Tieyhdistyksen faktat ja fossiiliton liikenne

Arvoisa Tieyhdistys 

 

Kiitoksia jäsenkirjeestänne tänään.

Erityisesti kirjeenne osiosta ”tieliikenteessä suurin päästövähennyspotentiaali”

https://www.tieyhdistys.fi/uutiset/tieliikenteessa-suurin-paastovahennyspotentiaali/

Jossa toteatte mm. :

”Elinkeinoelämän kuljetukset tapahtuvat pääosin tieverkolla. ”Autoliikenteelle ei ole näköpiirissä korvaajaa,..”

Sitten kerrotte kirjeessänne miten tiestöä infraa ja kalustoa tulee edelleen kehittää…

Lopuksi siteeraatte fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän raporttia:

”…Fossiilittoman liikenteen tiekarttatyöryhmän raportissa esitettyjen päästövähennyskeinojen vaikutuksia yhteiskuntaan tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti”, muistuttaa toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä.”

+++

Tällä hetkellä valtakunnassa tapahtuvan tarkastelun kokonaisvaltaisuuteen on joitain perustavanlaatuisia epäilyksiä.

Alkaen siitä, että Suomi on hyväksynyt EU liikennestrategian vuonna 2011 jossa   tavoitteeksi on asetettu rekka liikenteen 50% siirtotavoite raiteille ja vesille.

Sitä ei ole vielä aloitettu tutkimaan koko sisävesialueen potentiaalilla lainkaan.  Vaikka

+++

Suomeen perustettiin ensimmäinen professuuri merenkulun logistiikkaa tutkimaan vuonna 2006

Merenkulun määritelmä = Määritelmä merenkululla tarkoitetaan yleismääritelmän mukaisesti meri- ja sisävesialueilla tapahtuvaa laivaliikennettä http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:merenkulku 

nykyisin tutkimusyksikkö  kuuluu Braheaan, joka on osa Turun yliopistoa :

https://www.utu.fi/fi/yliopisto/brahea-keskus/meri-ja-merenkulku-MKK 

+++

 Meri ja merenkulku

Meren ja merenkulun temaattinen kokonaisuus perustuu vahvaan monitieteisen tutkimusperustaan, jossa eri tieteenalojen mereen ja rannikkoympäristöihin sekä niihin liittyvään talouteen ja kulttuuriin kohdistuva tutkimus yhdistyy. Kokonaisuus on yhteinen Åbo Akademin kanssa.

 

eli Suomessa merenkulku on typistetty koskemaan ainoastaan meriliikennettä.  Siksi  tutkitaan vain merta, rannikkoa ja meriliikennettä. ja merisidonnaista maaliikennettä , ei vesiliikenne sidonnaista mahdollisuutta EU liikennestrategian mukaisten tavoitteiden toteuttamisvaihtoehtona.

Ja siten jätetään merenkulun toinen  haara eli sisävesiliikenne pois kokonaisuudesta .

Eikä  myöskään kukaan eikä valtakunnassa mikään instituutti  ole aloittanut  tutkimaan EUssa sovittuja  rekka liikenteen siirtoja vesille

 

+++

Fakta . Sisävesien mahdollisuuksiin ja kehittämisiin lasketaan ainoastaan yksi kolmesta suuresta järvi alueesta eli ainoastaan Saimaa….Kaksi muuta on jätetty täysin tavaraliikenne kehittämismahdollisuuksien tutkinnan ulkopuolelle jo yli kymmenen vuoden ajan.

+++

Eli tässä valtakunnan tason suurin liikennepoliittinen ongelma, rekka liikenne volyymien siirto maanteiltä raiteille ja vesille ,  jota tieliikenteen hyödyksi ei ole aloitettu kymmeneen vuoteen edes tutkimaan.

 

Tiedoksenne:

kirjeenvaihtoa  vihreälle  liitolle ,joka laittoi sitten kansalaiskirjeen LVM:lle yläkuvan mukaisesti :

 

 

quote:

Aihe: Suomen liikennejärjestelmä tutkimukset

 

Arvoisa Ministeri.

 

 

viite:  haastattelunne STT  https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/politiikka/maria-ohisalo-selvent%C3%A4%C3%A4-liikenneavaustaan-huoli-pois/ar-BB14NZTG?ocid=msedgdhp

 

 

Olette vihreän puolueen jäsen.

 

Puolueenne tahtoo laittaa Suomen raiteille.

 

Se on hieno ja arvostettava ajatus  https://www.vihreat.fi/asiat/vihrea-politiikka/ilmastonmuutos#Laitetaan%20Suomi%20raiteille

 

++++

 

Pelkät raiteet ja niiden edelleen  kehittäminen  eivät kuitenkaan auta maamme vienti ja tuonti tavaraliikenteen saamista  kestävän kehityksen ja EU:ssa sovitun mukaisiksi vuoteen 2050 mennessä.

 

Ja kestävän kehityksen tavoitteet ja toimintamallit  olemme sopineet jo vuonna 2011 yhdessä Euroopan unionin puitteissa sen liikennestrategiassa .

 

https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

 

+++

 

Sopimus pitää sisällään raskaan maantieliikenne volyymien siirtotavoitteet sekä raiteille että vesiliikenteeseen .

 

Valitettavasti Suomessa tutkitaan LVM:n taholta päättäjille tiedotettavaksi  ainoastaan raideliikennevaihtoehtoa.

 

+++

 

Ja em syystä  EU liikennestrategian tavoitetta toteutettaessa maanteitten tavaraliikenteen osalta tulokset ovat todella  masentavat:

 

 

Olemme ajautuneet tilanteeseen jossa raskaan  maantietavaraliikenteen  volyymit, siellä missä niitä tulisi leikata kasvaa ja siellä missä ne voisivat kasvaa pienenevät…..

 

 

++++

 

On aika aloittaa toimet  viidennen EU ssa sovitun  liikennemuodon ottamiseksi tutkimusten kohteeksi.

 

https://ec.europa.eu/transport/modes_en

 

Em syistä olemme Sisävesiliitossa aloittaneet toimenpiteet,  joilla em tutkimukset   saataisiin käyntiin.

 

Toivomme että huomioitte asian tärkeyden…

 

+++

 

Kirjoitin aiheesta tänä aamuna blogin : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/linjaus/

 

Liitän oheen tiedoksenne taustaa blogille.

 

++++

 

 

Hakemusliitteitä  Wihuri säätiölle jätettyyn tukihakemukseen

 

  • Tutkimushankkeen Työsuunnitelma
  • LUT osallistumistiedote
  • Merenkulun ammattilaisen mielipide
  • Sisävesi & raideliikenne vuodesta 1850 kehitys yhdessä kuvassa.
  • Lausunto Aalto yliopisto
  • Fraunhofer instituutti mukaantulo ilmoitus
  • Sisävesilaivan Ultra kevyt runko   jolla voidaan korvata maantieliikennettä, perusta

 

Sekä Sisävesiliiton jäsenkirje 1.6.2020

Linjaus

 

 

Veikko Hintsanen

Hiirenkirkontie 60

49240 Purola

merikapteeni.EMLog

 

www.sisavesi.fi

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/

http://sisavesiliitto.simplesite.com/

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu