Suezin haveri; nopeusrajoitukset ja laivakoot?

Yle uutiset https://yle.fi/uutiset/3-11860370

Tuo esille, että laiva on irti:

Pelastusyhtiökonsortio Smit&Nippon Salvege Co Suez Canal remains blocked despite efforts to refloat grounded Ever Given :: Lloyd’s List (informa.com)     jolle varustamo siirsi vastuun eilen pelastustöistä Lloydsin open contract:illa   Lloyd’s Open Form – Wikipedia – toppuuttelee hieman innokkaimpia…

+++

tuo toppuuttelu perustuu seuraavien asioiden kokonaisvaltaiseen tarkasteluun ja varmisteluun,  ennen kuin laivaa voidaan alkaa siirtää mihinkään muun liikenteen tieltä joista ainakin seuraavat on tehtävä :

 

  • aluksessa on penkkaan ajon seurauksena havaittu ”sagging”-ketka- kun keula ja perä olivat tiukasti hiekassa ja keski osaa ei ole tuettu.  Tämän  sagging tilanteen aiheuttamat rasitukset laivan rungolle tulee tutkia ; mahdolliset repeämät alukselle, kun laiva on selkeästi kuvienkin mukaan keula ylhäällä, joidenkin kuvien mukaan vaikuttaisi että jopa useita metrejä….Huom max syväys  14,5 metriä veden pinnan alapuolella,myös kuvissa näkyvä laivan bulb – ulkoneva keulan osan tulisi olla veden alla

 

  • eli keulan saamat vauriot tarkistettava ennen kelluntaa ja siirtoja :
  • samoin  laivan kaksoispohja  ja
  • mahdolliset potkureiden rikkoutumiset

 

Jos noissa on ongelmaa niin siitä seuraa yksinkertaisesti että  :

 

  • poltto aine tankkien tyhjennys- mahdollisten runkovaurioiden takia on tehtävä
  • mikäli em asioissa ilmenee tarvetta niin alusta ei kelluteta ennen kuin lastia on purettu

 

jolloin ongelmat voivat olla  yhä suurempia- ja on arvioitava tarvitaanko lastin siirtoja pelkän kelluntaan saattamisen lisäksi ,ennen laivan siirtoa telakalle… jolloin taas seuraavat logistiset kysymykset ovat ratkottava

  1. tarpeeksi suurten nostureiden saaminen purkamaan lastia molemmilta puolin laivaa. …
  2.  noin 300 proomun tarve= 20 000 konttia
  3. lisäruoppauskalusto että laiva saadaan kellumaan jälleen.

 

++++

Muuta myöhemmin tarkemmin tehtävää nyt vielä spekulointia vahingon syystä 

Kanavan läpimeno säännöt ilmoittavat

SCA – Navigation System (suezcanal.gov.eg)

että kanavassa on 16km/t nopeus rajoitus tavallisille aluksille = 8,5 solmua.  Ja tankkereille 14 km/t = 7,5 solmua.

video tapahtumien kulusta esittää,

(14) Facebook

että laivalle alkoi tulla ohjaus ongelmia, kun laivan nopeus ylitti 10 solmua. Laiva lisäsi nopeuttaan – ilmeisesti parantaakseen ruorin vaikutusta- ohjailun käytyä ongelmalliseksi, tuloksena se, että kanavan molemmat reunat käytiin useaan kertaan – molemmin puolin nuolemassa- aina 13 solmuun eli 25 km/t vauhtiin asti

+++

Mikä oli niin sanotun squat ilmiön vaikutus tässä yli 13 solmun nopeudessa jää tulevien tarkempien laskelmien arvioitavaksi.  Nyt käytössä olevat mallit ovat tehdyt vähän alle 400 metrin tankkereille ja max 12 solmun vauhdille, jossa ne eivät missään tapauksessa kykene Suezilla ajamaan (PDF) The analysis of squat and underkeel clearance for different ship types in a trapezoidal crosssection channel (researchgate.net)

Itse olen ollut 70 luvulla perämiehenä mt Tiiskerillä ajamassa kanavan läpi.  Alus oli noin 100 metriä lyhempi ja otti hieman yli puolet penkalle ajaneen lastista.  Silti aluksessa pidetty max  8 solmun vauhti tuntui suurelta ja kanavan  reunat näyttivät olevan  lähellä….

+3
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu