TEN_T ja EU tuet Suomessa….rakennemuutosta vastaan..vanhaan malliin volyymi: 400 miljoonaa € jälleen
Suomi on saanut TEN_Tukia EU:lta 188 miljoonaa euroa edellisellä budjettikaudella 2014-2020
Nyt 16.12.2021 valtioneuvosto julkaisi hakemuksensa ja yksityisiä hankkeita tukevat hakutukensa EUlle
EU: ssa on jaossa 7 miljardia euroa TEN_T kriteerit täyttäviin liikennehankkeisiin. Niistä yksityistiedot löytyvät sivustolta.
+++
Valtion hankkeet ja valtio tukemat ”yksityiset ” hankkeet ovat kopioidut alla ja löytyvät sivustolta CEF-Liikenne -tukihakemukset 2021 CEF-tuen hakeminen Euroopan unionin talousarviossa yleiseurooppalaisten liikenneverkkojen kehittämiseen osoitetusta määrärahasta (v. 2021 monivuotinen tukiohjelma). (valtioneuvosto.fi)
+++
Valtio julkistaa tiedot niin, että ne näyttävät tietenkin hyviltä ja ovat asetusten ja lain kirjaimen, muttei EU sopimustyen ja strategioiden kanssa sopusoinnussa.
+++
Ongelma meillä on totaalisen rakenteellinen jossa voidaan piilottaa EU tavoitteet kokonaan yhden liikennemuodon kehittämisen osalta täydellisesti .
Josta keskustelua ei ole vielä poliitisella tasolla aloitettu.
Kirjoitin asiasta joulupukille Kirje Joulupukille -Liikenteen Joulu 2021 . | Uusi Suomi Puheenvuoro ja joulupukki vastasi haasteeseen Suomen Merimies Unionin lehden sivuilla 20-21 joulukuun 202§1 numerossa : Merimies 5 2021 (grano.fi)
+++
Edellämainittu tarkoittaa : Koska meillä ei ole EU vuoden 2011 .liikennestrategiaa vielä aloitettu toteuttamaan maanteitten raskaan liikenne volyymien siirtojen osalta vesille, niin meillä on samalla käytännössä sisävesiliikenteen kehittäminen jätetty ja aiotaan jättää jälleen EU:n tällä budjetti ja hakukaudella- samoin edelleen hallituksen tuella ja eduskunnan hyväksynnällä, sisävesiväylästön ja liikenteen kehittäminen ja sen avulla kestävän kehityksen mukaisen liikenteen kehittäminen siltä osin toteuttamatta
Edelleen, mikäli edellä mainitut hankkeet jaetaan EU ssa käytetyn liikennemuotojaon mukaisesti viiteen liikennemuotoon Liikennemuotojen (europa.eu) niin havaitsemme, että niistä yksi liikennemuoto puuttuu kokonaisuudessaan hankkeista. Tässä väylämuodoittain esitetty taulukko samasta 270 miljoonan euron valtion hanke volyymistä ja 157 miljoonann euron ”yksityisten ” TEN_T verkkojen kehittämisiin liittyvistä hankkeista.
Valtion hankkeet | milj € | |
maantie väylät | 0 | |
raide väylät | 162,4 | |
meri väylät | 0 | |
sisävesi väylät | 0 | |
meri ja raide | 42,34 | |
meri ja maantie | 19 | |
maantie ja raide | 5,42 | |
meri ja satama infra | 41,78 | |
Yhteensä | 270,94 |
Valtion tukemat
”Yksityiset hankkeet” milj.€
Ilmailu | 17,3 | |
meri | 130,99 | |
sisävesi | 0 | |
raide | 0 | |
maantie | 9 | |
Yhteensä | 157,29 |
Perussyyt sisävesiliikenteen puuttumisista löytyvät tuolta : LAUSUNTO 2/2021 – www.sisavesiliitto.fi
Ja kun Perustutkimukset vaihtoehdoista ei saa rahoitusta : JÄSENKIRJEET – www.sisavesiliitto.fi
Niin voidaan edelleen tehdä ja mennä EU hun puutteellisilla faktoilla. Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro
Pienen pieni oljenkorsi on :
Eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunta herää sisävesien kehittämisiin käsittelyn alla olevassa Naiades EU sisävesihankkeiden EU tavoiteohjelmassa. Naiades III /2021-27 – www.sisavesiliitto.fi , jossa erotellaan meri ja sisävesiliikenne tavoitteet ja hankkeet toisistaan EU mallin mukaisesti , Suomessa tällä hetkellä käytössä olevasta mallista poiketen….
Kommentit (0)