SKAL-LVM liitto EU rekka liikenne tavoitteiden peittelyissä?

 

  • SKAL tuli tänään julkisuuteen omista keväällä jätetyistä huomioista liikennejärjestelmä kehittämisen raameista, joissa SKAL toivoo lisäpanostuksia niin infraan kaluston kehittämisiin ja pienennyksiä veroihin

 

Taustaa ja huomioita kyseiseen julkituloon:

 

++++

 

EU liikennestrategia vuodelta 2011 toteaa https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en  hyvin selkeästi yhteisesti aseteuista tavoitteista :

 

  • Keskimatkan henkilö- ja tavaraliikenteen siirtyminen 50 prosentilla maanteiltä rautatie- ja vesiliikenteeseen.
  • Kaikki tämä vähentää liikenteen päästöjä 60 prosenttia vuosisadan puoliväliin mennessä.

+++

SKAL/LVM  tiekartassa 28.05.2020 tavoitellaan em  60% tavoitetta seuraavin toimenpitein :

 

Huomioikaa kohta 14:  tavoitellaan rekka liikenne volyymien siirtoja raiteille.

”Tiekuljetusten siirtäminen rautateille edellyttäisi uusien palvelukonseptien lisäksi rataverkon kapasiteetin lisäämistä sekä rataverkon sähköistämiseen liittyviä toimenpiteitä. Ruotsissa on arvioitu, että noin 4 prosenttia ajoneuvoyhdistelmillä tehtävistä kuljetuksista voitaisiin teknistaloudellisin perustein siirtää rautateille ”

Eli käytännössä tavoitellaan -ei mitään- ,verrattuna EU tavoitteen 50% volyymi siirroista .

Ja mikä puuttuu ?

No se toinen maan sisäinen rekka liikenteelle edellytetty siirtotavoite.  ’

Siirrot sisävesille.

Eli 50% tavoitteen tutkimisesta on tehty toinen puoli on tekemättä.

Sisävesiliikenteen vaikutus rekka liikenteen tavoitelluille volyymisiirroille koko valtakunnan sisävesiliikenne verkkoa kehittäen.

++++

Valtio ei kyseistä tutkimusta ole vielä aloittanut eikä ole sitä ilmeisimmin lähiaikoina aloittamassakaan :

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/f0ca36bc-e740-4ac4-accd-c244746849d5/c1ef61e9-0f7d-45bb-a348-75296008741e/MUISTIO_20200914073336.PDF

+++

Edellä mainittua liikennejärjestelmäsuunnitelmaraporttia vaikutus arvioitiin käyttäjien lobbareiden ja median toimesta  16-17.09.2020  josta  bloggasin.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikenne-12-vaikutus-arvion-kuulemistilaisuus-16-17-2020/

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu