Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ?

 

Mielestäni säästöjen ja liikenteen päästöjen pienentämistavoitteiden  toteuttaminen vaatii jo taikurin ominaisuuksia -siltä joka toteaa/ ja aikoo noita vaateita toteuttaa  -, ainakin liikenteen päästöjen osalta , ja tehtävä  edelleen vaikeutuu oleellisesti    mikäli tavoitteet ja leikkaukset toimitetaan Kokoomuksen esittämällä tavalla

ORPON KOKOOMUS, -LIIKENNE ,-TIEDE JA TUTKIMUS sekä niiden merkitys -SUOMEN TALOUTEEN | Uusi Suomi Puheenvuoro   :

nyt erittyisesti sen jälkeen mitä vuoden 2023 alussa  on nähty liikenteen hallinnon ja tutkimuksen osalta tapahtuneen.  Sen jälkeen kun Orpo on antanut nuo edellä mainitut kokoomuksen teesit julkisuuteen. Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

  • Julkisen velan kasvuko pysäytetään. Koskien myös radanvarsikuntia ?

Minne asti ministeriöt voivat/tahtovat ohjata kuntien investointeja -Hanhikivi-Suomirata-Itärata-Helsinki Tallinna tunneli | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

  • Sitoudutaan liikenteen päästöjen pienentämisiin ?

Jossa EU ssa sovitut liikennemuotokohtaiset keinovalinnat eri liikennemuotojen käytön optimoinneista ovat jätetyt huomiotta. .  Elina Valtoselta niitti: Myös ilmastotavoite on ”kynnyskysymys kokoomukselle” | Kauppalehti

Syyt liikenne hallinnon osalta ajateltujen  temppujen tekemisen vaikeuteen:

Päästöjen pienentämis- tavoitteet ja valtion ilmastotoimina tehdyt  tilastoista havaitut toimenpiteet

 

`+++++

 

EU lakiperusteinen tavoite /

kaikki alla esittämäni  laskelmat  perustuvat traficom artikkelissa ilmoitettuihin tietoihin: =

Liikenteen CO2-päästöt liikennemuodoittain sekä maakunnittain | Tieto Traficom

jossa  vuoden 2030 tavoitteesta alkuperäinen lakiin perustuva tavoite on se,  että vuoden 2005 päästöt otetaan tarkasteluun ja niitä vähennetään 39% vuoteen 2030 mennessä

Nyt olemme viimeisen tilaston vuodelta 2021 mukaan tasossa ,  jossa meillä on yhdeksän vuotta aikaa pienentää  kokonaispäästöjä, asetetun  tavoitteen noin  5 miljoonan tonnin pienennykseen.

Jäljellä on lisätoimista päättämien joilla päästään kokonaisuudessaan  viiden miljoonan päästötonnin pienennykseen – 2,3 miljoonaa  tonnia vuoteen 2030 mennessä

Tarkoittaa,  että olemme lakisääteiseen tavoitteeseen toteuttaneet 54% tavoitteestamme vuoden 2021 lopun mukaan.

ja jäljellä on 46%  .

 

EU lisäsitoutumis päätös 2020   (Komissio ?)

EU on vuonna 2020 sitoutunut uuteen tavoitteeseen eli lähtökohtana pidetäänkin vuoden 1990 tilastoja, joiden mukaisesti meidän tulee pienentää päästöjä vuoteen 2030 mennessä 55% .

Tuloksena on,  että kokonais päästötarpeesta vuoden 2021 lopussa olikin vuonna 2021 tilastojen mukaan  toteuttamatta 86 % mikä tonneissa tarkoitti yhteensä 4,7 miljoonaa eli kaksinkertaista määrää , lakisääteisen tavoitteeseen verratessa – valtion virkamiehillä ja poliitikoilla lisä tonnien – päästösäästöjen etsimisissä.

+++

Ongelmat syyt ja seuraukset

Liikennemuotokohtaiset  päästöt 

päästö volyymi tavoite  ero lähtö tavoite luvuissa v 1990 ja v  2005  johtuu raskaan  maantieliikenne volyymin kasvattamisesta valtion tietoisilla toimilla avustaen.

1990 kasvu vuodelle 2005 yksin  merkitsee vuonna 2020 EU:n uusien päästötavoitteiden tuplaantumista eli  nyt Orpon tulevalle hallitukselle 2 miljoonan lisä päästövähennystonnin etsimistä koska aikoinaan raskasta maantieliikenne volyymiä  lisättiin poliittisilla päätöksillä

Käytännössä edellä mainittu tarkoittaa yksistään raskaan tavara liikenteen osalta  samaa lisä tavoitetta , mitä lakisääteisessä vaihtoehdossa oli  koko liikennesektorin päästövähennysten  lisätarve vuoden 2021 lopussa – vuoteen 2030 mennessä.

Tarkoittaa, edelleen sitä ,   että –  kun vuoden 1990 päästöt olivat pienemmät mitä vuoden 2005 päästöt , ja lakisääteinen tarve  oli pienentää vuoden 2005 tason  perustella yhteensä 7,8 miljoonaa päästöjä ,niin vuoden 1990 tasolta olisi  ainoastaan 5,4 miljoonan vaikka olisi pienennetty 55 % lakisääteisen 39 % sijaan…

MUTTA kun

Käytännössä muutoksia liikennemuotokohtaisesti vuoden 1990 jälkeen on tehty toimenpiteitä,   joissa tulee  kaksi pääkohtaa vaikuttavaa  esiin :

  • Rautatieliikenteen muutokset ylittävät tavoitteen asettelun,joten käytännösssä raideliikenne ei tarvitse ilmasto toimia lainkaan.
  • Raskaan maantieliikenne kuljetusvolyymien kasvu ja samalla  liikenteen  päästöjen kasvu on ylittänyt tehtyjen toimenpiteiden vaikutukset, ja tavoite on etääntynyt eli päästöt ovat kasvaneet sen sijaan, että niitä olisi voitu pienentää.  alkuperäisen tavoitteen mukaisesti.

 

Niin tulee mieleen etsiä

Syitä päästöjen  kasvuun ?

 

Raskaalle maantieliikenne volyymille on tehty valtion toimesta poliittisilla päätöksillä jatkuvia  toimia ja toimenpiteitä , , joilla raskaan liikenteen maaliikenne volyymiä on radikaalisti  kasvatettu eikä pienennetty

 

  1. Vuonna 1990 tehdyt liikennepoliittiset muutokset jossa sisävesien öljykuljetusten lopettaminen toteutetiin ,  niiden korvaamisella  raide ja maantieliikenteellä.
  2. TEN_T liikenne verkon rakentaminen vuodesta 1997 alkaen torjui kaikki mahdollisuudet siirtää liikenne volyymejä maanteiltä vesille.
  3. Suomi on Saari liikennemallin voimakas rakentaminen niin että vienti ja tuonti volyymit keskitettiin rannikoilta tapahtuviksi , edellytti vahvaa raide ja maantieliikenne volyymi-liikenteen edelleen keskittämistä ,kun kaikesta tieteellisestä vaihtohtojen tutkimisista on pitäydytty totaalisesti . vv 2011-2022
  4. EU liikennestrategia tavoitteista poikkeaminen juuri raskaan maantieliikenne volyymien korvaamisissa raide ja vesiliikenne toiminnoilla
  5. Saimaan kanavan sulkeminen v 2022 Venäjän sodan takia on edelleen edistämässä tehtyjä poliittisia päätöksiä joilla raskaan maantieliikenteen päästöjä ei kyetä pienentämään taloudellisesti ja maan aluepoliittisesti parhaalla ratkaisulla- liikennemuoto siirtojen avulla, vaan muiden liikennemuotojen poltto aine muutoksilla bioenergiaksi tai sähköksi.

lisätietoa

www.sisavesi.fi

SISÄVESI ALUE – sisavesiliitto.simplesite.com

Kirjoittajalta bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

Sisävesiliitto | Facebook

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu