Taalas on oikeassa.
”Ilmasto ongelmaa ei ratkaista puuttumatta fossiilienergian käyttöön,
Taalas korostaa Hesarin artikkelissa tänään 29.04.2023
Sivu 12 | 29.4.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
+++
Suomen ilmastopaneelin linjasta Taalas huomauttaa:
ja jatkaa:
Ja lopuksi sitten hesari itse toteaa että
mutta lehti käsittelee aihetta vain ja ainoastaan pelkästään hiilinielujen näkökulmasta.
+++
Sama voidaan hyvin pitkälle Erityisesti koko media kentässä näkyy se sama että
Energiakeskusteluissa ENERGIAN kulutuksesta = 20% liikenteestä. Ja liikenteen energia kulutuksesta = 40% raskaan maantieliikenteen osuus.
Ja juuri tämä raskaan maantieliikenteen osuus , jatkuvasti ja kaikisssa arvioissa , media mukaan luettuina , säännöllisesti jätetään 100% käsittelemättä.
Myös Taalas ja Antonen keskustelivat asiasta pari vuotta sitten, jota kommentoin:
olisiko käsittelemättömyys ja tämän osasan hiljaisuus jo vuodesta 1990 alkaen harjoitetun politiikan syynä raideliikenne investointien poliittinen tukeminen tälläkin tavalla.
Kairiutuuko raideliikenne hankkeet Espoon avulla ? (6) Mikäli osapuolet eivät korota… – Salon Seudun Sanomat | Facebook
vai selkeitten faktojen perusteella. Seuraavan hallituksen liikennepolitiikkaan – edellisen hallituksen tierakentamisen lisämäärärahoista kummunneet – 10 huomiota | Uusi Suomi Puheenvuoro
on pitkälti kiinni Orpon hallitusohjelmasta.
Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Tullaan sitten näkemään lähivuosien aikana….
Jälleen täys- hiljaisuus hallitusneuvotteluja seuraavassa HS artikkelissa https://nakoislehti.hs.fi/62056ee2-5977-44ea-b3a3-f0a532ec52c2/6 päästöjen pienentämistä EU tavoitteisesti .
Hesari ottaa jälleen artikkelissaan esille biokaasun, vedyn ja jopa raskaskaan maantieliikenteen
Mutta ei raskaan maantieliikenne volyymien siirtoja vesiliikenteeseen, ei edes raideliikenteeseen.
Kokoomus tahtoo vähentää päästöjä nimenomaan markkinoiden avulla ja edistaa nyt 12-15 miljardin hankkeilla henkilöliikennettä henkilö autoilun vähentämiseksi ,kyseenalaisten raideliikenne hankkeilla.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/taikuriksiko-orpo-ja-valtonen-aikovat-yle-taloussanomat-hesari/ ,
josta eilen ilmi tuli Espoon raideliikenne rakentamisen kustannusnousu on selkkeä aika hurjasta kustannusnoususta. .
https://www.facebook.com/salonseudunsanomat/posts/pfbid02hLK6qK1WGDB3N6miMKvD6zeuKCQ5bHYR6bNK5pqxT9ykM3EpS5tEMLMrFY3xgCvnl .
Tarkoittaa artikkelin mukaan myös jo aloitettuihin kolmeen raideliikenne hankkeeseen suuria lisäpanostuksia omistajajoukolta eli kunnilta ja valtiolta . Väyläviraston mukaan nousu on jotain 25% luokkaa .
Eli aiemmat arviot yhteishankkeesta 50/50 = 12-15 miljardia onkin nyt sitten 15- 20 miljardia . Laitan linkin vuosi sitten tehtyyn laskelma vertailuun mukana olevien kuntien veloista verotuloista velkojen suhteen…
eli jo nyt tehdyt sitoumukset ovat asettaneet kunnat todella suuriin velkoihin suhteessa verotuloihin….
PYSYVÄ ONGELMA SITTEN VUODEN 2011
Poliittiset puolueet eikä media tahto edes keskustella tai ottaa esille Taalaksen ajamaa – EU ssa raskaan maantie liikenteen volyymisiirto vaihtoehtoa vesiliikenteeseen- päästöjen suhteen jo vuonna 2011 sovittua vaihtoehtoa. Jättävät pois käsittelystä alueellisen saavutettavuuden TEN_T :n , EU ssa svoitun liikennestrategia vaihtoehdon ,jolla päästäisiin taloudellisesti parhaaseen tulokseen liikenteen ulkoisten kustannusten osalta http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf alk sivu 7 /22 niin valtion osalta , kuin toimijoiden suorien logististen viennistä ja tuonista aiheutuneiden kustannusten suhteen koko Järvi Suomen alueella.
https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/
Ilmoita asiaton viesti