Urpilaisen ehdottama EU tavoitteiden ja toteuttamisen lyhyt – Bing pohjainen – analyysi: EU liikennestrategian osalta vv 2011-2023
Raideliikenteen vahvaa EU johtoista liikennejärjestelmä kehittämistä on maamme koko mediakenttä poikkeuksetta julkistanut viime vuorokausien aikana.
tässä linkkivinkki ja esimerkki eilisestä Uuden Suomen omasta artikkelista:
Historiallisen suuri EU-potti Helsingin ja Riihimäen välisen junaradan parannustöille | Uusi Suomi
Raideliikenne verkkomme on noin 6000km pitkä ja sen tavaraliikenteen kuljetus volyymi on noin 10,8 % valtakunnan sisäisestä liikenteestä
Tavaraliikenne Suomessa | Tieto Traficom ,
ja vain viennistä ja tuonnista 2,2%
Kuljetukset (SITC) – Transporter (SITC) – Transports (SITC), 2022 (xlsx, 30 kt) (tulli.fi)
+++
Tänään 5.9.2023
Hesari kirjoittaa pääministeri Orvon Turun sanomissa julkaistusta haastattelusta
Sivu 10 | 5.9.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi) ,
jossa taustana on että raideliikenne investoinneista -noin 12 -15 miljardin aloitetuista hankeyhtiöiden rahoituksista toteutetaan epämääräinen taso kun korjausvelkoihin, ylläpitoon, kehittämisiin ja uus- investointeihin on varattu 3 miljardia euroa -mikä rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta.
Väylävirasto on tehnyt hallitukselle esityksen näiden varojen käytöstä.
Väyläviraston hankehaussa vaan ei valitettavasti ole ainoatakaan raideliikenne volyymien ja kuljetusten kanssa EU ssa sovitun mukaisesti vaihtoehtona olevaa sisävesiliikenne hanketta, joilla toteutettaisiin TEN_T alueellisen saavutettavuuden liikenneverkon tutkimista, vaikutusarvioita ja vaihtoehtoista raideliikenteen kanssa kilpailevaa väylä- rakentamista ,yhdistämään maamme noin 8000km sisävesiväyliä ja niiden vastaanottaa vuodelle 2050 tavoitteeksi asetettua puolta maamme rekka liikenne volyymista.
+++
Suomessa tehdyissä liikennejärjestelmä tutkimuksissa ja kehittämisissä on jätetty vuodesta 2011 alkaen EU:ssa sovittuun ja hyväksyttyyn liikennestrategiaan ja TEN_T verkko ratkaisuihin ja niiden kehittämisiin yhden liikennemuodon puute / ero .
Vesiliikenne käsitellään Suomessa yhtenä liikennemuotona, kun EU ssa eritellään meriliikenne ja sisävesiliikenne omiksi liikennemuodoikseen.
+++
keskustelin tästä Microsoftin Bingin kanssa tänä aamuna usean tunnin ajan.
kysymys:
vastaus kertoo aika paljon siitä miten vuonna 2010 LVM:n ja Sitran suunnittelema ja eduskunnan hyväksymä Suomen liikennerevoluutio on onnistunut :
Joten tässä sisävesiliikenteen osalta Komissaari Urpilaisen ehdottamaan keskusteluun, peruslähtökohtana ja alustuksena Suomen EU tavoitteista ja niiden eroista EU vastaaviin.
Eli päättäjille tiedoksi:
todellisen vaarana on menettää jo haetut ja myönnetyt raideliikenne tuet mikäli havaitaan että Suomi on tietoisesti toteuttanut puutteellista liikennestrategian toteuttamista vastoin EU tavoitteita.
nuo EU ; bing tekstit; linkkeinä tiedoksi siitä – mitä on tehty asian eteenpäinviemiseksi – tosin vielä ilman tulosta.
1) vesiliikenne strategia ehdotus ,jolla korvattaisiin pelkkä meriliikenne strategia -voi lukea täältä :
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/vesiliikennestrategia-2014.pdf
2) Pullonkaulojen poisto yritys ,viimeinen ehdotus liikenne 12 järjestelmään annettuna. löytyy osoitteesta:
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.3-LVM-visio-2050-ja-sen-vesiliikennekommentit-2017.pdf
3) Hanke-ehdotus sisävesiliikenne logistiikan tutkimiseksi .viimeksi tyrmätty ehdotus löytyy osoitteesta: https://www.sisavesiliitto.fi/445968775.html
4) Sisävesiliiton perustaminen ja EU ssa sovittujen viiden liikennemuodon tavoite-faktojen esiin tuominen vuodesta 2020 https://www.sisavesiliitto.fi/445949728.html
Ilmoita asiaton viesti