Syksyn kuuma ”reality show” LVM:n nettisivuilla – toinen tuotantokausi alkoi 19.10.2023
Suomen hallitus julisti virallisesti istunnossaan 19.10.2023 LVM:n Syksyn ” Reality shown ” aloitetuksi seuraavalla dokumentaatiolla:
+++
Suomessa esitettävän syksyn mittaisen shown perustana on EU parlamentin omistamat kaksi ”formaattia” , viidelle liikennemuodolle
2)
Josta Suomessa esitetään, LVM:n sivuilla Parlamentaarisena ”reality showna” em viiden liikennemuodon – Suomalainen muunnos – neljälle liikennemuodolle, perustuen eduskunnan hyväksymiin muutos dokumentteihin:
- Maantielain muutokset ja uusi yksityistielaki vahvistettiin – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
- Liikenne 12 -suunnitelma vuosille 2025 – 2036 (valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys) (valtioneuvosto.fi) jota toteutetaan LVM:ssa sen virkamiesten ja hallinnon voimin, ja eduskunnan hyväksymillä poikkeuksilla edellä mainituista EU ssa sovituista tavoitteista
+++
LVM:n tuottaman ”reality – shown” tarkoitus on syksyn 23 aikana tuottaa nettisivuille raportteja – ilmeisesti – lähes reaali- ajassa siitä, miten ja miksi voidaan ja tulee ylläpitää LVM:n ja Sitran yhdessä vuonna vv 2007-2010 suunnittelema, eduskunnan v 2010 hyväksymä, liikennerevoluution Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro avulla tehty neljän liikennemuodon ”Liikenne 12” – nimellä kulkevaa ”Suomi on Saari” liikennemallin järjestelmää siten, että EU parlamentti-komissio sitä hylkää ja, että myös Suomen eduskunta voi elää valintojen kanssa.
Ja tietenkään ei sovi unohtaa, että tärkeänä elementtinä on kansalaisten, median seuraajien pitäminen vakuuttuneena siitä, että Suomessa esitetty show täyttää EU formaatin asettamat viiden liikennemuodon toteuttamis ehdot.
+++
Tähän valtion budjeteissa toteutettavaan neljän liikennemuodon avulla tehtävään EU sta poikkeavan formaatin tuottamis– tarkoitukseen LVM on jo netistä löytyvien tietojen perusteella varautunut kesän ja alkusyksyn aikana mm seuraavin toimin:
- Formaatin Yleisö tiedotus 18-09-23 (25) Post | LinkedIn
- Alueellisten virkamiesten toiminta formaatti esitys: Liikenne 12 -suunnitelma vuosille 2025 – 2036 (valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys) (valtioneuvosto.fi)
- Formaatista pyydettiin lausuntoja 422 kappaletta PDF (hankeikkuna.fi) Lausuntoja löytyy yhteensä 97 Asiakirjat (valtioneuvosto.fi) ,joita on myös tahoilta, joille formaatin tuottaja ei lausuntopyyntötiedotetta lähettänyt lainkaan.
- Näihin poisjätettyihin kuului mm. suomen ainoa sisävesiliikenteelle pelkästään dedikoitunut SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi jonka yksinomainen toiminta on puolustaa- Liikenne 12 -Suomi on Saari – formaatista poiketen EU liikennestrategian toteuttamista viiden liikennemuodon avulla Suomessa.
Yhteenveto annetuista lausunnoista
Näistä 97 lausunnossa jakautui LVM:n tekemän vastaaja ryhmittelyjaon ja viiden liikennemuoto jaon mukaan seuraavasti:
Huomiot annetuista lausunnoista :
Kunnat ja kuntayhtymät vastaavat pääosin annetuista Liikenne 12 formaatin jatkumosta ilman rakennemuutos tavoitteita: saavutettavuuden tavoittelemisesta neljällä liikennemuodolla ja siitä, että EU liikennestrategiaa ei huomioida ”Liikenne 12 formaatissa,” vaan ohjenuorana on pelkkä Suomi TEN_T ilman sisävesiliikenteen tuomaa vaihtoehtoa erityisesti tavaraliikenteen saavutettavuuden tavoittelemisiin EU liikennestrategian mukaisesti.
Alue ja kuntahallinnon lausuntoja tukee yhdistykset ja yhteisöt maantieliikenne painotteisilla lausunnoilla.
+++
Huomion arvoista tässä on se, että eduskunta on hyväksynyt ja samalla lopettanut LVM/ Sitra akselin suunnittelemassa ja LVM:n toteuttamassa liikennerevoluution edellyttämässä ja hallinto-organisaatio muutoksissa, niin alueellisen sisävesiliikenteen alueelliset ylläpito ja kehittämis- organisaatiot, kaiken valtakunnan tason sisävesi / lähimerenkulun tutkimuksen
- , jakamalla maakunnat neljään liikennekehittämis yksikköön toteuttamaan kaikissa neljässä yksikössä samat raide ja maantieliikenne tavoitteiset kehittämistoimenpiteet ja organisaatiot. Saimaan alueen syväväylä jätettiin meriliikenne tavoitteisen sisävesiliikenteen ”mannekiiniksi” ilman todellista vaikutusta EU liikennestrategia tavoitteisiin.
- Toteuttamalla vesiliikenne strategia -akateemista tutkimusta pelkän meriliikenne tutkimuksen säännöillä sekä valtion budjetointia erillisten meriliikenne ja sisävesiliikenne liikennemuotojen sijaan
Yllämainittu on toteutettu ja se kulminoituu ”Liikenne 12 ” suunnitelmassa, sen sijaan, että hallinnollisesti organisaatioiden toimenkuvilla ja maakuntajaoilla olisi mahdollistettu minimissään kahdeksan Järvi Suomen alueen yhtenäiset sisävesiliikenne tutkimukset ja tavoitteiden asettelut EU /TEN_T 2050 tavoitteen asettelun mukaisesti. liikennerevoluution mahalasku bionavigaattori – Haku (bing.com
Kolmen kopla
Lausunnoista käy ilmi, että valtakunnassa on käytännössä kolme organisaatiota, jotka aktiivisesti ,kaikesta huolimatta , etsivät rakenteellista muutosta nyt voimassa olevaan show- formaattiin, ja ne organisaatiot ovat seuraavat:
Suomen ympäristökeskus , kysymyksillään lausunnon kohdassa / nimellä : ”Visioon kohdistuvat muutostarpeet ”
LAUSUNTO_20231012160525.PDF (hankeikkuna.fi)
2.
ITS Finland, asettamalla kysymyksen:
” Voisiko tavoitteissa olla alatavoitteita eli saavutetaanko esimerkiksi kestävyystavoitteet muuttamalla kulkumuotojakauma kestäväksi vai korvaamalla 3 miljoonaa polttomoottoriautoa sähköisillä.
Kestävyystavoitteen osalta lopputulema voi olla sama, mutta kansantalouden, kaupunkien elinvoiman jne. näkökulmasta lopputulema näyttäytyy varsin erilaiselta ”
Lausuntopalvelu Lausunto – Lausuntopalvelu ensimmäinen listaan merkitty lausunnon antaja : ITS Finland Oy.
3.
Ja ainoana suoraan asian esiintuovana organisaationa on Suomen Sisävesiliitto, jonka lausunnossa edellytetään selkeästi, että Suomenkin tulee ottaa huomioon liikennejärjestelmä suunnittelussa , ei ainoastaan TEN_T :ssä mainittua alueellisen saavutettavuuden tavoitetta maanteille ja raiteille, vaan vuoden 2011 EU liikennestrategia ja toteuttaminen ja tutkiminen viidellä liikennemuodolla, Suomen liikennemaantiedon antamien mahdollisuuksien(8000km sisävesiä) ja uuden 2000 luvun tekniikan luomilla kuljetusvälineillä (ultra keveät alukset ja niiden ympärivuotinen liikenne sisävesillä) . Toiminnan suunnittelu voidaan aloittaa siitä, miten raskaan maantieliikenne volyymien siirto EU tavoitteisesti vesille, tulee toteuttaa kokonaisvaltaisesti EU ssa sovitun liikennestrategian ja siihen oleellisesti liittyvien TEN:T verkostojen avulla – Suomessa.
LAUSUNTO_20230927154555.PDF (hankeikkuna.fi)
Jännittävä reality syksy tulossa
Toteutuuko yksittäinen esiintuotu- pienen yhdistyksen- tavoite EU liikennestrategian toteuttamisesta Suomessa vai jyllääkö formaatin suuri tuottaja jälleen pienen haaveet. Jännittävää loppusyksyä vaan kaikille – LVM:n netti sivu – realityn parissa toivottaen.
Syksyn Kuuma reality show” tarkoittaa juuri tätä LVM:n ulkopuolella tapahtuvaa media sirkusta. Jossa
Lehdistö on jo aloittanut kirjoittelun kaikesta liikennejärjestelmään vaikuttavista tekijöistä. Näitä juttuja syötetään sitten tasaisesti ja kaikella suurten organisaatioiden ja vahvojen vaikuttajien auktoriteetillä.
Esimerkkinä vaikkapa :kauppalehti :
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/rahtilaivojen-koko-kasvaa-suomen-merikuljetukset-pitaa-turvata-suuremmilla-jaanmurtajilla/3eba1d33-04b7-4714-bf4a-cff38e835c6f?ref=facebook%3A57a3&fbclid=IwAR1Cwt0GcJHJOunFV6JRtLZjn9ZWfElMJJszAmNBxaq0M-WodAfZiRkdihA .
Jossa mm maininta erotettuna otsikoksi: ” Rahtiliikenteessä siirrytään ympäristösyistä yhä kookkaampiin laivoihin,….” mikä faktana yhdistetään sitten tahoon millä toivotaan olevan merkitystä järjestelmän säilymiselle ennallaan.,… ” joille nykyiset jäänmurtajat eivät kykene avaamaan riittävän leveitä väyliä.”
Vain tutkimatta lähi ja sisävesiliikenteen tuomaa kokonaisuutta koko tuotanto ja toimitusketjujen osalta voidaan antaa noin jymiseviä lausuntoja.
kun liikenne suurilla laivoilla ja pitkillä rekka matkoilla on selkeästi energiaa enemmän kuluttavaa, kalliimpaa niin kuljetuksen ostajille kuin valtiolle, kun esim. suoralaivaus Järvi Suomesta – Keski eurooppaan. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf sivut 6-8 ja 17-19
Mutta kyseessä asiaa lobbaavien taholta onkin selkeä panostus siihen. että parlamentaarinen – reality show – saadaan toivottuun loppupäätelmään ja tulokseen tämän syksyn aikana.
Ja että parlamentaarikot eivät eksy EU liikennestrategian mukaisiin päätelmiin eivätkä varsinkaan lue vaihtoehtoisia tutkimuksia
. kuten esim. sitä, että sisävesiltä eurooppaan ja sen valtameriliikenne hubeihin on Järvi Suomen metsäteollisuudella vain voitettavaa
https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/
Metsäteollisuuden tappiot tulee siitä, että menetetään mahdollisesti puun hankinnan alueelliset monopolit, rannikkosatamien siitä, että menetetään volyymejä kun laivat eivät pysähdy rannikoilla., ja keskuskauppakamarin on muuten vaan tuettava suuria asiakkaita.
Pelko on ollut vuodesta 2007 alkaen siitä Tämä kaikki muuttuu, mikäli nykymenosta ja siirrytään kestävän kehityksen EU ssa direktiivitasolla sovittuun kokonaisvaltaiseen liikennemalliin ja luovutaan tai täydennetään Suomi on Saari liikennemallia, missä tällä hetkellä kotimaan liikenne hoidetaan valtion tukeman kalliimman vaihtoehdon: raide ja rekka liikenteen avulla – ilman sisävesil/lähimerenkulkua – samalla tukien vahvasti rannikoiden tapulikaupunkien kautta tapahtuvan viennin ja tuonnin pysymistä ennallaan. . viite: http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne-poliitisia-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf mm sivu 6/11 ja 8/11
Ilmoita asiaton viesti