Vapaavuoren (korona-exit) ajatus – flow:lla koko valtakuntatason liikennejärjestelmä suunnitteluun.

viite: Vapaavuoren Helsinki kehittämis ajatusten pääkohdat blogista: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/janvapaavuori/maailman-toimivin-kaupunki-myos-koronakriisin-jalkeen/
muunnettuna valtakunnan tason liikennejärjestelmä kehittämisiin.
(joiden pelkkä Helsinki – keskeinen raideliikenne infra kehittämisen hintalappu vuoteen 2050 menneessä mennee 50-100 miljardin luokkaan ellei vaihtoehtoja aleta huomioimaan)
++++
Kyseisiä raideliikenne suunnitelmia tuleville vuosille on poikkeuksellisesti valtakunnan tason yhden liikennemuodon suunnitteluissa mkana niin valtio kuin maamme suuret kaupungit kotimaan ja ulkomaiden investoijia – Helsingin johdolla kymmenillä, jopa sadoilla miljoonilla , ilman että kokonaisvaltaista liikennemaantieteellis-ilmastollis EU:ssa sovitun raskaan maantieliikenne volyymien siirto suunnitelmia (jopa 75% tietyissä liikenneluokissa ) ja vaihtoehtoja olisi tutkittu lainkaan.
+++
Se mitä tarvitaan liikenteen valtiotason suunnitteluun, = muutan em pormestari Vapaavuoren – kriisi sanan ja analysoinnin liikenteen analysoinniksi , jolloin lista onkin seuraavanlainen,joihin annan omat kommenttini.
++++
- Kykyä analysoida globaalin liikenteen muutosten pitkäkestoisia yhteiskunnallisia vaikutuksia Suomessa .
Kommentti :
Viimeisen sadan vuoden aikana maamme viennin ja tuonnin meri(valtameri) yhteydet ja raideliikenteen (Venäjä-yhteys) tavara liikenne osuus – muuttui kotimaan sisävesilaiva- hevosjakelu ja keräily logistiikasta kotimaan kuorma auto liikenteeseen rannikkosatamien välillä.
Vain 20 pros pystyttiin pitämään raideliikenteessä.
Ja sisävesiliikenne kehittäminen lopetettiin käytännössä täysin (noin 1% jäljellä) .,
+++
2. Liikenneinfra päätösten pysyvien vaikutusten ymmärrystä.
Kommentti :
Liikenne infra päätöksillä, joko luodaan rannikko satamien takamaita tai niitä puretaan alueiden hyväksi.
Nyt edelleen jatkamalla Suomi on Saari mallia(jossa vain rannikoilta laivayhteydet itämerelle-poikkeus Saimaa /Venäjän kautta) , vahvistetaan pelkästään maantieliikennettä ja Järvi Suomen takamaa aluetta Helsingin ja muiden satamakaupunkien hyödyksi.
ja
Jätetään samlla tietoisesti toteuttamatta ja liikenteeseen soveltamatta sitä mitä on sovittu jo vuonna 2011 EU liikennestrategiassa : raskaan maantieliikenne volyymien siirroista raiteille ja vesiliikenteeseen.
++++
3. Liikenteen muutosten luomien uhkien ja mahdollisuuksien hahmottamista.
Kommentti
Suomen vienti ja tuonti on siirtynyt Euroopan ulkopuolelle suuntautuvan tavaraviennin ja tuonnin suoraviennistä jo 1990 luvulla jakelu ja keräily takamaaksi keski euroopan valtameriliikenne hubeille . Valtakunnassa on kuitenkin infraa kehitetty täysin muuttumattomalla strategialla ja edelleen 2020 luvulla valmistaudutaan 2050 luvulle samalla 1900 luvun perusstrategialla: Suomi on Saari liikennemallilla.
4. Maailmanlaajuisten transformaatioiden – kuten digitalisaatio ja ilmastonmuutos – hahmottamista osana arjen jälleenrakennusta.
Kommentti
Ilmastomuutoksesta on sovittu liikenteen osalta vuonna 2011 EU:ssa . Vieläkään ei ole aloitettu tutkimaan mitä em. liikenne strategia merkitsisi Suomelle.
5. Pysyvien ja väliaikaisten vaikutusten erottamista toisistaan.
Kommentti
Väliaikaisia- kaupallisten yritysten kotimaan liikenteen kehittämisen avulla saavutettavissa muut kuin liikennetaloudelliset edut -esim metsäteollisuuden puu raaka-aine hankintajärjestelmä
vs
Pitkä aikaisia- koko valtakunnan eri osien kehittäminen kullekin alueelle ominaisten maantieteellisten omanaispiirteiden mukaisesti ; jossa lisäksi viennin ja tuonnin volyymien suuri mittainen ( jopa 30% viennistä ja tuonnista) siirtyminen rannikoilta paikallisiksi laivaustoimiksi lisää alueellista ja paikallista työllisyyttä keskitettyjen rannikko satama liikenne järjestelyjen sijaan.
++++
Vapaavuori tekee em lisäksi Helsingin tulevaisuuden suunnitelman kriisistä irtautumiseksi keskittymällä kolmeen keskeiseen alueeseen,
Samoin uusi Suomalainen liikenne järjestelmä tulisi suunnitella koko valtakuntaa ajatellen.
- Liikenne Suomi . Valtakunnan kolmen erillisen liikenne maantieteellis – alueen ( rekka- rannikko Suomi; sisävesi-itämerilaiva-.Järvi Suomi ja näiden ulkopuolella oleva raideliikenne Suomi) yhtenäiset liikennelogistiset mahdollisuudet liikenteen kehittämisiin EU:ssa sovitun liikenne strategian mukaisesti ,jossa päätavoite on tavaraliikenteen maantievolyymien minimointi.
- Maailman toimivin liikenne. Valtakunnan liikennejärjestelmän rakentaminen edellämainittujen ominaispiirteiden ja sitä ylläpitävän ekosysteemin vaaliminen, ja sille uusien palveluiden kehittäminen ja digitalisaatio-ohjelmien edistäminen.
- Vastuullinen kasvu. Valtakunnan ja sen aluetoimijoiden talouden ja toimivuuden paras mahdollinen liikenne infran ylläpito ja kehittäminen vastuullisesti kaikkia liikennemuotoja hyväksikäyttäen
Sisävesiliiton nettisivut : http://sisavesiliitto.simplesite.com/
Tekniset perustiedot Sisävesiliikenne Suomessa / EU tavoitteet www.sisavesi.fi
Poliittiset sisävesi-asiat 2019-2020 : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/
Esimerkki politiikan ja tavoitteiden asettelun tärkeys ja merkitys merenkulun taloudellisista vaikutuksista sisävesi vs rannikko seudut ….
Kommentit (0)