Tampere, Hämeenlinna, Lahti Kouvola, Savonlinna, Mikkeli, Lappeenranta, Varkaus Joensuu, Kuopio, Jyväskylä, Keuruu päättäjille
Luin Hesarin tämänpäiväinen mielipide kirjoituksen koskien Itä Suomea.
Itä-Suomessa sytytellään jo uusia valoja – Päivän lehti 1.9.2023 | HS.fi
Kirjoitus menee ja uppoaa suoraan aivokopan lisäksi mieleen ja sydämeen.
Kirjoitus muistuttaa siitä, että median ja valtion on lopulta aina toimittava kansalaisten parhaaksi. Ja että synkimmälläkin hetkellä positiivisuus voittaa.
+++
Itä Suomen ongelmat ovat tuodut viime viikkoina selkeästi mediassa esiin.
Tuon mielipidekirjoituksen lopussa oli hieno oivallus:
Viimeinen sammuttaa valot? Ehei, vaan meistä jokainen voi sytyttää uusia valoja.
++++
Pienenä Itä Suomen kehittämispanoksena huomio ja ehdotus – panos tässä ja nyt
Turun yliopiston lopettaa merenkulun Brahea tutkimustoiminnan brahea keskuksen lopettaminen – Haku (bing.com)
Laitoksen alasajo on jo alkanut, Turun yliopisto kuitenkin jatkaa meriliikenteen tutkimusta, Turun yliopisto – monitieteistä meritutkimusta – Itämeri.fi (itameri.fi)
Merialan toimijat vuonna 2014 muodostivat yhdistyksen Jäsenet | motk jonka avulla saivat Brahea keskuksen toiminnan käyntiin ja vaikka merenkulun koulutus ja tutkiminen lopetetaan niin meriliikenteen tutkiminen edelleen jatkuu Turussa.
Tarkoittaa että Suomesta on nyt lopetettu teoriassakin kaikki merenkulun toisen haaran, eli sisävesiliikenteen tutkimus.
+++
Suomessa esitetään.
Tilanne on kuitenkin täysin päinvastainen.
Järvi Suomen kaupungit maksavat viennistä ja tuonnista rannikolle ”tapulikaupunki ”tapulikaupunkivero tyylisesti: Helsingille ja sen ympäristökunnille satama tuo alueella jopa 4 miljardia liikevaihtoa vuodessa. Ja Järvi Suomen alueen vienti ja tuonti on noin 30% valtakunnan volyymistä. Se voitaisiin maksimoida suoralaivaliikenteellä ilman Suomen rannikko satamakäyntejä Euroopan liikenteen osalta.
++
Ja vain panostamalla sisävesiväylien meriyhteyksiin ja luopumalla Suomessa EU sta poikkeavasti vaaditusta kauppamerenkulun kehittämisiin ja liikenne infra vertailuihin tarvittavasta 4 metrin minimi väyläsyväydestä – voidaan tilanne korjata vastaamaan maamme liikennemaantiedon antamia mahdollisuuksia.
Joilla voidaan aloittaa liikennelogistiset alueen toiminta edellytyksiä parantavat toimet kuten mm. Ruotsin jo yli kymmenen vuotta sitten aloitetut sisävesi/lähimeriliikenne volyymien siirrot maantieliikenteestä.
EU /itämeri liikenteen uudet 2000 luvulla Suomessa kehitetyt -ympärivuotisesti liikennöivät alukset tarvitsevat vain 2,4 metrin väylästön.
Aihe on erittäin ajankohtainen, alustavat tutkimukset antavat jopa viisinkertaisesti kalliimman tuloksen nykymallilla, mitä vaihtoehtoisella suora sisävesi-lähimerenkulku vaihtoehdolla. Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
Vain puolueettomin tutkimuksin voidaan valtion ”Liikenne 12 ” suunnitelmaa korjata Järvi suomen alueella ja saattaa liikenne infra ja maantieliikenteen siirrot vesille EU ssa vuosina 1997 ensin TEN_T liikenneverkoista ja vuonna 2011 maantieliikenne volyymien siirroista sovittuun kuntoon Järvi Suomen alueellista vahvuutta viennin ja tuonnin sekä kotimaan tavaraliikenteen osalta
mainitut kaupungit ja niiden ympäristökunnat ovat avainasemassa havaita nykyliikenne strategian tuomat ongelmat kustannukset ja ilmasto tavoitteiden vastaiset toimet , joita voidaan tutkimuksin todentaa ja sen mukaan esittää muutoksia nykyiseen järjestelmään.
Syntymäkuntani on tehnyt hienon aloitteen sisävesiliikenteen kehittämiseksi omalla paikkakunnallaan. kannattaa lukea. Myös asiasta annettuja kommentteja. https://www.facebook.com/sulkavankunta/posts/pfbid02rAah2GjpioJtzcXJVXnzApp1vZH4tEXiguKdQECy6wrUbjDYg3CAQUT72BV1FJhwl?__cft__%5B0%5D=AZVQIjwNAcK3hUYyK5gVEvhja4dvcZtG9AHOul0BbgdmO-U-17OJw4Ht37Wmp51Vslgi7hGNkb8xpW6HrTdAVO8vlF_5vvDh52oz1iC_2BujLFrt2QMXXvb8KEOLpHnfC1OVWtQz0bvZz7cOnHMlcGvRx8qUF1x1C27LdxriEeLEGo0ua6RJkql4qiNlisXgbjKc9kac3T9tyVzGhAXoT7zs&__tn__=%2CO%2CP-R
Ilmoita asiaton viesti