Timo Kallin vaaliraha aikoinaan – tänään (HS )liikennejärjestelmä mediointia Matti Kuuselan faktoilla ?

Aamulehden ex päätoimittajan Matti Kuuselan   tunnustukset avasi ´mielenkiintoiset keskustelut median itsearvioinneille. joita mm.

Hesari on ottanut käsiteltäväkseen .

Hesarin pääkirjoitus ja asiakokonaisuus tuo mieleen samoja tunteita – nyt minulle, koskien Suomen  liikennejärjestelmä kehittämistä, mitä  aikoinaan kansanedustaja Timo  Kallin pidättäytyminen ilmoittamasta keskustan saamia  vaalirahoituksia Näin vaalirahakohu eteni, nämä ihmiset olivat mukana | Yle

Lehti laittaa vettä myllyyn median faktantarkastuskohussa omassa pääkirjoituksessaan https://nakoislehti.hs.fi/94a66d30-bde0-4eb5-acb9-465361c69ccb/4  mm . luettelemalla alla olevia  hyveitä, joiden mukaan median  tulisi toimia:

Otteita HS pääkirjoituksesta :

  •  ”Luotettavuus on elinehto. Tätä tosiasiapohjaisuutta valvotaan  nykyään monin tavoin.
  • ”Kansanvalta ei voi toimia, jos ihmisille ei ole tarjolla luotettavaa tietoa eikä kukaan valvo vallankäyttäjiä.”
  • ”Myös länsimaissa riittää toimijoita jotka toivoisivat että riippumaton ja kriittinen journalismi katoaisi tutkimasta heidän tekemisiään ja sotkemasta heidän suunnitelmiaan.  Tällaiset tahot ottavat ilolla vastaan jokaisen tilaisuuden kaivaa maata riippumattoman laatujournalismin alta. Sellaisen tilaisuuden tarjosi nyt toisenlainen toimittaja Tampereelta”.

 esimerkkejä HS:n   liikennejärjestelmää koskevasta  uutisoinnista vv 2009-2024, 

4.3. 2009 Hesari julkaisi

  • viimeisen viidettä liikennemuotoa koskevan kehittämis tavoite vaihtoehto arvion, sellaisen , jossa tuetaan EU direktiivin 92/106 ETY intermodaali liikenteen kehittämisvaihtoehto jolla kalliita , niin valtiolle kuin liikenteen tarvitsijoillekin maanteitten ympäristölle päästöjä aiheuttavia , rekka liikenne volyymeja voitaisiin siirtää vesille. https://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/3.6-HS-4.3.2009.pdf

Sen jälkeisen ajan Hesareista ei löydy vastaavaa huomiota, vaan hesari on tukenut ja edelleen tukee valtion vuonna 2010 valitsemaa liikennerevoluution     toteuttamista – yhdistetyllä merenkululla,  jossa Suomen liikennejärjestelmä suunnittelussa toimitaan  – täysin EU ssa sovitusta- vastakkaisten tavoitteiden mukaisesti .

Ilman, että  EU direktiiveissä ja strategioissa edellytettyjen  faktojen tutkimista ja vaihtoehtoisten EU ssa sovittujen strategisten mallien  arviointeja ,tai arviointien julkaisemista edes median mielipidepalstoilla otettaisiin esille.

17.3.2024  Hesari

otti hienosti esiin rikkidirektiivin , mutta ei käytä alkuperäisiä lukuja pääkirjoituksen tukena.

Suomalaisen media journalismin liikennepolitiikan valtion linjan tukemis ajattelun mukainen julistaminen, tapahtuu ilman mitään faktan tarkastusta.

LVM:n julkistama tieto on median toimesta  hyväksytty julkaistavaksi  vv 2009-2024 LVM hyväksymän mallin mukaisesti, niin että median artikkeleista puuttuu kaikki arviot liikennemuoto siirtoja ja/tai  niiden tarpeellisuutta ja vaikutusta  muuhun liikennejärjestelmään , EU ssa sovitut ja  koskevat osiot

 Huippu

saavutettiin viime viikolla ( viikko 12/2024 ), kun merimieseläkeläisten Albatros -lehden   liikenneministerin haastattelussa ministeri julisti merenkulun kehittämistarvetta täysin puutteellisilla merenkulun faktoilla.

, alta löytyy linkki alkuperäiseen haastatteluun ja kommentit siihen

jatko kertomuksen seuraava luku on eduskunnassa kahdessa vaiheessa. kun

  1. liikenne ja viestintä valiokunta ovat käsitellyt sitä miten EU direktiivin 92/106 ETY vahvistaminen ja siinä edellytettyjen rekka liikenne volyymit uusien tukien avulla  siirretään sisävesiliikenteeseen  – vaihtoehto on huomioitu ja miten direktiivin vahvistaminen (jonka toteutusta ei ole vielä edes suunniteltu aloitettavan ) toteutetaan Suomessa. eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_5+2024.aspx ja asiaa seuraavaksi käsittelee suuri valiokunta ennen suuren salin päätöstä.

ja samaan aikaan on käynnissä

  1. Liikenne 12 parlamentaarinen liikennejärjestelmä suunnittelu ,jossa edelleen liikennejärjestelmän suunnittelun ja toteutuksen vaikutus arvioit tuotetaan valtakunnan ja alueiden tasoilla ,  ilman EU direktiivien mukaan ottoa mm. direktiivin edellyttämää edellä kuvattua , sisävesiliikenne vaihtoehtoa ja sen 8000 km väylästön huomioimista Valtakunnallinen liikennejärjestelmä-suunnitelma : Arviointiohjelma (hankeikkuna.fi)
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu