Varsinais Suomen ELY keskus teki historiaa

 

Kyllä.  Hienoa.

 

Se on valinnut eilen 6.5.2020  julkaistun päätöksen mukaan suuren kuljetussopimuksen sisämaan kuljetuksista annettavaksi laivayhtiölle. https://meriaura.fi/meriaura-kuljettaa-ja-levittaa-kipsin-varsinais-suomen-valuma-alueen-pelloille

 

En tiedä kilpailutuksen perusteita, joilla kuljetusjärjestelmä on valittu.

 

Suomessa ei ole vielä virallista asetusta tai lakia siitä, että EU liikennestrategian mukaista kotimaan raskaan maantieliikenteen volyymia siirrettäessä vesille- sitä voitaisiin tukea.

 

Ruotsissa, Suomessa harjoitetun ns Suomi on Saari- liikennejärjestelmän yleisen kehittämistavoitteen  vastaisesti, tukimenettely siirtojen edistämisissä  on ollut voimassa jo vuosia. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf

 

+++

 

Meillä samanaikaisesti eilen 6.5.2020  julkaistiin ilman kritiikkiä niin ETLA:n kuin LVM:n toimesta liikenteen kasautumista ja keskittämistä koskevia tutkimuksia.

Niiden lähtökohtana ja ilmeisenä tavoitteena on ns Suomi on Saari -liikennemalli ja sen edelleen kehittäminen ,jossa sisävesi mahdollisuutta ei oteta huomioon koko valtakunnan tasolla .

 

Mainituissa tutkimuksissa on kehitetty arvionti malli  https://www.etla.fi/julkaisut/kasautumisvaikutusten-arvioinnin-menetelmat-liikennejarjestelman-kehittamisen-vaikutustarkastelussa/  ja onkin mielenkiintoista seurata lähiaikoina,  miten kyseistä tutkimusta voidaan käyttää  vaihtoehtoisesti aiemmin vuosikausia tutkittujen liikenteen takamaa alueiden  ongelmiin ja niiden poistamisen mahdollistamaan kotimaan sisävesiliikenneverkon rakentamisen avulla tuomiin selkeisiin hajauttamisen etuihin…. ja liikennemalli vaihtoehtojen vertailuihin

 

+++

 

Laitoin eilen LVM:n  tutkijalle ja liikennevaliokunnan jäsenille seuraavan kirjeen,jossa huomautin asiasta .

 

En vielä ollut saanut tietooni edellä mainittua uutista Varsinais Suomen päätöksestä valita sisävesiliikenne kuljetusmuoto näin suureen uuteen kuljetukseen…

 

 

quote

 

Arvoisa LVM – tutkija –  blogisti.

 

 

cc Eduskunnan liikenne valiokunta

cc Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaos.

 

 

Julkaiset mielenkiintoista tekstiä liikenteen kasautumisteorian vaikutuksista .

https://impulssilvm.fi/2020/05/06/liikennejarjestelman-taloudellisten-vaikutusten-arvioinnin-kehittaminen-ottaa-askeleita-eteenpain/ ,

kasautuminen erityisesti vienti ja tuonti liikenteessämme ,  meidän nykyisellä liikennemallijärjestelmällä -Suomi on Saari- mallilla,

ja se  aiheuttaa vakavia alueellisia kehitttämis ongelmia   joiden ratkomista ei ole edes havaittu tarpeelliseksi huomioida.

 

+++

 

Nykyjärjestelmämme liikenne infra ongelma on  erityisesti em tekstissa esitetyn kasautumisteorian mukaisesti rakennettu infra jolla on synnytetty tietoisesti   liikenteen takamaat erityisesti 2000 luvun infra päätöksillä .

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf

 

Nyt pahin viimeisen sadan vuoden aikana  liikenteen em tutkimusten perusteella ylläpidetyn järjestelmän takamaa alue on poliittisilla päätöksillä  tehty Järvi Suomesta ,rannikko ja erityisesti Helsingin seudun hyödyksi.

esimerkki luettavissa : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/helsinki-vs-helsingin-satamaan-valtion-liikennepolitiikalla-tuotetut-takamaat-vuoden-2019-tilinpaatoksen-valossa/

 

+++

 

Edellä mainitun  takamaa alueen   poistaminen edellyttää täysin uudenlaista tutkimusta ja  vertailua mm. siitä miten  vuoden 2011 – EU liikennestrategia huomioiden   maantieliikennettämme siirretään vuoteen 2050 mennessä myös vesiliikenteeseen.

 

Valitettavasti ,  juuri em tutkimusta vielä ei Suomessa ole tietoisesti aloitettu tutkimaan  lainkaan.

 

Suosittelen blogini lukemista : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vapaavuoren-korona-exit-ajatus-flowlla-koko-valtakuntatason-liikennejarjestelma-suunnitteluun/

 

 

 

Terveisin

 

Veikko Hintsanen

Hiirenkirkontie 60

49240 Purola

merikapteeni.EMLog

 

www.sisavesi.fi

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/

http://sisavesiliitto.simplesite.com/

++++

 

ps .  eduskunnan tulevaisuus valiokunta edellyttää  6.5  että ” Julkaistu 6.5.2020 14.00

Muokattu 6.5.2020 16.42

Tulevaisuusvaliokunta: Koronaelvytyksessä ratkottava hyvinvointivaltion rakenteellisia ongelmia ja tuettava vihreää siirtymää. https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Tulevaisuusvaliokunta-Koronaelvytyksessa-ratkottava-hyvinvointivaltion-rakenteellisia-ongelmia-ja-tuettava-vihre%C3%A4%C3%A4-siirtym.aspx

Huom.  valtakunnassa ei ole vielä aloitettu tutkimuksia siitä, miten vuoden 2011 (50% keskipitkältä matkoilta ) EU liikennestrategian mukaiset raskaan maantieliikenteen volyymit siirretään raiteille ja vesiliikenteeseen.  https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

Puhumattakaan siitä, että em tavoite nostettiin EU:ssa joulukuussa 2019 jo  75% .  

http://www.inlandnavigation.eu/news/policy/the-eu-green-deal-and-inland-waterways-transport/

+++

 

Sisävesiliiton nettisivut :    http://sisavesiliitto.simplesite.com/

 

Tekniset perustiedot Sisävesiliikenne Suomessa / EU tavoitteet   www.sisavesi.fi

 

Poliittiset sisävesi-asiat 2019-2020 : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/

 

Esimerkki politiikan ja tavoitteiden asettelun tärkeys ja merkitys merenkulun taloudellisista vaikutuksista sisävesi vs rannikko seudut ….

 

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/helsinki-vs-helsingin-satamaan-valtion-liikennepolitiikalla-tuotetut-takamaat-vuoden-2019-tilinpaatoksen-valossa/

unquote

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu