Stubb Joensuussa -faktat ja ChatGPT 3.5
Kone äly on erittäin hyvä renki – tarvitsee vaan mahdollisimman tarkan kuvauksen siitä, mihin kysymykseen tahdotaan vastausta hakea, eikä se varmasti tee muuta kuin vastaa kysymykseen sille syötettyjen koulutus tietojen perusteella (noin 500 miljardia tokenia= sana tai sanan osa) , ja vastaa maksimissaan, sille apissa varattujen tokenien määrän mukaisesti .
Vapaata ihmistä ei rajoita tokenit vaan vapaa ihminen voi tehdä enemmän oman tahtonsa ja kiinnostuksensa mukaisesti.
Kone aly ihmiset ovat päättäneet nimittää noita kysymyksiä, joilla kysytään kehotteiksi.
+++
Tekemäni kehote ChatGPT 3.5 , koskien Stubin vierailua ja hänen puheensa infrasta. Otin tietoisesti pelkän liikenne infran Kehotteeseeni:
Hei
Mitä ongelmia näet Itä Suomen tavaraliikenteessä ja aluekehittämisissä , taustana se kun Suomi ei toteuta
- EU liikennedirektiivin 92/106 ETY intermodaali liikenne tavoitteita ,
- ei toteuta TEN_T direktiivin tavoitetta : itä ja Järvi Suomen alueelle liikenneverkkojen alueellisen saavutettavuuden sisävesiliikenneverkkoja ,
- eikä näiden puutteiden takia siirrä rekka liikennettä laivoille pienentämään maantieliikenteen valtion ulkoisten liikenteen kuluja, jotka ovat jopa 7 miljardia euroa vuodessa ja josta noin puolet on raskaan tavaraliikenteen aiheuttamaa . josta maantieliikenne ulkoisista kuluista osuudesta voitaisiin pienentää puolet siirtämällä niitä suoraan vesiliikenne laivoilla tapahtuvaan ilman rannikkokaupunkien kautta tapahtuviin laivalastauksiin.
Presidentti puhui eilen Joensuussa lainaus päivän lehdestä :
” Hän katsoi, että esimerkiksi infrastruktuuria pitää vahvistaa ja Pohjois-Karjalaan ja Itä-Suomeen pitää tuoda lisää investointeja. Kiinnostus Yhdysvalloista ja Euroopasta on nyt vahvaa, hän sanoi. ”
Miten asiaa tulisi lähestyä ja esittää edelleen ?
CHATGPT 3.5 vastaus
Tämä on erittäin tärkeä ja monimutkainen aihe, ja on selvää, että Itä-Suomen tavaraliikenteessä ja aluekehityksessä on useita haasteita. Tässä on muutamia näkökulmia ja lähestymistapoja, joita voit harkita:
- Intermodaalisen liikenteen edistäminen: Suomen tulisi harkita aktiivisempaa lähestymistapaa intermodaalisen liikenteen edistämiseen, mikä tarkoittaa eri kuljetusmuotojen, kuten vesiliikenteen, raidekuljetusten ja maantieliikenteen, yhdistämistä. Tämä voisi sisältää investointeja satamiin ja sisävesiliikenteen infrastruktuuriin.
- TEN-T-verkon laajentaminen: Trans-European Transport Network (TEN-T) on Euroopan laajuinen verkosto, joka on suunniteltu parantamaan liikennettä ja liikenneväyliä. Suomen tulisi pyrkiä saamaan rahoitusta ja investointeja TEN-T-verkon laajentamiseen Itä-Suomen alueella, jotta alueen saavutettavuutta parannettaisiin.
- Vesiliikenteen edistäminen: Vesiliikenteen hyödyntäminen raskaan tavaraliikenteen kuljetuksissa voisi olla tehokas tapa vähentää maantieliikenteen kuormitusta ja siihen liittyviä kustannuksia. Tämä edellyttää investointeja satamiin, laiturirakenteisiin ja vesiliikenteen logistiikkaketjujen kehittämiseen.
- Yhteistyö Yhdysvaltojen ja Euroopan kanssa: Presidentti mainitsi kiinnostuksen Yhdysvalloista ja Euroopasta. Suomen tulisi hyödyntää tätä kiinnostusta ja pyrkiä rakentamaan yhteistyötä näiden maiden kanssa infrastruktuurin kehittämiseksi ja investointien houkuttelemiseksi Itä-Suomeen.
- Politiikkamuutosten tarve: Tarvitaan myös poliittisia päätöksiä ja sääntelymuutoksia, jotta tavoitteet intermodaalisen liikenteen edistämisestä ja vesiliikenteen hyödyntämisestä voitaisiin saavuttaa. Tämä saattaa sisältää verohelpotuksia tai muita kannustimia yrityksille siirtyä vesiliikenteeseen.
Tärkeää on myös nostaa tämä asia esiin poliittisessa keskustelussa ja painostaa päättäjiä tekemään tarvittavia muutoksia. Esimerkiksi presidentin puheen perusteella näyttää siltä, että ainakin joitain tietoisuutta ja kiinnostusta aiheeseen on, ja sitä tulisi hyödyntää edelleen.
+++
Aiheeseen suoraan liittyvä kirjoitus
lisätietoa aiheesta
SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi
Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro
ja
Euroopan sisävesiliikenne (inlandnavigation.eu)
+++
ITÄ SUOMEN LIIKENNE 12 JÄRJESTELMÄN MUKAINEN HALLINNON INFRASUUNNITTELU JA TOTEUS ;
EROT EU TAVOITTEISIIN :
+
Se ongelmahan tuossa EU-rahan hakemisessa on, että se toimii vain kannustimena investointeihin. Mitään oikeaa EU-rahaa Suomelle ei ole tulossa, kun olemme nettomaksaja. Toki, jos maksamistamme rahoista, joista osan pitäisi palauttaa, on vielä jotain saamatta, niin ne tietysti kannattaa hakea.
Mutta jos omaaa rahaa ei olekaan palautettavaksi asti, niin ns. EU-rahalla voidaan houkutella päättäjiä hyviin hankkeisiin, vaikka rahat pitääkin maksaa takaisin.
Tässä presidentti ja blogisti ovat aivan oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
EU tuista tarkempia yhteenvetoja löytyy :
blogin lopussa kuva, linkit ja määrät CEF tuista eri liikennemuodoille vv 2014-2022
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikenne-ja-viestintavaliokunnan-tuleva-kokous-5-3-2024-mika-on-virkamiehen-vastuu/
ja tässä kaksi aiempaa vuosina -21 ja 22 tuki asiaa koskevaa blogikirjoitusta viitteineen:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/ten_t-ja-eu-tuet-suomessa-rakennemuutosta-vastaan-vanhaan-malliin-400-mijoonaa-jalleen/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/rekka-liikenteen-sujumisen-tuet-kuinka-suuret-seuraavassa-kriisissa-ja-miksi/
Ilmoita asiaton viesti