Suomi ja Venäjä tutkimukset Suomessa.
Sivu 79 | 17.8.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Dosentti Sampsa Saralehto vaatii Venäjä-tutkimusten ylläpitoa
Dosentti Sampsa Saralehto korostaa lehden mielipidesivustolla, Venäjä-tutkimusten tärkeyttä, erityisesti nyt, kun olemme havainneet ja turhaan uskoneet Venäjään demokratiana ja oikeusvaltiona. Hän huomauttaa, että Venäjä vaikuttaa laajasti maahamme turvallisuuden, talouden, kulttuurin, politiikan ja yhteiskunnan kehityksen osalta.
Saralehto vaatii Orpon hallitukselta lisää Venäjä-tutkimusta.
Hän perustelee tätä tarpeella ymmärtää, mitä Venäjän paluu tarkoittaa.
Itä-Suomi odottaa Venäjän paluuta
Itä-Suomi on käytännössä jäädytetty odottamaan Venäjän paluuta.
Alueen kauppa ja teollisuus olivat vahvasti kytkettyjä Venäjään, ja yhteistyötä tehtiin niin tieteellisen tutkimuksen kuin tavaranvaihdonkin saralla.
Esimerkkejä tästä ovat metsäteollisuuden raaka-aineiden logistinen kaaos ja kuljetuskustannusten nousu Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen sekä Venäjän turismin hiipuminen.
Seurauksena rajojen sulkemisesta
Rajojen sulkeminen on johtanut moniin seurauksiin:
- Matkustajaliikenteen raideliikenne Venäjän ja Suomen välillä on lopetettu.
- Raja-asemien henkilöliikenne on lopetettu.
- Saimaan kanavan liikenne on tyrehtynyt.
- Juuri rakennetun moottoritien käyttö on romahtanut.
- Liikenne- ja logistiikkatutkimusyhteistyö on Venäjä mallin mukaisesti loppu.
- Kuitenkin niin että EU liikennestrategia tavoitteitten toteuttamista maantieliikenne volyymien siirroista raiteille ja vesille ei ole aloitettu vielä tutkimaan.
- EU multimodaali liikenne tavoitteet ja Suomen mahdollisuudet toteuttaa EU ssa sovittua vuoden 1992 intermodaali liikenne direktiiviä on jätetty tutkimatta ja toteuttamatta.
- Tarkoittaa että TEN_T sisävesien liikenne verkon alueellista saavutettavuuden verkkoa ei olla suunniteltu Suomeen lainkaan. Vaan keski Suomen Järvi alueen liikenne on päätetty Suomen sisäisenä päätöksenä toteuttaa ilman sisävesiliikennettä ja sen yhteyksiä kehittämättä.
Sen sijaan on toteutettu
Suomen liikennejärjestelmän kehittämistä yhteistyössä Venäjän kanssa.
Suomen liikennejärjestelmä ja erityisesti sen sisävesiliikenne osuus oli vuodesta 1990 lähtien sopeutettu vastaamaan Itä-Suomen ja Venäjän välisen kaupan tarpeita.
Maamme ei ainoastaan jättänyt seuraamatta EU:n liikennesuunnitelmaa, vaan sovitti myös valtakunnan liikenneinfrastruktuurin Venäjän kanssa tehtyihin yhteisiin tutkimuksiin.
Tavoitteena oli jopa31.01.2022 saakka yhdistää ja harmonisoida sisävesiliikenteen osalta Suomen ja Venäjän lainsäädäntöä, siten että EU tavoitteet olisivat jääneet toteuttamatta.
Sisävesiliikennetutkimus ja EU-tavoitteet
Vaikka sisävesiliikennetutkimusta EU-tavoitteiden mukaisesta toteuttamisesta ei ole vielä saatu Suomessa aikaan, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on ottanut ensimmäisen askeleen EU:n suuntaan 23.3.2024 . LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) perustelut kohta 4
+++
Toistaiseksi hallitus ei ole kuitenkaan reagoinut julkisesti em liikenne- ja viestintävaliokunnan ultimaatumiin liikenne, vaan budjetit ja kaikki toteutukset suoritetaan , vanhoilla EU-tavoitteista piittaamattomilla Venäjä-vetoisilla tutkimuksilla joiden avulla mennään edelleen ja panostetaan niiden mukaisesti Suomi on Saari järjestelmän ylläpitoon ja kehittämisiin. Vaikka ilmassa on jo aika paljon painoa muutosten tekemisiin EU tavoitteisesti
Kommentit (0)