Suomen valtion suhde liikenne pakotteisiin (Raide ja sisävesiliikenne) vs kansainväliset merenkulun toimet
otteita liikenne uutisista 5.4.2022
” Tuppurainen totesi, että Venäjän toimet ovat selkeästi vastoin kansainvälistä oikeutta ja voidaan puhua sotarikoksista. VR:n tavaraliikenteen jatkumiseen Tuppurainen totesi ainoastaan edellyttävänsä, että kaikki valtio-omisteiset yhtiöt noudattavat Suomen lakia, kansainvälistä oikeutta ja erilaisia ”länsirintaman” asettamia pakotteita.
Tuppurainen ei suoraan kertonut, pitäisikö VR:n nyt jatkaa tavaratoimituksia Venäjälle vai ei.”
Sivu 12 | 5.4.2022 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Venäjän alukset vaihtavat lippuja ennätystahtia pakotteiden valvonnassa (gcaptain.com)
Med(mediterranian ) sources ==välimeren lähteet
Venäjä-kytköksissä olevat kuljetuskontit kasaantuvat Rotterdamissa (gcaptain.com)
Viimeisimmät talous- ja vakuutusuutiset | Seatrade Maritime (seatrade-maritime.com)
Lontoon merivakuuttajat merkitsevät kaikki Venäjän vedet suuririskisiksi | Reuters
Eli tässä itse kullekin perusfaktat mietinnän pohjaksi
VR:n Lauri Sipponen ei ilmeisesti osannut viime viikolla tehdä oikeita johtopäätöksiä ja sai lähteä ..
Kanavavaltuutettu ilmeisesti osasi, kun pitää kanavaa auki…maksa vuokraa …..ilman liikennettä….kun kansainväliset firmat – vakuutusyhtiöt mukaan luettuina päättivät valtion viraston puolesta olla liikennöimättä.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on silti olemassa.
EU TEN_T :n yksi ydinverkoista toimii venäjältä vuokratulla alueella. Jota EU varustamot eivät suostu käyttämään, ja Suomi on päättänyt 2000 luvulla olla rakentamatta vaihtoehtoa jolla saataisiin 1/3 suomen tavaraliikenteestä sisävesiliikenteen vaikutuspiiriin kotimaassa sijaitsevalla TEN_T väylästöllä
.
Tässä taitaa käydä samoin kuin Naton jäsenyydenkin kanssa. Vuosikymmenien ajan vesiliikenteen kehittämiehdotuksiin on vastattu, ”ei ole nyt tarvetta” tai ”ei ole oikea aika”.
Kun Venäjä pitää EU:ia ja siten myös Suomea vihollismaana, on melkoisen selvää, että Saimaan kanava sulkeutuu toistaiseksi. Olemme siitä riippuvaisia aivain kuin Saksa venäläisestä kaasusta.
Nyt on viimeistään aloitettava suunnittelu rippumattoman kanavayhteyden rakentamisesta sisävesiimme.
Ilmoita asiaton viesti
Jepjep. Saimaan kanavan liikenne vuonna 2020 oli noin 1,2 milj. tonnia. Suomen ulkomaan meriliikenne samana vuonna oli pyöreät 96 miljoonaa tonnia, joten ei Suomi nyt kauhean riippuvainen kanavasta ole. Edit. ja tuosta 1,2 miljoonastakin lähes puolet on raakapuuta, jolle Venäjä laittoi stopin jo aiemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä. Mutta mitä jos ajattelisimme vihreästi. Tai taloudellisesti. Nyt tuo 96 miljoonaa tonnia kuljetetaan rannikolta noin 80% rekoilla sisämaahan ja päinvastoin… Olisiko mahdoton ajatus tehdä tutkimuksia mitä tapahtuisi päästöille ,energian kulutukselle, liikenteen ulkoisille kuluille jne… jos meiltä siirrettäisiin tuosta 80% vaikkapa 40% sisämaan laitureihin ilman rannikkosatama stoppia ja laivasta suora lastaukset rekkoihin (ilman satamalastinkäsittely infraa) ja loppukäyttäjille ja/tai alkutuottajilta. Olisiko 10- 20 vai 30 miljoonaa tonnia mahdollista siirtää vesiliikenteeseen EU liikennestrategia tavoitteisesti ja siten pudottaa rekka matkaa keskimäärin 100-200 km /tuotu/viety tonni……. Euroopassa EU tuella suunnitellaan sisävesiliikenteen kehittämistä mm Hollannissa (jossa jo yli 40% maahan tulleesta ja maasta vietävästä tavaraliikenne tonnista käy sisävesiliikenteen avulla) niin että joki alueella olisi joka 60 km päässä konttiterminaali…. meillä ei tarvittaisi konventionaalisia konttiterminaaleja vaan jot ajattelua ja informaatiota kymmenien laivojen ja tuhansien kuorma autojen välille.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan niitä tehtykin. Yli 90% Suomen kumipyöräliikenteen tonneista kulkee alle 500km. Edelleen, suurin osa noista tonneista ei lähtöpaikka ja määränpää ole sisävesien äärellä, vaan kuljetukseen tarvitaan joka tapauksessa maakuljetus – jonka voi vetää samantien meren äärellä olevaan satamaan, josta pystytään kuljettamaan suuremmalla aluksella eteenpäin.
Laiva on kuljetusvälineistä se, jolla on kaikkein selkein suuruuden ekonomia niin kustannusten kuin energiatehokkuuden (päästöjen) suhteen. Tarkoittaa sitä, että tiekuljetus meren äärellä olevaan satamaan ja siitä merikuljetus suuremmalla aluksella on sekä yksikkökustannuksiltaan, että päästöiltään tehokkaampi ratkaisu kuin hieman lyhyempi maaveto + kuljetus sisävesiltä pienemmällä aluksella suurimmalle osalle kuljetuksia. Poikkeuksena käytännössä ainoastaan massatavara, jonka lähtöpaikka ja määränpää on suoraan vesiyhteyden äärellä.
Terveisin, vajaat 20 vuotta logistiikan ja kuljettamisen kustannusten ja päästöjen tutkimusta.
Ilmoita asiaton viesti
Tomi, Yhdyn taas kerran melkein kaikkeen mitä kirjoitat.
Nyt vaan on niin kuitenkin niin, että itämeri max – laiva meriliikenteessä on vain yksi osa kuljetusketjua.
Ja jossain on olemassa raja kustannukset, joita laskien voidaan löytää ja valita koko ketjun multimodaali liikennemalli, kun otetaan vertailuun kaikki lastin käsittelykerrat, rekka kuljetuskustannukset ja poltto aine vertailut jne..-.. päätyen eri laivakokoihin , joilla sitten voidaan valita rannikkosataman kautta kulkeva Suomi on Saari malli tai suoraliikenne lähimpään sisävesilaituriin laivalla malli
Tietääkseni , ette ole vielä tehneet yhtään tutkimusta em . suoraliikenne itä meri -sisävesilaiva vaihtoehdosta. Se on vaihtoehto 90 luvun alusta muuttuneisiin merenkulun olosuhteisiin, joissa Suomesta on hävinnyt valtamerten takaiset suorat kappaletavaralinjat, jotka ovat korvatut syöttöliikenteellä keski eurooppaan..
Kuitenkin vanhaa logistiikkaa on ajettu, ja edelleen ajetaan, kuin käärmettä pyssyyn, ilman vertailuja ja EU liikennestrategia tavoitteita,,,, samalla Suomi on Saari mallilla mikä kehittyi, kun valtamerten takaiset laivalinjat olivat voimissaan.
Sisävesiliikenne on ollut vain mutu mielessä ja kesämahdollisuutena ja pelkästään Saimaan alueen osalta. Niin tutkimuksissa kuin valtion raporteissa,, joilla perustellaan nykyistä liikennejärjestelmän kehittämistä. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/valtioneuvoston-faktantarkastus-pettanyt-virheita-19-yhdeksalla-sivulla/
Mielestäni ja jo yksinkertaiset laskelmat osoittavat uuden sisävesi-itämeri laivalinja mallin ylivertaisuuden. Siinä kun jää yksi -jopa kaksi rannikkosatama terminaalitoimintaa jää pois ja laiva voi optimi tapauksessa lastata sisämaassa ja purkaa toisen eurooppalaisen maan joko valtameri-hubeissa tai sisämaan satamissa. tätä laskumallia voi harjoitella ja laajentaa erillisillä laskumoduuleilla.
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf sivut 6-7 ja 16-22
sekä vesitiet ry:n tuottaman vastaavan tutkimuksen pelkästä Saimaan liikenteen osuudesta, jossa ei ole huomioitu uusia laivateknisiä mahdollisuuksia, joilla poistetaan satamalastinkäsittely infraa erityisesti sisävesialueilla.
https://www.vesitiet.org/_files/ugd/9247af_c4962cb477794e49a46d3b44e9149482.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta löytyy noita rekkaliikenteen matkoja eriteltyinä https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tunnnin-junien-tuomat-nopeutukset-45-min-13-min-vai-eu-ssa-v-2011-sovitut-rekka-liikenteen-energia-saastot/ joista
vuonna 2011 on EU liikennestrategiassa sovittu niitä siirrettävän raide ja vesiliikenteeseen. Raide liikenne suunnitelmia on tehty muttei sisävesien osalta vielä.
Minusta olisi minimi vaatimus, että selvitettäisiin -ihan aikuisten oikeasti .- mitä volyymeja, mahdollisuuksia, millä hinnalla ja millä aikataululla voidaan maamme rekka liikenteen 30 miljardista tonnikm:sta siirtää Järvi Suomen sellaiseen sisävesi liikenneverkkoon, josta on suorayhteydet Itämereen.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista kun tilanteet muuttuvat nopeasti Sipponen kai sai potkut siitä kun hän lopetti raide- rahtiliikenteen Venäjältä
Nyt sitten lähtee VR hallituksen pj + hallitus vaihtoon kun eivät lopeta rahtiliikennettä Venäjältä. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/24e13792-b780-428d-8d26-9c4d3ceacd16
Seuraava kysymys on sitten: Onko laivaliikenteelle vuokrattu alue liiketoimintaa Venäjällä ?
Ilmoita asiaton viesti
ja nyt ihan juuri tuillut tieto: https://gcaptain.com/european-commission-ban-russia-coal-and-ships/ EU kieltää myös venäläisten alusten ja Venäjän liikennöimien alusten pääsyn EU:n satamiin, vaikka maataloustuotteita ja elintarvikkeita, humanitaarista apua ja energiaa koskevia poikkeuksia myönnettäisiin.
Ilmoita asiaton viesti
nyt sitten raideliikenne on kokonaan loppu Venäjälle kun tavaraliikenne laitettiin uudelleen seis.https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008734055.html kanavaliikenne on edelleen mahdollista jos käyttäjiä löytyy.. https://www.lvm.fi/-/saimaan-kanava-avataan-maanantaina-28-3-1696460 ?
Ilmoita asiaton viesti