Turkulaiset ovat hyvässä asemassa
Turkuun kaavaillaan myös hallituksen taholta tunnin junaa Helsinkiin.
Turkulaiset ovat hyvässä asemassa, sillä hallitus suunnittelee tunnin junayhteyttä Helsinkiin. Tämä nopea yhteys parantaisi merkittävästi liikkumista pääkaupunkiseudulle.
Tavaraliikenteen osalta Turku on samoin hyvissä kantimissa
Turku on myös tavaraliikenteen osalta vahvassa asemassa. Kaupungista on lauttayhteydet Ruotsiin ja laivayhteydet Eurooppaan Turun sataman kautta.
Tavaraliikenne lautoilla Ruotsiin edellyttää rekka-autoliikenteen keskittämistä sataman takamaa kunnista Turkuun. Hallitukset ovat vahvistaneet tätä rekka-autoliikennettä merkittävästi vuodesta 1990 lähtien.
EU tavoite on ollut vuodesta 2011 alkaen puolittaa rekka liikenne volyymit maanteillä. Tämä on Suomessa jätetty tekemättä.
Lentoliikenteen ja tavaraliikenteen eroavaisuudet
Ainoa haittapuoli syntyy siitä, että valtio ja valtion liikenne-lobbarit ovat toimineet tavaraliikenteen osalta täysin päinvastoin kuin lentoliikenteen osalta.
Kun lentokenttiä on rakennettu ympäri suomea , alueelliset suorat yhteydet TEN_T liikennejärjestelmä suunnittelun mukaisesti ovat mahdollisia ilman Helsinki yhteyttä.
Kun taas
Kaikki tavaraliikenne on siirretty rannikkosatamien kautta tapahtuvaksi, mikä on johtanut suuriin valtion liikenteestä johtuviin ulkoisiin kuluihin ja Järvi-Suomen kehittämisongelmiin.
EU-tavoitteiset tavaraliikennetutkimukset on rajattu koskemaan vain kotimaan raide- ja maantieliikennevolyymejä.
mm Eduskunnan edellyttämää EU intermodaali liikenne tutkimusta ei ole vielä aloitettu LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) perustelujen kohta 4 LVM on sen sijaan multimodaali liikenne tavoitteet intermodaali liikenteen kehittämistavoitteiden sijaan. Valtioneuvosto linjasi kantojaan komission ehdotuksista maa- ja multimodaaliliikenteen suuntaviivoiksi ja liikenteen ryhmäpoikkeusasetukseksi – Valtioneuvosto
Joista voidaan todeta, että multimodaali ja intermodaali liikenne tavoitteet Suomessa toteutettuina eroavat toisistaan kuten laiva ja lentoliikenne.
Multimodaali liikennettä toteutettaessa Suomen tapaan, voidaan unohtaa kaikki rekka liikenne volyymien siirto tavoitteet vesille , toisin mitä EU tason intermodaali liikenne tavoitteet edellyttävät
Etelä-Suomen kehittäminen etusijalla
Tämän seurauksena Etelä-Suomen Helsinki-Turku-Tampere -kehittäminen on etusijalla. Rannikkosatamien kehittämiskulut ja valtion verot kerätään käytännössä Järvi-Suomen teollisuuden ja kaupan ylimääräisinä kustannuksina. Näitä alueita ei tahdota liikenteellisesti kehittää lainkaan EU-direktiivien ja sopimusten mukaisesti.
”Kärsijät” nimettiin käytännössä vuonna 2006 kun lopetettiin Järvi Suomen merenkulkupiiri ja näiden 9 maakunnan vesiliikenne kehittäminen siirrettiin 100% ministeriön alaisuuteen ja kaikki sisävesiliikenne tutkiminen EU tavoitteiden toteuttamisiksi jäädytettiin vuonna 2010 liikennerevoluutiolla.
Niin,veronmaksajat maksaa menipä siellä Turussa konkurssiin laivafirma jos toinenkin.
Mielenkiintoista nähdä miten nykyinen kauppa ja teollisuusministerimme suhtautuu Saksalais firman ongelmiin.
Pääministerimme taisi kehua uutta loistoristeilijän tilausta.
Jäi huomaamatta,että edellinenkin myytiin tappiolla.
Ilmoita asiaton viesti