Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ?
Mielestäni säästöjen ja liikenteen päästöjen pienentämistavoitteiden toteuttaminen vaatii jo taikurin ominaisuuksia -siltä joka toteaa/ ja aikoo noita vaateita toteuttaa -, ainakin liikenteen päästöjen osalta , ja tehtävä edelleen vaikeutuu oleellisesti mikäli tavoitteet ja leikkaukset toimitetaan Kokoomuksen esittämällä tavalla
nyt erittyisesti sen jälkeen mitä vuoden 2023 alussa on nähty liikenteen hallinnon ja tutkimuksen osalta tapahtuneen. Sen jälkeen kun Orpo on antanut nuo edellä mainitut kokoomuksen teesit julkisuuteen. Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
-
Julkisen velan kasvuko pysäytetään. Koskien myös radanvarsikuntia ?
-
Sitoudutaan liikenteen päästöjen pienentämisiin ?
Jossa EU ssa sovitut liikennemuotokohtaiset keinovalinnat eri liikennemuotojen käytön optimoinneista ovat jätetyt huomiotta. . Elina Valtoselta niitti: Myös ilmastotavoite on ”kynnyskysymys kokoomukselle” | Kauppalehti
Syyt liikenne hallinnon osalta ajateltujen temppujen tekemisen vaikeuteen:
Päästöjen pienentämis- tavoitteet ja valtion ilmastotoimina tehdyt tilastoista havaitut toimenpiteet
`+++++
EU lakiperusteinen tavoite /
kaikki alla esittämäni laskelmat perustuvat traficom artikkelissa ilmoitettuihin tietoihin: =
Liikenteen CO2-päästöt liikennemuodoittain sekä maakunnittain | Tieto Traficom
jossa vuoden 2030 tavoitteesta alkuperäinen lakiin perustuva tavoite on se, että vuoden 2005 päästöt otetaan tarkasteluun ja niitä vähennetään 39% vuoteen 2030 mennessä
Nyt olemme viimeisen tilaston vuodelta 2021 mukaan tasossa , jossa meillä on yhdeksän vuotta aikaa pienentää kokonaispäästöjä, asetetun tavoitteen noin 5 miljoonan tonnin pienennykseen.
Jäljellä on lisätoimista päättämien joilla päästään kokonaisuudessaan viiden miljoonan päästötonnin pienennykseen – 2,3 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä
Tarkoittaa, että olemme lakisääteiseen tavoitteeseen toteuttaneet 54% tavoitteestamme vuoden 2021 lopun mukaan.
ja jäljellä on 46% .
EU lisäsitoutumis päätös 2020 (Komissio ?)
EU on vuonna 2020 sitoutunut uuteen tavoitteeseen eli lähtökohtana pidetäänkin vuoden 1990 tilastoja, joiden mukaisesti meidän tulee pienentää päästöjä vuoteen 2030 mennessä 55% .
Tuloksena on, että kokonais päästötarpeesta vuoden 2021 lopussa olikin vuonna 2021 tilastojen mukaan toteuttamatta 86 % mikä tonneissa tarkoitti yhteensä 4,7 miljoonaa eli kaksinkertaista määrää , lakisääteisen tavoitteeseen verratessa – valtion virkamiehillä ja poliitikoilla lisä tonnien – päästösäästöjen etsimisissä.
+++
Ongelmat syyt ja seuraukset
Liikennemuotokohtaiset päästöt
päästö volyymi tavoite ero lähtö tavoite luvuissa v 1990 ja v 2005 johtuu raskaan maantieliikenne volyymin kasvattamisesta valtion tietoisilla toimilla avustaen.
1990 kasvu vuodelle 2005 yksin merkitsee vuonna 2020 EU:n uusien päästötavoitteiden tuplaantumista eli nyt Orpon tulevalle hallitukselle 2 miljoonan lisä päästövähennystonnin etsimistä koska aikoinaan raskasta maantieliikenne volyymiä lisättiin poliittisilla päätöksillä
Käytännössä edellä mainittu tarkoittaa yksistään raskaan tavara liikenteen osalta samaa lisä tavoitetta , mitä lakisääteisessä vaihtoehdossa oli koko liikennesektorin päästövähennysten lisätarve vuoden 2021 lopussa – vuoteen 2030 mennessä.
Tarkoittaa, edelleen sitä , että – kun vuoden 1990 päästöt olivat pienemmät mitä vuoden 2005 päästöt , ja lakisääteinen tarve oli pienentää vuoden 2005 tason perustella yhteensä 7,8 miljoonaa päästöjä ,niin vuoden 1990 tasolta olisi ainoastaan 5,4 miljoonan vaikka olisi pienennetty 55 % lakisääteisen 39 % sijaan…
MUTTA kun
Käytännössä muutoksia liikennemuotokohtaisesti vuoden 1990 jälkeen on tehty toimenpiteitä, joissa tulee kaksi pääkohtaa vaikuttavaa esiin :
- Rautatieliikenteen muutokset ylittävät tavoitteen asettelun,joten käytännösssä raideliikenne ei tarvitse ilmasto toimia lainkaan.
- Raskaan maantieliikenne kuljetusvolyymien kasvu ja samalla liikenteen päästöjen kasvu on ylittänyt tehtyjen toimenpiteiden vaikutukset, ja tavoite on etääntynyt eli päästöt ovat kasvaneet sen sijaan, että niitä olisi voitu pienentää. alkuperäisen tavoitteen mukaisesti.
Niin tulee mieleen etsiä
Syitä päästöjen kasvuun ?
Raskaalle maantieliikenne volyymille on tehty valtion toimesta poliittisilla päätöksillä jatkuvia toimia ja toimenpiteitä , , joilla raskaan liikenteen maaliikenne volyymiä on radikaalisti kasvatettu eikä pienennetty
- Vuonna 1990 tehdyt liikennepoliittiset muutokset jossa sisävesien öljykuljetusten lopettaminen toteutetiin , niiden korvaamisella raide ja maantieliikenteellä.
- TEN_T liikenne verkon rakentaminen vuodesta 1997 alkaen torjui kaikki mahdollisuudet siirtää liikenne volyymejä maanteiltä vesille.
- Suomi on Saari liikennemallin voimakas rakentaminen niin että vienti ja tuonti volyymit keskitettiin rannikoilta tapahtuviksi , edellytti vahvaa raide ja maantieliikenne volyymi-liikenteen edelleen keskittämistä ,kun kaikesta tieteellisestä vaihtohtojen tutkimisista on pitäydytty totaalisesti . vv 2011-2022
- EU liikennestrategia tavoitteista poikkeaminen juuri raskaan maantieliikenne volyymien korvaamisissa raide ja vesiliikenne toiminnoilla
- Saimaan kanavan sulkeminen v 2022 Venäjän sodan takia on edelleen edistämässä tehtyjä poliittisia päätöksiä joilla raskaan maantieliikenteen päästöjä ei kyetä pienentämään taloudellisesti ja maan aluepoliittisesti parhaalla ratkaisulla- liikennemuoto siirtojen avulla, vaan muiden liikennemuotojen poltto aine muutoksilla bioenergiaksi tai sähköksi.
lisätietoa
SISÄVESI ALUE – sisavesiliitto.simplesite.com
Kirjoittajalta bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro
Lähelle Ilmastotavoitteita voidaan päästä, jos asuntojen lämpötilat lasketaan Ukrainan tasolle. Autoliikenteessä otetaan käyttöön kiinanalainen systeemi, että parillisina päivinä saa liikkua vain parillisen rekisterinumeron omaavat autot ja parittomina parittoman. Enimmäisajonopeus on 80 km/ha. Kauppojen aukioloaikoja supistetaan rajusti. Jne
Päästöt ovat vähän vähentyneet, mikä johtuu paljolti siitä, että puun käyttö energialähteenä on lisääntynyt. Puun polttoa ei oteta huomioon päästöjä lisäävänä tekijänä. Toisaalta se poltettu puu ei ole korvaamassa päästöjä..
Ilmoita asiaton viesti
Käytännössä meidän liikenteellinen ja samalla liikenteen päästöongelma kulminoituu vain ja ainoastaan rekka liikenteeseen. Ja muutoksen edellyttämän infran rahoitus taas raideliikenteeseen samaan aikaan tehtyihin suuriin investointeihin joiden lisäksi valtiolla ei ole varaa muuhun…. ja tämä yhtälö tekee, tai on tehnyt sivuilmiöineen ( Neste Oy:n monopoli tavoitteet 8/90 luvuilla , rannikko satamat, vahva rekka liikenne toimiala toimiala, valtio ohjattu raideliikenne kehittäminen, metsäteollisuuden tarpeet ja kiinteistö sijoittajien vahva tarve /raideliikenteen kehittämisiin, meriliikenteen sidokset metsäteollisuuden logistiikkaan, merenkulun ja sisävesiliikenne strategian puuttuminen ) EU tavoitteisen liikenne infran kehittämisen hyvin vaikeaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ollaan rauhassa meitä on liian vähän tätä junaa muuttaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ollaan vaan rauhassa. Eletäänhän maailman onnellisimmassa maassa. Tarkoittaa mielestäni myös sitä , että voimme havainnoida ja keskustella myös sellaisista asioista, joita ei voida – ei tule hyväksyä. Tässä liikenteen kehittämis asiassa suurin ongelma on että jo vuonna 1990 aloitettiin viherpesun avulla toteuttamaan – Neste Oy:n tavoitteita monopolisoida öljynmyynti sisäsuomessa. ja siinä sivussa vuosikymmenten saatossa tapahtui niin liikenteen taloudellinen, ilmastollinen kuin koko sisävesiliikenteen kattava , valtava alasajo ikään kuin puolihuolimattomasti…. jota vahvistettiin niin ammattiliittojen kuin alueellisten toimijoiden yhteistyöllä perustetussa Turun Brahea keskuksessa valtion sisäisesti julistamassa ja ja vielä v 2014 liikennerevoluutio toiminnan toteuttamisissa…..https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/suomalainen-merenkulun-tutkimus-menee-uusiksi-vai-meneeko-sittenkaan/
Ilmoita asiaton viesti