Valtion pörssikaupat vuosien saatossa
Minne asti tahdotaan mennä valtion osakekauppoja tutkimaan.
Nyt jälleen on Hallitus käymässä Nesteen osakkeiden kimppuun.
Jota Uusi Suomi komppaa
OK
Hienoa.
Mielestäni suurin kysymys myynnin suhteen on aina :miksi myhydään mitä saadaan tai tahdotaan tilalle.
NYT Orpon hallitus on päättänyt myydä valtion osakkeita miljardikaupalla.
Miksi
Siksi että se voi aloittaa Turun tunnin radan rakentamisen.
+++
Kaksi pätevää syytä olisi olla myymättä.
ja hallituksen katso miten maamme liikennestrategiaa muutetaan :
- Turun tunnin rata , un samalla ei kehitetä muita EU ssa sovittuja liikennemuotoja hyväksytyn EU liikennestrategian mukaisesti, edistää alueellista eriarvoisuutta erityisesti teollisuuden tavaraliikenteen viennissä ja tuonnissa.
Viite : Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
- Kasvattamalla edelleen pelkkää raide ja maantieliikennettä valtio kasvattaa omia liikenteen infran hoitokuluja sadoilla miljoonilla euroilla vuosittain, tavalla joka samanaikaisesti kasvattaa erityisesti maanteitten korjausvelkaa.
Viite: Koulutusesitys (sisavesi.fi)
+++
Ps Aho –Lipponen akseli oli ratkaisevassa asemassa kolmisenkymmentä vuotta, että Suomen liikennejärjestelmä kehittäminen ajettiin pois kestävän kehityksen ja EUssa sovitun viiden liikennemuodon huomioimisesta neljään liikennemuotoon
aho lipposen linja bionavigaattori – Haku (bing.com)
On aivan sama omistaako valtio jotain osaketta vai myykö valtio osakkeet pois oikeaan hintaan.
Jos osakeomistuksella on jotain strategista merkitystä valtiolle esim. huoltovarmuuden kannalta niin asia on toinen.
Osakkeen hinnan voidaan katsoa olevan kaikkien tulevien osinkojen nykyhetkeen diskontattu arvo.
Ratkaisevinta on se miten valtio sijoittaa saamansa rahat.
Ilmoita asiaton viesti