Suomi ja Venäjä tutkimukset Suomessa.

Sivu 79 | 17.8.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi) 

 

Dosentti Sampsa Saralehto vaatii Venäjä-tutkimusten ylläpitoa 

Dosentti Sampsa Saralehto korostaa lehden mielipidesivustolla, Venäjä-tutkimusten tärkeyttä, erityisesti nyt, kun olemme havainneet ja turhaan uskoneet Venäjään demokratiana ja oikeusvaltiona. Hän huomauttaa, että Venäjä vaikuttaa laajasti maahamme turvallisuuden, talouden, kulttuurin, politiikan ja yhteiskunnan kehityksen osalta. 

Saralehto vaatii Orpon hallitukselta lisää Venäjä-tutkimusta.

Hän perustelee tätä tarpeella ymmärtää, mitä Venäjän paluu tarkoittaa. 

 

Itä-Suomi odottaa Venäjän paluuta 

Itä-Suomi on käytännössä jäädytetty odottamaan Venäjän paluuta.

Alueen kauppa ja teollisuus olivat vahvasti kytkettyjä Venäjään, ja yhteistyötä tehtiin niin tieteellisen tutkimuksen kuin tavaranvaihdonkin saralla. 

Esimerkkejä tästä ovat metsäteollisuuden raaka-aineiden logistinen kaaos ja kuljetuskustannusten nousu Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen sekä Venäjän turismin hiipuminen. 

 

Seurauksena rajojen sulkemisesta 

Rajojen sulkeminen on johtanut moniin seurauksiin: 

  1. Matkustajaliikenteen raideliikenne Venäjän ja Suomen välillä on lopetettu.
  2. Raja-asemien henkilöliikenne on lopetettu. 
  3. Saimaan kanavan liikenne on tyrehtynyt. 
  4. Juuri rakennetun moottoritien käyttö on romahtanut. 
  5. Liikenne- ja logistiikkatutkimusyhteistyö on Venäjä mallin mukaisesti loppu.    
  6. Kuitenkin  niin että EU liikennestrategia tavoitteitten toteuttamista maantieliikenne volyymien siirroista raiteille ja vesille ei ole aloitettu vielä tutkimaan.   
  7. EU multimodaali liikenne tavoitteet ja Suomen mahdollisuudet toteuttaa EU ssa sovittua vuoden 1992 intermodaali liikenne direktiiviä on jätetty tutkimatta ja toteuttamatta.
  8. Tarkoittaa että TEN_T sisävesien liikenne verkon alueellista saavutettavuuden verkkoa ei olla suunniteltu Suomeen lainkaan.  Vaan keski Suomen Järvi alueen liikenne on päätetty Suomen sisäisenä päätöksenä toteuttaa ilman sisävesiliikennettä ja sen yhteyksiä kehittämättä.

 

Sen sijaan on toteutettu   

 

Suomen liikennejärjestelmän kehittämistä yhteistyössä Venäjän kanssa.  

Suomen liikennejärjestelmä ja erityisesti sen sisävesiliikenne osuus oli vuodesta 1990 lähtien sopeutettu vastaamaan Itä-Suomen ja Venäjän välisen kaupan tarpeita.

Maamme ei ainoastaan jättänyt seuraamatta  EU:n liikennesuunnitelmaa, vaan sovitti myös valtakunnan liikenneinfrastruktuurin Venäjän kanssa tehtyihin yhteisiin tutkimuksiin.

Tavoitteena oli jopa31.01.2022 saakka yhdistää ja harmonisoida  sisävesiliikenteen osalta Suomen ja Venäjän  lainsäädäntöä, siten että EU tavoitteet olisivat jääneet toteuttamatta. 

Suomen liikennepolitiikka EU-jäsenyyden valossa: Meriliikenteestä sisävesiin | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

Sisävesiliikennetutkimus ja EU-tavoitteet 

Vaikka sisävesiliikennetutkimusta EU-tavoitteiden mukaisesta toteuttamisesta ei ole vielä saatu Suomessa aikaan, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on ottanut ensimmäisen askeleen EU:n suuntaan  23.3.2024 . LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi)  perustelut kohta 4  

 +++

Toistaiseksi hallitus ei ole kuitenkaan reagoinut julkisesti em  liikenne- ja viestintävaliokunnan ultimaatumiin liikenne, vaan budjetit ja kaikki toteutukset suoritetaan , vanhoilla EU-tavoitteista piittaamattomilla Venäjä-vetoisilla tutkimuksilla joiden avulla mennään edelleen ja panostetaan niiden mukaisesti Suomi on Saari järjestelmän ylläpitoon ja kehittämisiin. Vaikka ilmassa on jo aika paljon painoa muutosten tekemisiin EU tavoitteisesti 

 

 Hs mielipide: ”Hylkäävä päätös Länsiradan EU tuelle oli odotettavissa” Sivu 47 | 15.8.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi) Professori Ulla Tapaninen, CEF-arviointikonsultti, kirjoitti Helsingin Sanomissa mielipidekirjoituksessaan otsikolla “Hylkäävä päätös Länsiradan EU-tuelle… (uusisuomi.fi) 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu