Väyrynen ja Harakka osittain samoilla linjoilla turpeen suhteen, milloin Vanhanen ja Vehviläinen ja muut poliitikot ?

 

Ex ministeri muistelee vv 2007-2011 hallituksen turve ja liikennepäätöksiä omassa blogissaan tänään.

Hän toteaa samassa yhteydessä että, ministeri Harakan ajatus turpeen polttoaineeksi teoksi on todella hyvään suuntaan tapahtunut ajatusmallin muutos .

Muutoksen tekeminen politiikassa on vaikeaa ja erityisen hidasta.

+++

Kymmenen vuotta sitten ei hallituksessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhasen_II_hallitus, jossa   myös ministeri Väyrynen oli mukana linjauksia ja päätöksiä tekemässä,   vielä löytynyt yhtään nyt blogistin mainitsemaa sisävesi laiva väylä ajatusta, vaan sisävesi nimenä poistettiin juuri Vanhasen hallituksen toimesta, jopa hallitus ohjelmista, aina tähän viimeiseen hallitusohjelmaan 2019  saakka.

Esimerkiksi vv 2004-2010 kun Jyväskylän energian toimesta tehtiin laitosta hakkeelle ja  turpeelle ja sen kuljetuksia vesiliikenteeseen niin

  • esimerkkinä samaan aikaan kyseinen hallitus laittoi 42 miljoona euroa metsäteollisuuden pyynnöstä Huutokoski Savonlinna radalle, mikä alle kymmenen vuoden, vähäisen tarpeen vuoksi purettiin…..
  • muttei sallinut Keitele Päijänne siltoja korotettavan 30 miljoonan budjetilla laivoille liikennöitävään kuntoon niin, että tulevia EU Liikennestrategian tavoitteita mm Jyväskylän Energian edellyttämistä liikenteen kehittämisvaateista-  eli  kuorma auto liikenteen siirroista vesille olisi voitu ennakoida, huolimatta,

+++

Nyt reilut kymmenen vuotta jälkeenpäin silloisen hallituksen ex ministeri Paavo Väyrynen lausuu em blogissaan  mm  seuraavaa:

”Turvepelletit ja niiden rinnalla poltettava hake voitaisiin kuljettaa osittain laivoilla. Kanavaverkkoa kehittämällä ekologisesti kestäviä laivakuljetuksia voitaisiin saada aikaan myös sisämaan järvialueilta. ”

Kiitos siitä.

Ei siitä että kyseisillä suunnitelmilla on pommitettu koko poliittista ja liikenneministeriön virkakuntaa jo lähes viidentoista vuoden ajan.

+++

Todella hienoa on , että ex- ministeritasolla on  huomioitu nyt sisävesien liikenteellinen uusi( tolsin jo vuonna 2011 Eu:ssa sovittu)  mahdollisuus bioenergian ja samoin turpeen kestävän kehityksen mukaiseen kuljetukseen sisämaassa. jota VTT on arvioinut jo vuonna 2009 ja Aalto yliopisto pitää lastinkäsittelyä edelleen kansainvälisesti merkittävänä innovaationa.  Suomen valtio on ollut ainoastaan sitä vastaan

Turpeen energia ja ( vesi) kuljetus määrät ja mahdollisuudet  löytyvät netistä

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/16.5-METS%C3%84VAROJEN-HY%C3%96TYK%C3%84YT%C3%96N-UUSI-LOGISTIIKKA-V-2009.pdf  turve ja metsävaranto kuljetettavaksi arvioidut määrät  / alk. sivulta 6

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu