Teknologia, poliittiset päätökset ja liikennepolitiikka.

Mielenkiintoinen keskustelu on käynnissä oppimisesta, teknologiasta ja yhteiskunnallisesta keskustelusta

Sivu 45 | 24.4.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

Johon uusimmat argumentit teknologian kehittämisestä yhteiskunnan kehittämiseen lisäsi VTT  Katri Kallio ja Leapfrogin Thomas Holm.

Yhteenvetona he toteavat että -Teknologia kehittyy nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, – he kysyvät edelleen

-Miksi algoritmeja ei oteta yhteiskunnalliseen käyttöön, vaikka niillä voisi esim

– parantaa kannustimia

-ketteröittää valtio ohjausta ja kasvua

– tehdä tulevaisuus strategioita

Jonka pohjalta he  väittävät että ” mikä tahansa tulevaisuusstrategia, joka ei hyödynnä teknologian tarjoamia mahdollisuuksia,

Jää historiassa merkityksettömäksi.  Halusimme tai emme. ”

Minun osalta kysymys kuuluu :

Onko Suomen liikennepolitiikassa seurattu teknologian kehittämistä ?

 

+++

Vastaus on ;  Ei ole seurattu tutkittu tai edes keskusteltu , toteuttamisesta puhumattakaan. !

viitteet ;  tavoite johon oli lipsahtanut sisävesiliikenteen valtakunnan tason kehittämis tavoite Liikenne 2030. Suuret haasteet, uudet linjat – Valto (valtioneuvosto.fi)

muutettu tavoite Liikenne 12 , jossa tätä teknologia tavoitetta ei enää ole  : Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (valtioneuvosto.fi)

 

+++

VTT ja Valtion liikennepolitiikka on varoittava  esimerkkinä juuri siitä miten ei pitäisi toimia.  Investoidaan maksimaalisesti sinne missä ylläpito kalleinta. Ja vertailuja vaihtoehdoista ei tehdä.

+++

 Valtio on  1980 luvulta saakka Uolevi Raade ja Saimaan kanava | Uusi Suomi Puheenvuoro harjoittanut liikenteen kehittämistä samalla strategialla ,

Rajannut  teknologia muutosten havaitsemiset ja käyttöönotot neljälle liikennemuodolle viiden sijaan ja käyttää resursseja vuosittaisesta budjeteista yli 90% pelkkään  maantie ja raideliikenne teknologian kehittymismahdollisuuksien ylläpitoon ja edistämisiin.

Otteita Hesarin pääkirjoituksista 31.05.2002 ja 19.03.2009 vs VTT 37/73/2009 ja EU liikennestrategia | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

VTT totesi

kuitenkin jo vuonna 2009 raportissaan 37/73/2009 , että Suomessa on kehitetty laivamalli

Back to the future – www.sisavesiliitto.fi , jonka avulla voidaan tulevan EU tavoitteen mukaisesti siirtää raskasta maantieliikenne volyymiä vesille-ympärivuotisena liikenteenä .

Tämä sen sijaan,  että olisi otettu valtion edistämäksi toimeksi ,   se vahvistikin  valtion halua ja toimenpiteitä edistää 1980 luvulla aloitettua Suomi on Saari liikennemallin kehittämistä neljällä liikennemuodolla EU ssa sovitun  Viiden sijaan.

+++

tarkoitti että

Suomeen valitun Suomi on Saari

– liikennemallin  kehittämisen vastaisku oli vuonna 2011 aloitettu ja edelleen käytössä oleva, liitoksistaan  ja sisältä jo hajoamisen aloittanut – nyt natiseva liikenne revoluutio :

Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Liikennerevoluution avulla  tehtiin raamit 2010 luvun aikana ,  joilla valtio (eduskunta – ) vuonna 2021 vahvisti liikennepoliittisen linjan, jolla edetään 12 seuraavaa vuotta alkaen vuodesta 2022  =  tehty  edellä mainittu – Liikenne 12 järjestelmä –

minkä tuottamisessa parlamentaarisesti syrjäytettiin sisävesiliikenne ,  sen uudet mahdollisuudet  olla osana koko Suomeen toteutettavaa alueellista sisävesiliikenne verkkoa jolla voitaisiin toteuttaa EU ssa sovittua liikennestrategiaa –  erityisesti volyymeiltaan ja taloudellisilta arvoiltaan suuria liikennemuoto siirto tavoitteita maanteiltä vesiliikenteeseen.  Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

liikennemuoto siirto vaatimukset laitettiin tavoitteista kylmästi  täysin parlamentaarisesti -tosin puutteellisilla perusteilla- syrjään ja Sitran  huomautukset liikennerevoluution osalta -neljälle liikennemuodolle Sitran korjausliikkeet, raportti no 193 vs EU liikennestrategia ja vesiliikenne. | Uusi Suomi Puheenvuoro  huomioitiin.

++++

 

Tähän voi vielä extra huomioksi laittaa sen että

Eduskunnalle

on tuotu vuosien saatossa hyvin selkeästi sisävesiliikenteen teknologia kehitys esille

Sekä vuoden tuvj_1+2018.pdf (eduskunta.fi) alkaen sivulta 263  että vuonna 2013 talousvaliokunnalle Hjallis ja laivaliikenteen tuet. | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Mutta

Eduskunta

haluaa edelleen viedä  ,mikäli Orpo ja kokoomuksen ajatukset jäävät voimaan ORPON KOKOOMUS, -LIIKENNE ,-TIEDE JA TUTKIMUS sekä niiden merkitys -SUOMEN TALOUTEEN | Uusi Suomi Puheenvuoro     maata eteenpäin ilman tämän liikennemuodon omaa tutkimusta infran kehittämistä ja ilman minkään laista EU tason tukea tai sisävesiliikenteen määritelmien tai sisävesiliikenteen hyötyjen arviointeja tai niiden mukaan ottoa.Nautittavaksi ainoastaan raideliikenteen aiheuttamaan poliittiseen kuumeeseen ,,,…. | Uusi Suomi Puheenvuoro

Suomi hoitaa sisävesiliikenteen kehittämisen meriliikenteen logistisilla tavoitteilla ja nimeää ja hoitaa  edelleen EU vastaisesti kokonaisuutta vesiliikenteenä-neljän liikennemuodon mukaisesti  , erottamatta ja tutkimatta  liikennemuotoja toisistaan –  meri ja sisävesiliikenteiksi  ,vaikka ne eroavat huomattavasti toisistaan niin tavoitteiltaan, tuloksiltaan multimodaali yhteistyö alueilta ja – kilpailulta . Naiades III /2021-27 – www.sisavesiliitto.fi

 

 

Joten enemmän kuin tarpeellista uudelle hallitukselle (Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ? | Uusi Suomi Puheenvuoro )       eduskunnalle, sen niin liikenne ja viestintävaliokunnalle kuin valtiovarainvaliokunnan liikennejaoksellekin  olisi ja tarpeeseen tulisi havaita Kallion ja Holmin esityksen tavoin :

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu