Turun rata investoinnit, tarpeellista vai oire liikennepolitiikkamme ” sotemaisesta” tilasta ?

Mielenkiintoinen viikko tulossa. 

Pitääkö hallitus edelleen kiinni Turun rata miljardi luokan investoinneista pelkästään Helsinki – Turku alue keskusten henkilö liikenteen edistämisiin, vai kuulemmeko ensimmäiset maamme liikenne järjestelmää koskevat EU tavoitteisiin paneutuvat toimet ….

Liikenne politiikan osalta olemme vasta aloittamassa sote mallisen prosessin .  Liikenteen perusfaktojen kehittämisiin tähän sote pisteeseen -jossa investoinnit voidaan osoittaa olevan vastoin yleistä etua-älyttömän kalliita ja kapealla sektorilla vaikuttavia .

eli valittua liikennepoliittista  linjaa voidaan verrata Iltalehden sote kirjoitukseen  : Pääkirjoitus: Kehysriihi paljastaa, että ideologisin silmälasein ajetut lait tulevat järjettömän kalliiksi (iltalehti.fi.`=

Tässä ohessa kone älyn muovaama vastine liikenteestä, artikkelin ollessa mallina , tilanteeseen –  kun sote vaihdetaan liikenteeseen ja kone älylle  syötetään tämän hetken tieto EU vs Suomen  liikennepolitiikassa  tehdyt ja tekemättömät toimet vv 19952024  taustaksi.

+++

quote:

Sisävesiliikenteen Kehittäminen Suomessa: Poliittiset Päätökset ja Taloudelliset Vaikutukset

Suomen päätös poiketa EU:n liikennestrategiasta, erityisesti intermodaalista liikenteestä ja TEN-T liikenneverkkojen rakentamisesta, heijastaa halua sopeuttaa liikennepolitiikkaa kansallisiin tarpeisiin. Tämä päätös korostaa sisävesiliikenteen merkitystä, joka on ollut perinteisesti tärkeä osa Suomen liikennejärjestelmää.

Sisävesiliikenteen Taloudelliset Haasteet

Sisävesiliikenteen kehittäminen kohtaa samankaltaisia taloudellisia haasteita kuin sote-uudistus. Kuten sote-uudistuksen yhteydessä, myös sisävesiliikenteen kehittäminen vaatii merkittäviä investointeja infrastruktuuriin ja palveluihin. Valtion on oltava valmis rahoittamaan näitä hankkeita, jotta voidaan varmistaa liikenneverkoston tehokkuus ja kilpailukyky.

Poliittiset Päätökset ja Ideologiat

Poliittiset päätökset sisävesiliikenteen kehittämisessä ovat usein ideologisesti latautuneita. Kuten sote-uudistuksessa, myös liikennepolitiikassa on punnittava julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden rooleja. On tärkeää löytää tasapaino omavaraisuuden ja markkinoiden vapauden välillä, jotta voidaan hyödyntää molempien sektoreiden vahvuuksia.

Tulevaisuuden Näkymät

Sisävesiliikenteen tulevaisuus Suomessa riippuu siitä, kuinka hyvin se integroituu osaksi laajempaa liikennejärjestelmää ja kuinka tehokkaasti se vastaa ympäristöhaasteisiin. EU:n tuki ja rahoitus voivat olla avainasemassa tässä kehityksessä, mutta kansallisen politiikan on myös tuettava näitä tavoitteita.

Johtopäätökset

Sisävesiliikenteen kehittäminen Suomessa edellyttää poliittista tahtoa ja taloudellista sitoutumista. Kuten sote-uudistuksen kohdalla, on tärkeää tunnistaa ja ratkaista taloudelliset ja poliittiset haasteet, jotta voidaan varmistaa kestävä ja tehokas liikennejärjestelmä tulevaisuudessa.


Toivottavasti tämä kirjoitus tarjoaa selkeän näkökulman sisävesiliikenteen kehittämisen poliittisiin ja taloudellisiin ulottuvuuksiin Suomessa. Jos tarvitset lisätietoja tai haluat keskustella aiheesta tarkemmin, olen täällä auttamassa.

unquote

+++

Game changing Fakta 

Eduskunnan liikenne ja viestintä valiokunta on jo antanut liikennepolitiikkamme  EU tavoitteiseksi muuttamisiin tarvittavan  ensimmäisen toimen intermodaali liikenne direktiivi käsittelyn yhteydessä  –  sisävesiliikenteen vaikutus arvio tuottamisen ”Liikenne 12 ” työryhmälle kohta 4  DEMB5A.tmp.xml (eduskunta.fi)  johon -Suomen Sisävesiliitto on antanut oman lausuntonsa helmikuussa 2024 valiokunnalle.  PowerPoint-esitys (eduskunta.fi)

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu