Urpilaisen ehdottama EU tavoitteiden ja toteuttamisen lyhyt – Bing pohjainen – analyysi: EU liikennestrategian osalta vv 2011-2023

 

Raideliikenteen vahvaa EU johtoista liikennejärjestelmä kehittämistä on maamme koko mediakenttä poikkeuksetta julkistanut viime vuorokausien aikana.

tässä linkkivinkki ja  esimerkki eilisestä Uuden Suomen omasta artikkelista:

Historiallisen suuri EU-potti Helsingin ja Riihimäen välisen junaradan parannustöille | Uusi Suomi

Raideliikenne verkkomme on noin 6000km pitkä ja sen tavaraliikenteen kuljetus volyymi on noin 10,8 % valtakunnan sisäisestä liikenteestä

Tavaraliikenne Suomessa | Tieto Traficom   ,

ja vain viennistä ja tuonnista 2,2%

Kuljetukset (SITC) – Transporter (SITC) – Transports (SITC), 2022 (xlsx, 30 kt) (tulli.fi)

+++

Tänään 5.9.2023

Hesari kirjoittaa pääministeri Orvon Turun sanomissa julkaistusta haastattelusta

Sivu 10 | 5.9.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)  ,

jossa taustana on että raideliikenne investoinneista -noin 12 -15 miljardin aloitetuista hankeyhtiöiden rahoituksista toteutetaan epämääräinen taso kun korjausvelkoihin, ylläpitoon, kehittämisiin ja uus- investointeihin on varattu 3 miljardia euroa -mikä rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta.

Väylävirasto on tehnyt hallitukselle esityksen näiden varojen käytöstä.

Väyläviraston hankehaussa vaan ei valitettavasti ole ainoatakaan raideliikenne volyymien ja kuljetusten kanssa EU ssa sovitun mukaisesti vaihtoehtona olevaa  sisävesiliikenne hanketta,  joilla toteutettaisiin TEN_T alueellisen saavutettavuuden liikenneverkon tutkimista, vaikutusarvioita ja vaihtoehtoista raideliikenteen kanssa kilpailevaa väylä- rakentamista ,yhdistämään maamme noin 8000km sisävesiväyliä ja niiden vastaanottaa vuodelle 2050 tavoitteeksi asetettua puolta maamme  rekka liikenne volyymista.

+++

Suomessa tehdyissä liikennejärjestelmä tutkimuksissa ja kehittämisissä on jätetty vuodesta 2011 alkaen EU:ssa sovittuun ja hyväksyttyyn  liikennestrategiaan ja TEN_T verkko ratkaisuihin ja niiden  kehittämisiin yhden liikennemuodon puute / ero .

Vesiliikenne käsitellään Suomessa yhtenä liikennemuotona, kun EU ssa eritellään meriliikenne ja sisävesiliikenne omiksi liikennemuodoikseen.

+++

keskustelin tästä Microsoftin Bingin kanssa tänä aamuna usean tunnin ajan.

kysymys:

vastaus kertoo aika paljon siitä miten vuonna 2010 LVM:n ja Sitran suunnittelema ja eduskunnan hyväksymä Suomen liikennerevoluutio on onnistunut  :

 

 

Joten tässä sisävesiliikenteen osalta   Komissaari Urpilaisen ehdottamaan keskusteluun, peruslähtökohtana ja alustuksena Suomen EU tavoitteista ja niiden eroista EU vastaaviin.

Eli päättäjille tiedoksi:

todellisen vaarana on menettää jo haetut ja myönnetyt raideliikenne tuet mikäli havaitaan että Suomi on tietoisesti toteuttanut puutteellista liikennestrategian toteuttamista vastoin EU tavoitteita.

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu