Tulevaisuuden liikennejärjestelmä on turvallinen, tietopohjainen ja kestävä?
väittää , ilman kysymysmerkkiä
Suomen liikennerevoluutioon perustuva tavoite strategia
minkä liikenne ja viestintäministeriö, tänään 6.2.2024 julkisti,
Kysymys heti alkuun :
Voiko Suomessa tulevaisuuden liikennejärjestelmä poiketa EU tavoitteista tavalla, mitä Suomi on omassa liikennejärjestelmä suunnittelussa ja sen toteutuksessa vuoden 2010 liikennerevoluutio päätöksin ja hallinnon sopeuttamisissaan tehnyt Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Vai tuleeko Suomen palauttaa EU tavoitteisesti ”vastavallankumouksessa” liikennejärjestelmä suunnittelunsa muiden jäsenvaltioiden tapaan EU liikennestrategia tavoitteisiin ja viidennen liikennemuodon tunnustamiseen.
Viisi vs neljä liikennemuotoa – EU tavoite vs Suomen malli vuodesta 2011 | Uusi Suomi Puheenvuoro
LVM hienosti toteaa raportissaan tänään :
- ”Suurimman murroksen liikenteen ja viestinnän toimialalle aiheuttavat puhdas siirtymä ja digitalisoituminen. Fossiilittomaan liikenteeseen siirtyminen vaatii jatkossakin merkittäviä toimia”
Kysymys
Voiko LVM saavuttaa kestävää kasvua Orpon hallitusohjelmalla, jossa tämän poliittisesti -tieto ja EU tavoitteiden sijaan- tutkitun ja valitun strategian ja hallitusohjelman avulla keskitytään kehittämään raide ja maantieliikennettä panostamalla Suomi on Saari liikennemallilla infran logistiikan ja digitalisoinnin tutkimukseen, kehittämisiin ,ja pelkästään maantie ja raideliikenne volyymien osalta ja niiden kasvattamisiin?
Kun samaan aikaan EU tavoittelee omassa strategiassaan raskaan maantieliikenne volyymeissa päinvastaista kestävän kehityksen mallia eli multimodaali liikenteen 75% volyymin – maanteiltä siirtoja raiteille ja vesiliikenteeseen.
Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ? (uusisuomi.fi)
+++
LVM – Strategia toteaa kohdassa 5.4
”….liikenneverkko parantavat Suomen kilpailukykyä sekä kansainvälistä saavutettavuutta #
- ”Saavutettavuudella on ratkaiseva rooli Suomen kilpailukyvylle.”
- ”…….liikenneverkko rapistuu ja sen ylläpito nykyisellä tasolla ja toimintamallilla on taloudellisesti kestämättömällä pohjalla.”
- ”Saavutettavuudella on suuri merkitys yrityksille.”
Nopein ja vaikuttavin keino parantaa Suomen logistista saavutettavuutta on panostaa liikenteen ja logistiikan palveluihin, digitalisointiin ja datan hyödyntämiseen, sillä uudet investoinnit liikenneverkkoon vievät runsaasti aikaa.
Alla Huomiot hallituksen U kirjeeseen 1.2.2024 – EU /1219/2023 eduskunnalle, josta voidaan havaita että
EU tavoite on lähes vastakkainen LVM:n julkistaman strategiaan nähden
EU direktiivin 92 /106 / EU toteuttamisista ja komission antamista asetuksista Suomessa vuonna 2024 :
”Strategiassa vaaditaan päättäväisiä toimia kestävien kuljetus-muotojen hyödyntämiseksi erityisesti siirtämällä huomattava määrä tavaraa rautateille, sisävesille ja lähimerenkulkuun.
- Strategian tavoitteiden mukaan rautateiden tavaraliikenteen tulisi kaksinkertaistua ja
- sisävesien ja lähimerenkulun tavaraliikenteen tulisi kasvaa 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
- Myös Green Deal –ohjelmassa edellytetään huomattavan osan maanteitse kuljetettavan tavaraliikenteen 75 prosentin osuudesta siirtyvän raiteille ja sisävesille.”
ja edelleen hallitus toteaa muistiossaan, että Multimodaali liikenne edellytysten minimi laskenta tapa, jossa liikenteessä tulee soveltaa viiden liikennemuodon multimodaali ketjun antamaa mahdollisuutta on seuraava:
”Neuvoston direktiivissä 92/106/EY vahvistetaan jäsenvaltioiden välisiä tavaroiden yhdistettyjä kuljetuksia koskevat säännöt ja tukimuodot.
- Nykyisen direktiivin mukaisesti yhdistetyllä kuljetuksella tarkoitetaan jäsenvaltioiden välistä tavaroiden kuljetusta, jossa kuorma-auton, perävaunun, vetoautollisen tai vetoautottoman puoliperävaunun, vaihtokuormatilan tai vähintään 20 jalan kontin kuljettamiseen käytetään maantietä matkan alku- tai loppuosuudella ja toisella osuudella rautatie-, sisävesi- tai merikuljetusta, silloin kun tämän osuuden pituus on yli 100 km linnuntietä ja se muodostaa maantiekuljetuksen alku- tai loppuosuuden tietyin edellytyksin.”
Alue .missä tavaraliikenteen volyymiin – Suomen ja EU maitten välisessä liikenteessä kyseistä direktiiviä tulee soveltaa on Sisä Suomen ja Euroopan välisissä liikenteissä alueella, mikä rajoittuu Lappeenrannasta -Lahteen -Hämeenlinnan kautta Tampereelle -Tuurin kyläkaupan ja Haapajärven kautta Kajaaniin kattavaan Järvi Suomen alueeseen.
Alueella tällä hetkellä vienti ja tuonti jäsenvaltioiden välillä Suomesta on jopa viisi kertaa kalliimpaa harjoitetulla multimodaali liikenteellä , jossa kuorma auto /raide liikenne yhdistetyt matkat ennen ja jälkeen laivalla ylittävät 100km( Suomen rannikolle) siihen , mitä ne olisivat mikäli käytettävissä olisi Suomen alueellinen kattava sisävesiliikenne verkko EU määritteisesti rakennettuna ja käytettävissä. Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
+++
Alue muodostaa noin kolmas osan Suomen pinta alasta, asukasmäärästä, viennistä ja tuonnista
.Jonka kehittämiseksi -Suomessa on EU tavoitteiseen liikennejärjestelmä perusteiseen multimodaali tavoitteeseen jo vuonna 1997 jätetty rakenteellinen vajaavuus kun kolmen vesistön, Alueellinen sisävesiliikenne verkko ja sen noin 7400 vesiväyläkilometriä jätettiin kaiken suunnittelun ulkopuolelle.
Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi) ja 3.1 LIIKENNE VERKOT SUOMESSA JA NIIDEN KEHITTÄMINEN (sisavesi.fi)
Liikenneverkkoihin ja niiden käyttöön ottoon viitataan suoraan annetussa direktiivin toteuttamisen tehostamisasetuksessa , josta hallitus antoi ylläolevan u kirjeen eduskunnalle.
+++
Erityishuomio , EU ssa tunnustetaan maantieliikenteen tarve
”Maantiekuljetus on tärkeä osa yhteistä liikennepolitiikkaa. Vuonna 2014 maantiekuljetus muodosti 49 % EU-28:n kokonaistavaraliikenteestä”
Mutta siitä huolimatta rekka liikenne volyymien siirto raiteille ja vesille nähdään tarpeelliseksi
Vastaavat luvut Suomessa :
Suomessa vastaavana vuonna maantiekuljetusten osuus oli 67% valtakunnan kokonaistavaraliikenteestä.
Mikä luku on mielenkiintoista siinä mielessä, että Suomella on euroopan tihein ja km määräisesti suurin sisävesiväylästö.
Ja .
Edelleen ilman liikennettä , koska vain raiteille ja maanteille on tahdottu panostaa, ja sisävesi liikenne on jätetty kaiken valtion tutkimuksen ja kehittämisen ulkopuolelle tietoisin poliittisin päätöksin. niin kotimaisissa kuin EU tavoitteisissa hankkeissa. Ohessa vv 2014-2022 EU tukea saaneet Projektit eri liikennemuodoille Suomessa yläluku miljoonia euroja. suluissa hankkeiden määrä lähde CEF hankkeet.
Ja nyt tänään julkistetun strategian mukaan raide ja maantieliikennettä edelleen kehitetään -ilman että edes mainitaan – EU komissio edellyttämiä liikennemuoto siirtoja maanteiltä vesille.
Mitä tulee LVM liikennestrategia väitteisiin :
1.voiko LVM tavoittelema liikennejärjestelmä olla turvallinen?
Lisäselvitys : mitä vaikuttaa rekka liikenteen 75% poistuma maantieliikenne onnettomuuksiin. Onnettomuudet, joissa raskas ajoneuvo on osallisena – Liikenneturva
2.voiko LVM strategiassa tavoittelema liikennejärjestelmä olla tietopohjainen
Lisäselvitys edellyttää tarkennusta ja kysymyksen ; miten paljon yhden liikennemuodon poisjåttäminen vaikuttaa muiden liikennemuotojen tutkimustuloksiin. ? Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
3.Voiko LVM:n strategiassaan tavoittelema liikennejärjestelmä olla kestävä.
Lisäselvitys : edellyttää vaikutus arvioita , joissa huomioidaan 75% liiallinen rekka liikenteen käyttö ja viiden liikenmuodon tuomat vaihtoehdot Suomi on Saari liikennemallille jossa kotimaan liikenne hoidetaan pelkästään rekoilla ja raiteilla. JÄSENKIRJEET – www.sisavesiliitto.fi
vielä
4. voiko LVM:n strategian mukainen liikennejärjestelmä olla valtion kulujen suhteen tehokas ,
Lisäselvitys : edellyttää selkeitä aluekohtaisia vaihtoehto tutkimuksia. jotka perustuvat kansainvälisiin tutkimuksiin eri liikennemuotojen ja liikenne volyymien aiheeuttamista kustannuksista valtiolle. sivut 6 ja 7 Koulutusesitys (sisavesi.fi)
++++
Yhteenveto:
6.2.2024 LVM:n sisäinen strategia on täysin vastakkainen sille ajatukselle minkä valtioneuvosto antoi ymmärtää antaessaan 1.2.2024 U-kirjeen, jossa edellytetään 75% rekka liikenne volyymien siirtoja raiteille ja vesille, komission antaman asetusmuutoksen ”lähtökohtaista ” hyväksymistä.
Ilmoita asiaton viesti
Liikennerevoluutiolla tapahtuneessa sisävesiliikenteen syrjäyttämisessä estettiin mm 15 vuotta edellä muun maailman laivanrakennustekniikkaa oleva ultra keveiden laivojen soveltaminen Suomen erikoisolosuhteisiin, jäätä murtavan matalakulkuisten ultrakeveitten rahtilaivojen tekniikan kehittämisen jatkaminen ja kaupallistaminen EU tuella avulla.
https://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/9.4-Aalto-university-30.09.2014.pdf
Nyt Norjalaiset ovat pääsemässä kelkkaan mukaan siitä kielii mm tuleva seminaari jossa keskitytään kevytrakenteisiin laivamateriaaleihin https://www.bluemaritimecluster.no/gce/events/calendar/ship-technology-days1/
Ilmoita asiaton viesti