Sisävesiliikenteen historiallinen päivä 29.04.2022
Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan laskettuna kesti 64 päivää kun ensimmäinen lehti otti kantaa suljetun Saimaan Kanavan korvaamiseksi kotimaisella vesireitillä:
Karjalainen lehden pääkirjoitus 29.04.2022
ja edelleen
On kestänyt 25 vuotta siitä kun EU antoi ensimmäisen TEN_T sisävesiverkko tavoitteen virallistettavaksi kussakin jäsenvaltiossa.
Meille Suomeen ei silloin tavoiteltu lobbareiden eikä valtion toimesta sisävesille kattavaa verkkoa, koska haluttiin ainoastaan Saimaan alue pitää sisävesien osalta meriyhteyksissä niin ettei kajota metsäteollisuudelle luvattuun metsä raaka aineen hankintamonopoliin 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) sivu 6/11
valtion lupaaman metsäteollisuuden raaka aine hankinta monopolin ylläpitämien pysyi mahdollisena ainoastaan siten, että raaka aineita ei voitu viedä Järvi Suomen vesistöjen erillisalueilta yhtenäisellä vesiliikenne verkolla kilpailuun rannikolle ja muille alueille, vaan pitää raaka aineet rekka liikenteen avulla rekka liikenteen taloudellisen kuljetusmatkan sisällä.)
Tämä taas turvattiin vuonna 2005-2011 Jyväskylän energian tavoitteleman metsäraaka aine hankintaan suunnitellun vesiliikenne kuljetusketjun jäädyttämisillä jossa samoin valtio on onnistunut 100% , ja sen sijaan valtio sijoitti noin 180 miljoonaa euroa että sai sisävesien sijaan Äänekosken sellutehtaan vienti volyymit junilla Helsinkiin ja Helsingista itämeri laivoihin 2016-2020 . Tutkimatta vaihtoehtoa jota edellytettiin kun sisävesikuljetukset jäädytettiin puutteellisilla raporteilla joiden aikajänne tehtiin viiden vuoden mittaiseksi …vuonna 2010 julkistetussa rapostissa Työryhmä: Keiteleen kanavan parantaminen ei ajankohtaista – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi) jonka johdosta innovatiivinen kuljetusjärjestelmä samoin jäi toteuttamatta VTT:n ehdottamasta tuesta huolimatta.
+++
Nyt ehdotetussa Joensuun alueen tavaraliikenteen kehittämistavoitteessa edellytetään sitä että ,
Vuoksen vesistö alueen sisävesillä kuljetettavaa tavaraliikennettä tullaan kuljettamaan laivoilla myös Kymen vesistön kautta.
Ja se tarkoittaa juuri TEN_T kattavaa sisävesiliikenteen alueellista rakentamista ,niin että Vuoksen vesistöstä on yhteys Kymijoen ydinverkkoon.
Siitä media keskustelun avaaminen kesti 25 vuotta Laskien siitä että vuonna 1997 tehtiin ensimmäinen TEN_T liikenneverkko järjestelmä suunnittelu viidelle liikennemuodolle. Valtio on ajanut viimeiset 11 vuotta strategiaa siitä että sisävesiliikenteen määritykset seuraavat meriliikenteen vastaavia. Niin väylissä kuin logistiikassa. Nyt ensimmäinen kerta kun nuo joudutaan selkeästi erottamaan toisistaan . Sillä tällä uudella tavoite asettelulla siirrytään selkeästi tavoittelemaan EU ssa sovittuja maanteitten raskaan liikenteen volyymien siirtoja vesille.
Naiades III /2021-27 – www.sisavesiliitto.fi
ja saa nähdä milloin media, niiden päälehdet ja yle ottavat asian käsittelyynsä.
Sen jälkeen voimme alkaa odotella poliitikkojen varovaisia kommentteja siitä milloin voimme aloittaa toteuttamaan vuonna 1997 sovittua TEN_T järjestelmää vuoden 2011 tavoitteilla siirtää raskaan maantieliikenteen volyymejä vesille.
lisätietoa
Milloin voimme odotella 1997 sovittua raskaan maantieliikenteen kuljetuksia vesitse? Ei varmaan milloinkaan. Miten se olisi kannattavaa?
Ilmoita asiaton viesti
Manu… Siihen voi vierähtää aikaa vielä mutta ei ennen kuin maamme poliittinen- ja virkamieseliitti voi tunnustaa 25 vuoden virheellisen EU liikennestrategian vastaisen linjan niin, ettei siitä vaan kukaan joudu vastuuseen.
Vain sen jälkeen alkaa tapahtua…
+++
Miksiköhän ne joku viikko sitten siirsivät Helsingin satamassa kolia laivalla laiturista toiseen….
No siksi kun se on halvempaa mitä rekka kuljetus.
Ilmoita asiaton viesti
Onko laivalla kuljettaminen halvempaa siinä vaiheessa, kun pitää rakentaa kanavia ja ylläpitää niitä?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä näin on tiedemiehet tutkineet : http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf ja poliittiset järjestelmät sen EUssa hyväksyneet. Tuossa vesiliikenteen ulkoisten kustannusten vertailuja. (sis infra kustannukset )
Vastakysymys milä liikenne volyymeillä rahoitetaan ja millä volyymilaskelmilla ne ovat saaneet rahoituksen Suomi rata, itärata >Helsinki Turku ja Helsinki Tallina tunneli väylien parannus ohjelmat = minimissään noin 50 ja maksimissaan 100 miljardia euroa. Niistä sekä valtion, maakuntien, kaupunkien että yksityisten laskelmista puuttuu kokonaan arviot EU liikennestrategian mukaisista tavoitteista – maantieliikenne volyymien siirroista ja niiden vaikutuksesta rekka ja raide liikenteen vienti ja tuonti volyymeihjin rannikkosatamista . Volyymit (jopa 30% maksimissaan) voitaisiin siirtää suoralaivaliikenteeseen, jolloin ei raide eikä rekka kuljetuksia rannikko satamien ja Järvi Suomen välille tarvitsisi suunnitellanyt varatuilla volyymeillä vaan jo 3-4 % infra panostuksilla verraten nyt suunniteltuihin raideinvestointeihin….saataisiin tavaravaihto euroopan kanssa hoidettua.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Veikko, kun jaksat pitää yllä tätä asiaa.
Kannatan ajatuksiasi pääsääntöisesti.
Ilmoita asiaton viesti