Tunnnin junien tuomat nopeutukset (45 min + 13 min ) ,vai EU: ssa v. 2011 sovitut rekka liikenteen energia säästöt ?

Uusi Suomi kysyy ylläolevaa ja siten nostaa jälleen omalta osaltaan keskustelua pelkästään raideliikenteestä.
Meillä Suomessa on kuljetetaan rekoilla lasteja yhteensä 24,6 miljardia tonnikm. (lähde https://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/statistics/pocketbook-2018_en )

 

jotka jakautuvat :
32,9% = 8.1 miljardia tonnikm , lyhyille alle 150 km matkoille
25,8% = 6,4 miljardia tonnikm ,keskipitkille 150-299 km matkoille
35,7 % = 8,8 miljardia tonnikm , pitkille 300-999 km matkoille
ja 5,6% = 1,3 miljardia tonnikm ylipitkille yli 1000 km matkoille

viite: sivu 5  http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/16.1-muutoshakemus-valitus-Finnpulp-Kuopio-2017.-.pdf
+++

Poltto ainetta tämä määrä Motivan mukaan polttaa (kokonaismäärä raskaan liikenteen osalta 2100 miljoona litraa , josta rekkojen osuus arvio on noin 1740 miljoonaa litraa.

Ja EU ssa sovittu tavoitteeksi maantieliikenne volyymien siirto keskipitkillä – ja siitä pitemmillä matkoilla on  75% raiteille ja vesiliikenteeseen; tarkoittaa suoraa pienennystä poltto aine määrissä, ja vastaavaa päästöjen pienentämistä.

vrt esim. laivojen käyttämään noin yhteen kymmenesosaan tonnikm kulutuksesta maantieliikenteeseen verrattuna, niin  silloin se säästö olisi todella suuri . Samoin olisi käyvä päästöjen pienennyksissä : todella suuret pienentämiset eli säästöt.  https://www.editori.fi/artikkeli/merenkulkuala-panostaa-paastojen-vahentamiseen/

Onko laskettu mitkä volyymit ja minne raideväleille siirrot ovat mahdollisia ? Ja mikä tulos noissa valtion asettamissä päästöttömään liikenteen tavoitteluissa on raideliikenteen osuus tavaraliikenne puolella.

Sen tiedän että vesiliikenne siirtoja ei vielä ole aloitettu suunnittelemaan lainkaan.

Vesiliikenne puolella , Em lisäksi tulisivat ylläolevassa kuvassa ns liikenteen ulkoiset kustannus säästöt ottaa huomioon laskelmissa .

+++

Kokonaisuus  tarkoittaa edelleen sitä, että mikäli EU :ssa sovitut tavoitteet otetaan ohjenuoraksi tutkimuksiin mukaan, tapahtuu nyt noin 45 000(90000 muutettu Tomi Salakiven huomioinnista)  kuorma auton tarpeen pudottamista, jos ei 75% niin ainakin puoleen, eli 45 000 nykyisin toiminnassa olevia kuorma autoja tarvittaisiin ehken vain 23 000.

Meillä sisävesien km määrä on volyymiltään Euroopan suurin, tarkoittaa noin 19% osuutta koko EU sisävesi km. Samoin asukaslukuun suhteutettuna meillä on eniten vesiväylä km. Ja meillä hyötykäyttöön on suunniteltu noin 10% ( Saimaan osuus) mikä tarkoittaa noin 1% kuljetettavista tavaravirroista.

Eli vastakkain on todella mittavat energia ja päästöjen valtakunnan tason säästöt,  mikäli sisävesien käyttö mahdollistettaisiin rekka autojen korvaavaksi tavaroiden kuljetusväyliksi, siihen aluepoliittisesti kahden alueen Helsinki yhteyksiä pelkästään nopeutetaan : Turku -Helsinki matkalla säästetään 45 minuuttia ja Helsinki Tampere välillä 13 minuuttia.

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu