Tulevan Hallituksen vaihtoehdot : Hesarin esillä pitämä Metropolin kehittäminen vai EU:n alueellinen saavutettavuus ?
Helsingin liikenne puhuttaa ja
Hesari pitää teemojaan yllä tasaisesti liikennerevoluutiossa Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro vuonna 2010 aloitetun mukaisesti ja Kataisen hallituksen toteuttamaa Metropolipolitiikkaa B5-kokoinen julkaisuteksti (valtioneuvosto.fi) sivu 44 ; yllä sen vahvalla tukemisella ja esiinntuomisella.
hesari myös tänään 23.5.2023 jatkoi valitsemallaan linjalla – liikennepolitiikan yksipuolista käsittelyään –
EU ssa sovitun viiden liikennemuodon sijaan- pitäytyen edelleen esioinottamissa vahvoissa mielipidekirjoitusten esityksissä – neljän liikennemuodon sisällä edelleen jatkettavan Metropolikehittämis ajatusta , huomioimatta kokonaisuudesta, EU sopimuksista ja sta valtakunnan alueellisesta saavutettavuudesta erityisesti tavaraliikenteen osalta.
kuva: saavutettavuus tavoite jota tulisi noudattaa kaikkien liikennemuotojen osalta Suomessa.
Tässä tämänpäivän ”saalis” kommentoituna.
-
Liikennepolitiikka:
Mielipidekirjoitus 23.05.2023 : VTT/Suomen Suomen akatemia hanke tutkijat
Otsikko :Aktiivinen liikenne olisi oiva tapa lisätä liikuntaa
Aiheen käsittely : Hallitus neuvottelut ja liikkumisen merkitys terveyteen ja sitä kautta valtion talouteen.
Huomio : Liikennemuotosiirtovaatimus henkilö autoilusta jalankulkuun ja pyöräilyyn.
Vaatimus : Kuntiin virkamiehet hoitamaan ja koordinoimaan muutosta , jolle edellytetään valtion rahoitusta
kuva: Liikennemuoto siirtymä tavoite EU ssa vuodesta 2010 alkaen.
-
Maantieliikenne :
Mielipidekirjoitus 23.05.2023 : Katajanokan asukkaalta
Otsikko : Auton käytölle keskustassa on monta hyvää syytä
Aiheen käsittely : Henkilö auton käytöstä ja sen tarpeesta keskustassa / Helsingin kaupunkistrategiaan vedoten.
Huomio : Erityisesti vanhukset ja liikuntarajoitteiset tarvitsevat keskustassa henkilökuljetuksiin autoja
Vaatimus : Päättäjien tulisi muistaa tehty kaupunki strategia
Kuva : Päättäjille muistin virkistämiseksi ; EU liikennestrategia on ylin johtava strategia liikennejärjestelmä kehittämisissä,myös Suomessa
-
Toinen maantieliikenne aihe
Mielipidekirjoitus 23.05.2023 : Ullanlinnan asukkaalta
Otsikko : Keskustatunneli olisi ratkaisu ongelmiin
Aiheen käsittely : Helsinkiin satama ., raide ja rekka liikenne infra rakentamisilla 2000 luvulla sisämaasta ja muilta rannikkosatamilta siirretyn ja keskitetyn meriliikenteen noin 2000 rekka auton vuorokautisen liikenteen tuomat ruuhkat tulisi poistaa kaduilta tunneliin
Huomio : Noin 30-50% tästä liikenteestä voitaisiin siirtää EU tuella maamme sisävesiltä tapahtuvan Eurooppaan suuntautuvan suoralaivaliikenteen avulla Helsingistä Sisämaan lähiliikenteeseen
Vaatimus : Keskusta tunneli on edellytys Metropolikehitykselle, mutta kuolin isku alueelliselle tavaraliikenteen taloudelliselle logistisille saavutettavuudelle ja kestävän kehityksen mukaiselle liikenteen kehittämiselle Suomessa.
Kuva : Äänekosken sellutehtaalle valtion tekemistä liikenne järjestelmistä niin että sekä puun hankinta että valmiin tuotteen kuljetus v oidaan tehdä rekoilla ja raiteilla,
Vienti Helsingin Vuosaaren kautta merilaivoille. Sisävesiliikenne vaihtoehtoa ei otettu mukaan tutkimuksiin vaan hylättiin vuonna 2010 tehdyllä liikennerevoluutiopäätöksellä .
-
Meriliikenne
´Mielipidekirjoitus 23.5.2023 Helsinkiläiseltä merimieseläkeläiseltä,
Otsikko: Rahtilaivat on häädetty pois silmistä.
Aiheen käsittely : Historia pläjäys ja ulospäin näkyvä vaikutus , siitä miten Satamakaupungista tehtiin Metropoli ,siirtämällä meriliikenne Vuosaareen jättämällä matkustaja liikenne ja sen mukana lähimerenkulun rekka liikenne osuus keskustan laitureihin.
Huomio: Mikäli olisi tahdottu pitää kylläisillä markkinoilla alueellinen tasapaino -logistiset kustannukset kurissa – niin olisi ,kehitetty Helsingin sijaan ja ohella kaikkia muita vaihtoehtoja tasapuolisesti. Esimerkiksi asiantuntijoita kuullen . Esimerkiksi koska meriliikenteen volyymi on lähes muuttumaton ja asiantuntijat totesivat aikoinaan, että Vuosaaren satamalla ei ole mitään logistista etua sinne tavaraliikenteen siirroista.
Ainoastaan metropolikaupungin tarvitsema liikenne volyymin lisääminen on mahdollista. Ja ne edellyttivät erittäin suuria liikenneinfra muutoksia ja rakentamisia Suomessa suurilla maaliikenne infra panostuksilla. Josta syystä jätettiin viides liikennemuoto kokonaan pois valtion ohelmista 5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi) . Ja vaikutettiin siihen että liikenteellisesti kehitettiin sen heikointa lenkkiä Kotkan satama ja sisävesiliikenne (sisavesi.fi) ja
Kuva : Rekka liikenteen tekemättömät liikennemuotosiirrot vesiliikenteeseen ja siirtojen vaikutus liikenteeseen tarvittavien rekkojen määrään.
ps.
Maaliskuussa tein yhteenvedon
Hesarin raideliikenne
vaali aiheena hässäkästä:
Maaliskuun 2023 yhteenveto – ”raideliikenne vaali-aiheena ” hässäkästä | Uusi Suomi Puheenvuoro
mikä hässäkkä on hiljennetty mediassa, mutta raideliikenne on vahvasti mukana edelleen liikenne kysymyksiä pohtivassa hallitusneuvottelussa.
Tästä pitää mm. molemmat Häkämiehen kokoomus veljekset hyvää huolta –
vanhempi veli Turussa
Turkulaiset edunvalvojat levollisia Tunnin junan suhteen – ”Syytä huoleen ei ole, muttei myöskään shampanjapullojen poksahduksiin” – Tunnin juna – Turun Sanomat (ts.fi) ja nuorempi veli Helsingissä ja Helsingin sanomissa
: Häkämies ja Suomen logistinen saavutettavuus | Uusi Suomi Puheenvuoro
joissa viides liikennemuoto nähdään hallituksen tapaan pelkkänä Saimaan kanavan jatkeena.
kuva:
ja jätetään noin 7000 km vesiväyliä huomioimatta , huomioimisen teki vuonna 2008 MKH Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi)
mikä huomioiminen sitten lopetettiin vuonna 2010 tehdyssä liikennerevoluutiossa Julkaisuja_27-2011.pdf;sequence=1 (valtioneuvosto.fi)
Kommentit (0)