UPM:n logistiikka ja Pesosen logiikka !

 

Ilta Sanomien mukaan UPM :n tj Pesonen toteaa  tänään että :

– Liikenteen dieselveroa korotetaan jokaisella hallituskaudella, vaikka tiedetään, että 80 prosenttia kulutuksesta on raskaassa liikenteessä, esimerkiksi puun tai tavaran kuljetuksessa.

ja

– Kuidun hankintaketjuun kertyy verorasitusta ja polttoainekustannuksia enemmän kuin kilpailijamaissa.

sekä

Pesosen mukaan harkinta Jämsässä sijaitsevan Kaipolan tehtaan alasajosta on alkanut, koska yksikön kilpailukyky on niin heikko, ettei sen toiminta ole yhtiölle kannattavaa.

+++

Ristiriidat Logistiikassa ja Logiikassa :

Nykytila 

Suomen kotimaan kuljetuksissa rekka autoilla kuljetetaan noin 90% .

EU:ssa sovittu liikennestrategia 

EU ssa Suomi on sopinut jo vuonna 2011, että raskaan liikenteen volyymejä tulee siirtää vesille vuoteen 2050 mennessä.

 Vuonna 2006 EU rahoitetun Kouvolan seudun kuntayhtymän ja Vesitieyhdistyksen raportti  

– sisävesikuljetuskaluston tulee olla ympärivuotiseen liikenteeseen
soveltuvaa.

– kaluston tulee olla itsenäiseen lastaukseen ja purkaukseen soveltuva ja
riittävä lastaus/purkaus nopeudeltaan.

– kaluston tulee olla kapasiteetiltaan yli 5000 im3.

– kaluston lastauslaitteineen tulee soveltua sekä turpeen että
metsähakkeen kuljetukseen.

– kaluston mitat tulee soveltua Keiteleen kanavan mitoitukseen
Päijänteen vesistöalueella ja Saimaan kanavan mittoihin Saimaan
vesistöalueella. Sillä poikkeuksella, että aluksen syväyksen tulisi olla
ainoastaan 2,4 metriä, jotta koko uittoväylästö olisi käytettävissä.

2010  LVM Keitele Päijänne raportti mm.seuraavaa:

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-135-6 

 -Työryhmä onkin tehnyt johtopäätöksensä vuoteen 2015 ulottuvalle aikavälille.  Työryhmä korostaa, että toimintaympäristön muuttuessa tilanne on arvioitava uudestaan.

ja että kyseisen aikajänteen sisällä – eli viidessä vuodessa –

….”alusliikenteelle ei synny riittävää kysyntää”….

tutkimuksen kohteena oli alla oleva logistinen mahdollisuus ja sen mahdollistava Suomessa kehitetty kalusto

VTT raportti 39/73/09 

osia Yhteenvedosta  :

”…alusprojektin suurin innovatiivisuusarvo on kokonaan uuden kuljetusjärjestelmän luominen jolla on mahdollista korvata kumipyöräkuljetukset puuraaka-aineen kuljettamiseksi …..Alusratkaisu tekee mahdolliseksi ympärivuotisen liikenteen sekä matalien luonnonsatamien käytön joihin ei tarvita lastausinfrastruktuuria, koska lastauslaitteisto kulkee laivan mukana.”

 

+++

Selkeä ristiriita Logistisen toteutuksen ja kestävän kehityksen -EU:ssa sovittujen  tavoitteiden välillä. Joita Metsäteollisuus ja  LVM:n ovat tietoisesti jätetty  vallalla olevaksi ristiriidaksi.

eli

Onko juuri tässä Suomi on Saari – liikennemallin multimiljardi projekteissa ja raideliikenteen yksinomaisissa  kehittämistavoitteessa peittelyn makua . Miksi kokonaan yksi liikennemoodi on jätetty kaiken tutkimuksen ja kehittämisen ulkopuolelle.  Ja kuitenkin logistiikkaan jatkuvasti viitataan kustannustekijänä.  Ja  vesiteitä ei kehitetä .  Onko vesiteitten kehittämättömyys yksi suurimmasta syystä  siihen,  että Suomessa diesel poltto aineeseen ja edelleen pelkkiin  maantiekuljetuksiin perustuva metsäteollisuuden hankinta logistiikka on kalliimpaa mitä muualla, ja siten myös yksi merkittävimmistä syistä Järvi Suomen alueella tapahtuvaan teollisuuden alasajoon.

lisä tietoa maantieliikenteen korvaavasta vesiliikenne  vaihtoehdosta :

www.sisavesi.fi

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/

http://sisavesiliitto.simplesite.com/

 

ks myös blogi: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/yle-ja-muu-liikennejarjestelmastamme-kertova-media/

 

 

 

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu