Valtiovarainministeriön budjettiesitys ja EU:n liikennetavoitteet: Suomalainen EU näkökulma
Joitain pikahuomioita valtiovarainministeriön budjettiluonnoksesta .
Valtion talousarvioesitykset (vm.fi)
Alla yhteenveto ja numerisille tiedoille vastaavat kommentit , Suomen valtiovarainministeriön budjettiesitystä liikennejärjestelmän osalta.
Erityis huomio on siinä, miten esitys suhtautuu EU:n liikennetavoitteisiin ja keväällä Liikenne ja viestintävaliokunnan antamaan ultimaatumiin sisävesiliikenteen mukaan otosta liikennejärjestelmä tutkimukseen sen kautta suunnitteluun toteutukseen ja hallintoon,
Suomi on Saari -liikennemalli
Valtion budjettiesitys ottaa huomioon vain liikennerevoluution ja sen avulla vuodesta 2010 jälkeen toteutetussa lain säädännässä ja vastaavissa liikenteeseen annetuissa asetuksissa mainittuna liikennemuotojen kehittämistavoitteita. Sen avulla ei ole käytetty bujdettivaroja sisävesin alueellisen saavutettavuuden toteuttamisiin eikä rekka liikenteen siirtoja raiteille ja vesille EU tavoitteisesti
Malli on ollut vallalla vuodesta 2011 budjetista lähtien.
Tämä “Suomi on Saari” -liikennemalli keskittyy raide- ja maantieliikenteeseen, jättäen huomiotta erityisesti lähimeri- ja sisävesiliikenteen yhdistämisen tuomat edut . Tämä on huolestuttavaa, koska valitun raide- ja maantieliikenteen osalta ylläpitokustannukset raideliikenteessä ovat kymmenkertaiset kilometriä kohden verrattuna Järvi Suomen alueen ja maamme 30% viennin ja tuonnin volyymistä meri- ja sisävesiliikenteen vaihtoehtoiseen malliin verrattuna Liikenteen tarvitsijoille etua on raportoitu jo vuosia sitten tutkimuksissa – Itä Suomessa , jossa se näkyy , jopa viidennekseen laskevine rahteineen nykymalliin verrattuna..
EU:n liikennestrategia
EU:n liikennestrategia pyrkii kestävään kehitykseen, mutta Suomen hallinto ei ole merkinnyt näitä tavoitteita omikseen. Sen sijaan se pyrkii kestävään kehitykseen omalla tavallaan, jättämällä intermodaalisen liikenteen ja yhden liikennemuodon pois hallinnon budjetoinneista ja tavoitteista.
Liikenteen kokonaiskulut
Suomen liikenteestä johtuvat liikenteen ulkoiset kustannukset eli valtion kokonaiskulut ovat noin 7,4 miljardia euroa vuodessa, joista 96% johtuu maantieliikenteestä. Nämä kustannukset voidaan pienentää tehokkaimmin siirtämällä raskasta maantieliikennettä raiteille ja vesille.
Vesiväyläverkon korjausvelka
Vesiväyläverkon minimikorjausvelka on vain 30 miljoonaa euroa. Tämä johtuu siitä, että sisävesiliikenteen mahdollisuuksia toteuttaa EU:n TEN-T-liikenneverkkoa ei ole suunniteltu eikä vaikutuksia ole arvioitu.
Johtopäätökset ja suositukset
On selvää, että Suomen nykyinen liikennepolitiikka ei ole linjassa EU:n liikennestrategian kanssa. Suomen tulisi tarkastella uudelleen liikennepolitiikkaansa ja ottaa huomioon EU:n tavoitteet. Tämä voisi johtaa merkittäviin kustannussäästöihin ja edistää kestävää kehitystä.
Hallinto ja toimialan yhteiset menot |
707 |
milj euroa |
|||||
Kestävä kehitys |
|||||||
EU liikennestrategia tavoitteita hallinto ei ole merkinnyt omiksi tavoitteikseen.vaan kestävään kehitykseen pyritään EU tavoitteista poikkeavasti jättämällä liikennemuoto siirrot ,intermopdaali liikenne ja yksi liikennemuoto pois hallinnon toimista ja tavoitteista. | |||||||
Samoin jätetään mainitsematta että valtion liikenteestä johtuvat kokonaiskulut ovat noin 7,4 miljardia euroa /vuosi joista 96% johtuu maantieliikenteestä. Tätä kustannusta voidaan pienentää parhaiten siirtämällä raskasta maantieliikene volyymiä raiteille ja vesille. | |||||||
Vesiväyläverkon miniminä arvioitu korjausvelka vain 30 miljoonaa euroa, perustuu siihen, että Sisävesiliikenteen käyttömahdollisuudet toteuttaa EU tavoitteista TEN_T liikenneverkkoa on jätetty arvioimatta .
Intermodaali direktiivin 92/106/ETY toteutusta ja vuoden 2011 EU liikennestrategiassa edellytettyjä toimia ei ole suunniteltu eikä vaikutus arvioitu , koska maamme väyläverkostosta tehdyt asetukset ja suunnitelmissa mukaan otettu pelkästään Saimaan syväväylä – Saimaan syväväylän nimeäminen EU ydinverkon osaksi oli temppu jossa jätettiin alueelliset yhteydet muusta vesiväylästöstä tekemättä. Arvioinnissa TEN_T verkoista Suomeen jätettiin sisävesien noin 7000 km määrä väyliä huomioimatta , eli suurempi osa, mitä meillä on raideverkkoja valtakunnassa. Samalla jätettiin arvioimatta EU sisävesimitoitetut väylien hyötykäyttö mahdollisuudet – tarkoitti, että väylämitoituksia Kymijoen ja Kokomäen vesistöjen käyttöä varten ei ole Suomessa tutkittu lainkaan sitten vuoden 2008 : Tarkoittaa edelleen sitä että sellaiseen kauppamerenkulun toteuttamiseksi ei ole toimittu sen, jonka väylillä voidaan toteuttaa alueellinen saavutettavuus Järvi Suomen alueella , ja sen avulla tavaraliikenteen tehostaminen EU tavoitteisesti – rekka liikennettä siirtämällä suoralaivaliikenteeksi Järvi Suomen ja EU jäsenvaltioiden välillä EU liikennestrategiatavoitteiden mukaisesti On asia josta EU tilintarkastustuomioistuin jatkuvasti jäsenvaltioita huomauttaa, viimeksi viime vuonna : |
|||||||
Liikenne- ja viestintäverkot |
1799 |
milj euroa |
|||||
Perusväylänpito |
väyläkm |
kustannus e/km |
yhteensä milj euroa |
||||
Raideliikenne | 6000 | 75 667 € | 454 | ||||
Maantieliikenne | 78 000 | 7 756 € | 605 | ||||
Meriliikenne | 8000 | 7 063 € | 113 | ||||
Sisävesiliikenne 1 | 800 | ||||||
Sisävesiliikenne 2 | 7200 | ||||||
Liikenteen ohjaus | 168 | ||||||
Yhteensä | 1340 | ||||||
Kauppamerenkulun syvävesiväylästö =meriliikenne + Sisävesiliikenne 1 josta Saimaan ydinverkko on käyttämättä, koska sille ei ole tehty TEN_T edellyttämää alueellisen saavutettavuuden verkkoa eikä sille kotimaan kautta yhteyttä mereen, | |||||||
Huvivene ja matalakulkuiset alukset ilman TEN_T alueellisen liikenneverkko saavutettavuuden määrittelyä EU tavoitteisesti tutkittu = Sisävesiliikenne 2 | |||||||
Eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunnan lausunto LIvlLiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) | |||||||
jossa edellytetään sisävesiliikenne vaihtoehtojen tutkimista EU | |||||||
Intermodaali liikenteen toteuttamiseksi Suomessa . lausunnon perustelut | |||||||
kohta 4 | |||||||
Huomio : Korjausvelkaa raide ja maantieliikenteiden osalta puretaan 281 miljoonaa euroa | |||||||
Hanke erittelyn mukaisesti ainoastaan yksi meriväylä (2,5 milj euroa)= on työn alla tai suunnittelussa | |||||||
Kaikki muut LVM/Väyläviraston suunnittelussa olevat hankkeet koskevat maantie tai raideliikennettä. | |||||||
Liikenteen ja viestinnän palvelut |
857 |
mij.euroa |
|||||
sisätää mm saariston yhteysalukset | 19 | ||||||
raideliikenne ostot | 38 | ||||||
Alueelliset liikenne ostot raide ja maantie | 32 | ||||||
Suurten kaupunkin liikenne tuet | 9 | ||||||
Keskisuurten kaupunkien tuet | 8 | ||||||
lentoliikenteen ostot | 21 | ||||||
kehittämishankkeet | 0,75 | ||||||
liikkumisen ohjaus | 0,6 | ||||||
Tästäkin puuttuu kokonaisuudessaan sisävesiliikenteen suunnittelu ja toteutustoimenpiteet joita ei ole tehty lainkaan | |||||||
Mutta erillisenä otetaan kyllä esiin niin raideliikenteen yöjuna kehittämismäärärahat kymmeniä miljoonia | |||||||
ja meriliikenteen vuosittainen tuki 89 miljoonaa euroa | |||||||
Tarkoittaa että kaikki nämä toimenpiteet budjetissa vuodelle 2025 edelleen vahvistavat liikennejärjestelmäksi valitun Suomi on Saari liikennemallin infraa logistiikkaa ja niiden avulla yritystä siirtyä vihreään logistiikkaan EU tavoitteista välittämättä ja EU tavoitteiden toteuttamisten avulla saada mahdollisia todellisia miljarditason kustannussäästöjä jätetään toteuttamatta tutkimatta ja tuomatta esille. (viite mm rekka liikenteen volyymisiirrot raiteille ja vesiliikenteesen vs Valtion ulkoiset kulut liikenteestä | |||||||
Kommentit (0)