Tunnin junat Turkuun ja Tampereelle vs Kunta ja omistajaohjausministeri Paateron huoli rantaradasta.

Yhdyn ministeri Paateron huoleen siitä, että ratavaihtoehtojen tekeillä olevat selvitykset kohdistuvat vain henkilöliikenteeseen.

Kunta- ja omistajohjausministeri Paatero totesi ylen artikkelin mukaan rantarataa kannattavien kaupunkien ja tahojen järjestämässä tilaisuudessa eilen :

https://yle.fi/uutiset/3-11090623

” – Tämä on suuri huoli, että Väylän selvitys keskittyy vain henkilöliikenteeseen, kun pitäisi arvioida vaikutukset laajasti, huomioiden vienti ja tavaraliikenne, Paatero toteaa.”

Minusta rantarataakin suurempi huoli koko maamme modernisoitavassa liikenneverkkokehittämis ideassa on se, että maassamme kaikista tutkimuksista analyyseistä ja suunnittelusta, sekä valtion hallinnon organisoinnissa on jo vuodesta 2007 alkaen jätetty yksi EU:ssa tuettu tavaraliikenteen liikennemuoto -sisävesiliikenne – ja sen väylien huomioiminen sekä väylästön yhdistäminen toimivaksi liikenneverkoksi kokonaan syrjään pelkästään puolueille lobatuilla yksittäisten toimijoiden tarpeilla ei valtion taloudellisuus , ei liikenne ,ilmasto, ei EU sopimuksilla , eikä energia poliittisilla faktoilla perusteltuina.

Sisävesiväylästömme on noin 8000 km pitkä

Suurin yhtenäinen sisävesialue on Järvi Suomi, jossa on noin 1,6 miljoonaa asukasta. Alueen  vienti ja tuonti volyymit ovat yhteensä lähes 30% Suomen kokonais viennistä ja tuonnista.

Sisävesistämme koostuu kolmesta eri vesistö alueesta joita ei ole vielä yhdistetty saati analysoitu sen mahdollisuuksia yhtenäiseksi rahtilaivojen liikennealueeksi .

Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että uusien modernien matala kulkuisten ympärivuotuiseen  liikenteeseen suunnitellut Järvi Suomen alueen vesistön liikenne alueeksi mahdollistavan laiva kaluston käyttöä ei ole otettu edes suunnitteluun mukaan.  Tosin on faktaa se että yhtenäistä Järvi Suomen vesistöjä  ei saada tehokkaaksi eikä tavaraliikennettä itä länsi Suomen välillä tehtyä vesiliikenteeseen ilman mittavaa kanavaremontointia .  Vertailut tulisi kuitenkin mielestäni suorittaa myös kaikkein tehokkaimman ja ympäristöä vähiten saastuttavan, liikennemuoto mahdollisuuden mukana ollen.

EU:ssa vuonna 2011 em väylästön käyttöä puoltaa sen liikennestrategiassa asetettu tavoite vuoteen 2050 mennessä mm. niin että sisämaan rekka liikenne matkoista keski pitkien (yli 150km) ,pitkien (yli 300km) ja ylipitkien (yli 1000km ) volyymeistä 50% tulisi siirtää raide ja vesiliikenteisiin.

Kyseisen suunnitelman käytäntöön panon puutteista on EU huomauttanut jäsenvaltiota niin vuonna 2015

https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/insr15_01/insr15_01_fi.pdf

kuin antanut asian YVA menettely-tavoista vasta kolmisen viikkoa sitten

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/eun-tuomioistuimen-7-11-2019-tuomio-asia-c-280-18-suomen-oman-yva-lainsaadannon-valiton-tasmennystarve/

,ja mätkäissyt  mm irlannille sakkoja em säännöksen huomioonottamatta jättämisestä.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/vihdoinkin-oikeutta-puuttuviin-yva-arviointeihin-irlanti-joutuu-maksamaan-eu-komissiolle-5-000-000-e-hyvitysta/

jotka mielestäni samalla tavalla koskevat Suomessa mm sellutehtaille myönnettyjä ympäristölupia joiden käsittelyissä ei ole otettu huomioon em liikenteen raaka aine ja vienti kuljetusten tuottamia päästövertailuja eri liikennemuodoilla harjoitusta logistisesta kokonaisuudesta ja niiden järjestämisistä. Meillä valitusmenettelyt ja valitusten käsittelyt torjutaan virheellisten perusteiden mukaisesti em tapauksissa esimerkki:

http://www.sisavesi.fi/?page_id=346

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu