Turkulaiset ovat hyvässä asemassa

viite: Kommentti | Liisa Enkvist: Uuden reitin merkitys piilee jatkolennoissa – näin moneen kohteeseen Kööpenhaminasta pääsee – Kommentti – Turun Sanomat (ts.fi)

Turkuun kaavaillaan myös hallituksen taholta tunnin junaa Helsinkiin.

Turkulaiset ovat hyvässä asemassa, sillä hallitus suunnittelee tunnin junayhteyttä Helsinkiin. Tämä nopea yhteys parantaisi merkittävästi liikkumista pääkaupunkiseudulle.


Tavaraliikenteen osalta Turku on samoin hyvissä kantimissa

Turku on myös tavaraliikenteen osalta vahvassa asemassa. Kaupungista on lauttayhteydet Ruotsiin ja laivayhteydet Eurooppaan Turun sataman kautta.

Tavaraliikenne lautoilla Ruotsiin edellyttää rekka-autoliikenteen keskittämistä sataman takamaa kunnista Turkuun. Hallitukset ovat vahvistaneet tätä rekka-autoliikennettä merkittävästi vuodesta 1990 lähtien.

EU tavoite on ollut vuodesta 2011 alkaen puolittaa rekka liikenne volyymit maanteillä.  Tämä on Suomessa jätetty tekemättä.

 


Lentoliikenteen ja tavaraliikenteen eroavaisuudet

Ainoa haittapuoli syntyy siitä, että valtio ja valtion liikenne-lobbarit ovat  toimineet tavaraliikenteen osalta täysin päinvastoin kuin lentoliikenteen osalta.

Kun lentokenttiä on rakennettu ympäri suomea , alueelliset suorat yhteydet TEN_T liikennejärjestelmä suunnittelun mukaisesti ovat mahdollisia ilman Helsinki yhteyttä.

Kun taas

Kaikki tavaraliikenne on siirretty rannikkosatamien kautta tapahtuvaksi, mikä on johtanut suuriin valtion liikenteestä johtuviin ulkoisiin kuluihin ja Järvi-Suomen kehittämisongelmiin.

Hesarin mielipidesivulla tänään : Länsiradan hintalappua ei tiedetä ! – Mitä tiedetään Suomalaisesta liikennesuunnittelusta ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

EU-tavoitteiset tavaraliikennetutkimukset on rajattu koskemaan vain kotimaan raide- ja maantieliikennevolyymejä.

mm Eduskunnan edellyttämää EU intermodaali liikenne tutkimusta ei ole vielä  aloitettu  LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) perustelujen kohta 4 LVM on sen sijaan multimodaali liikenne tavoitteet intermodaali liikenteen kehittämistavoitteiden sijaan.  Valtioneuvosto linjasi kantojaan komission ehdotuksista maa- ja multimodaaliliikenteen suuntaviivoiksi ja liikenteen ryhmäpoikkeusasetukseksi – Valtioneuvosto

Joista voidaan todeta, että multimodaali ja intermodaali liikenne tavoitteet Suomessa toteutettuina eroavat toisistaan kuten laiva ja lentoliikenne.

Multimodaali liikennettä toteutettaessa Suomen tapaan,  voidaan unohtaa kaikki rekka liikenne volyymien siirto tavoitteet vesille , toisin mitä EU tason  intermodaali liikenne tavoitteet edellyttävät


Etelä-Suomen kehittäminen etusijalla

Tämän seurauksena Etelä-Suomen Helsinki-Turku-Tampere -kehittäminen on etusijalla. Rannikkosatamien kehittämiskulut ja valtion verot kerätään käytännössä Järvi-Suomen teollisuuden ja kaupan ylimääräisinä kustannuksina. Näitä alueita ei tahdota liikenteellisesti kehittää lainkaan EU-direktiivien ja sopimusten mukaisesti.

”Kärsijät” nimettiin käytännössä vuonna 2006 kun lopetettiin Järvi Suomen merenkulkupiiri ja  näiden 9 maakunnan vesiliikenne kehittäminen siirrettiin 100% ministeriön alaisuuteen ja kaikki sisävesiliikenne tutkiminen EU tavoitteiden toteuttamisiksi jäädytettiin vuonna 2010 liikennerevoluutiolla.

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu