Tampere näyttää Helsingille mallia Mitä Tampere voisi oppia Helsingiltä

 

Helsingin Sanomain pääkirjoitus tänään 2.11.2022 kertaa ja kasaa Tampereen hyviä puolia, joilla Tampere on

saavuttanut Suomen kaupunkien kakkosijan heti Helsingin jälkeen.

Näyttävyydestä o otettu esimerkiksi autoliikenne ja sille tehdyt toimenpiteet kuten parkkiluolat ja tunnelit

Kaupungin eri käyttäjäryhmien toiveet ovat otetut huomioon.

Hesari mainitsee poliittisen päättämisen ripeyden ja sen että Helsinki kävisi katsomassa miten Tampereella toimitaan.

No mitä, jos Tamperelaiset tekisivät samoin ja perkaisivat Helsingin toimet

+++

Silloin minä, jos olisin tamperelainen päättäjä, menisin Helsingin Vuosaareen ja katsoisin ja ihailisin laivaliikennettä ja kysyisin itseltäni sen yksinkertaisen kysymyksen,  että voitaisiinko mitään tehdä Tampereella, että kaikki Tampereelta lähtevä ja sinne tuleva tavaraliikenne ei olisi pelkkää raide ja maantieliikennettä Helsinkiin Turkuun, Raumalle ja Poriin ja niiden kautta Euroopan hubein ja sisämaan jokien määränpäihin….

+++

Vinkki : No tietenkin voitaisiin mutta se edellyttäisi päättäjiltä kahden pienen liikennemaantieto pläjäyksen ymmärtämistä kestävän kehityksen mukaisen liikenteen rakentamisessa.

Tampere on osa  Järvi Suomea jossa on mahdollista kehittää sisävesiliikennettä esim. ruotsin tapaan kestävän kehityksen mukaisesti , EU tavoitteisesti.

 

Sisävesiliikenteen suurin voimavara on siinä, että sillä voidaan korvata raskasta maantie liikennettä,  päästä suoraan vaikuttamaan liikenteen noin 40% raskaan liikenteen energian käyttöön , vähentää energian kulutusta ja pienentää päästöjä samalla, kun valtion ja kuntien liikenteestä aiheutuvia ulkoisia kustannuksia pienennetään…eli päinvastoin mitä raideliikenteen ulkoiset kuluille nyt on tapahtumassa, kun 100 miljardia laitetaan pelkille raiteille…..ja omat vesiväylät 8000 km jätetään EU ssa sovittua liikennemuotojen siirtoja edellyttäviä toimenpiteitä ja siten käyttöä vaille.

Tampereen vaikutus tämän tavoitteen veturiksi ja tutkijaksi olisi mitä lu9onnollisinta ja suotavinta.

Ihmetyttää miksi  esim.  Tampereella majaa pitävä Liikenteen tutkimuskeskus Verne on jättänyt asian jo vuodesta 2011 lähtien tutkimatta….

 

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu