UPM :n Hollannin sisävesilaivastoon kuuluva laiva ”vieraili” Suomessa.

Valittiinko Hollanti uuden biopolttoaine jalostamon paikaksi siksi, että tavara liikenne logistiikka on sieltä käsin halvempaa ja tehokkaampaa ,vai pelkästään ympäristöystävällisempää laivoilla kuin rekoilla… ? UPM:n valinta on Hollanti, ei Suomi – Tästä syystä uusi jalostamo menee muualle | Uusi Suomi

Ja onko hollantiin hankitut sisävesilaivat yksi syy vai seuraus  politiikasta, jossa UPM käyttää Hollannissa maan hyvää sisävesiväylästöä maksimaalisesti hyväkseen .

Siitäkö oli  esimerkki, että menneen viikonlopun aikana UPM:n Hollannin uusin  sisävesilaivaston alus kävi Hallassa /Kotka ” näytillä.” ja Suomeen ei saada aikaan sisävesiliikenteelle omaaTEN_T  kuljetus verkkojärjestelmää  EU tavoitteista ja vuosikymmenien työstä niiden puolesta, huolimatta ?

Aluksen mitat : 115 metriä pitkä 16,6 metriä leveä ja max syväys 4,4 metriä. ja se on valmistunut tammikuussa Kiinalaiselta telakalta.

Alus on tyypillinen laiva jonka pituus ja leveys mittaluokka sopisi jo valmiiseen Keitele -Päijänne väylä luokkaan ,ja olisi liikennekelpoinen, mikäli liikenteen korjausvelka arvioita olisi 2000 luvulla tehty EU sisävesiväyläluokitusten mukaisesti sisävesille. Liikenneväylien väyläluokitus liikenteen kehittämisen jarru ? | Uusi Suomi Puheenvuoro muun liikenneväylästön tapaan.

Suomessa UPM tunnetaan muun metsäteollisuuden tapaan vahvana sisävesiliikenne väylä kehittämisen vastustajana, raide ja maantieliikenne monopolin ylläpitäjänä, joita valtio on kuunnellut erityisesti vuoden 2011 jälkeen , ja jättänyt kaikki sisävesiliikenne tutkimukset ja EU ssa sovitut liikennemuotosiirtymä tavoitteet toteuttamatta.

Mäntyharjun kanava – Wikipedia

3.6-HS-4.3.2009.pdf (sisavesi.fi)

Vesiliikenne 2000 luvulla (sisavesi.fi)

EU sisävesiliikenne kartta näyttää konkreettisesti mitä on mahdollista saada aikaan kun korjausvelka sisävesiväylillä huomioidaan laiva kehittymisen myötä niin että kun sodan jälkeen hinaajilla (alle 5,5 metriä vedenpinnan yläpuolella olevat sillat olivat ok.

 

Olen lisännyt vihreällä European_inland_waterways_-_2012.pdf (unece.org)  sisävesien saattamisen TEN_T yhteyksien mukaiseen liikenneverkko suunnitelmaan, vuosikymmeniä ehdotettujen liikenneväylä yhdistämisten avulla , Suomen kanavat (arnholm.nu) niin että Suomen sisävesiliikenne väylät olisivat , jossain vaiheessa EU tavoitteen mukaisessa(vuoteen 2050 mennessä)  maantieliikenne volyymien liikennemuotosiirtojen vaihtoehtojen valinnoissa Raideliikenne vaihtoehdon kanssa tasavertaisessa asemassa.

 

Niin nyt liikenteen muuttuessa ympärivuotisesti kulkeviin sisävesirahti laivoihin ´niin EU karttaan merkittyjen siltojen korkeus 5,5 m  tulisi uudistaa 10 metriin niin että ympärivuotinen sisävesiliikenne olisi mahdollista aluksilla joita VTT suositteli rakennettavaksi jo vuonna 2009 – vtt 37/73/2009 korvaamaan kallista ja saastuttavaa maantieliikennettä . 8.2-.Arctic-ultra-light-River-container-2012.pdf (sisavesi.fi)

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu