Talouselämä lehti kysyy : Tarvitaanko aina sota ennen kuin asiat saadaan hoitoon?

Viite :Sanna Suvanto-Harsaae: Tarvitaanko Suomessa aina sota ennen kuin saadaan asiat hoitoon? | Talouselämä (talouselama.fi)

Yksi suurimmista julkisen talouden syöjistä on liikenne. Sen ulkoiset kustannukset ovat mittavat energian kulutuksen ja ilmasto vaikutusten lisäksi. 15.2 Kotka logistics 2.11.2016 (sisavesi.fi)

Liikenneinfraa toteutetaan jo tehtyjen raide liikenne painotteisten ns Suomi on Saari- mallin mukaan tehtyjen neljän liikennemuodon avulla

Tehtyjen ratkaisujen takia joudumme ensin ottamaan valtion velkaa ja sitten kunnat saman verran liikennebudjettien ulkopuolelta lisää.

Ei auta, että Ukrainan sodan takia Venäjän liikenteen 2 miljardin euron itärata ratkaisu on jo julkisten tietojen perusteella käynyt tarpeettomaksi, kun itäradan Venäjä liikenne loppui.

Loput rata hankkeet niin Turkuun kuin Tampereelle ja aina Ouluun saakka, mitkä investoinnit ovat edellytys valitun liikennemallin jatkokehittämisille eli   Tallina Helsinki tunnelille mikä kokonaisuus pyörii hintahaarukassa 50-100 miljardia euroa.

Näiden infra investointien myötä vuosittaisten liikenteen ulkoisten kustannusten kasvu on merkittävä edelleen lisää veroja syövä lisä.

EU: ssa sovittu liikennestrategia vaihtoehto viiden liikennemuodon käytöstä on edelleen suunnittelematta ja vertailut jäivät erityisesti silloin tekemättä, kun 2010 luvulla perusteltiin nyt toteuttamisvaiheessa olevia raideliikenteen ylisuuria tarpeita.

Toiko sota uuden mahdollisuuden liikenteen kestävälle kehittämisille ja maamme liikennemaantietoon perustuvalla liikenteen uudelleen järjestämisille.  Aika näyttää…otetaanko EU liikennestrategia mahdollisuudet käyttöön vai vain osia siitä kuten nyt yli kymmenen vuotta on tehty.

Vaihtoehtoinen liikenneinfra rakentaminen – noudattamalla EU liikennestrategiaa viiden liikennemuodon avulla,  olisi yksi mahdollisuus, jolla tulisi uudelleen arvioida – puhtaalta pöydältä – maamme todellista liikenne infra rakentamis- tarvettamme, ja sen toteuttamisvaihtoehtoja aiemmin tehtyjen päätösten ja uuden tilanteen luomaa infran ja verovarojen käyttö suhdetta.

 

 

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu