Vuosaaren väyläruoppaus: jälleen uusi esimerkki liikenne infran osa-optimoinnista ja ylen uutisoinnista.

Kirjoitin vastineen jälleen kerran Ylelle sen hienosti – tosin puutteellisilla logistiikan ja EU kestävän kehityksen liikennestrategia tiedoilla – kirjoitetusta artikkelista, mikä tietenkin uppoaa hyvin kansaan ja äänestäjiin,,.,,, mikä ilmeisesti  onkin mitä tarkoituksen mukaisinta toimintaa eduskunnan rahoituksella toimivalta medialta.

: Meriväylä Vuosaaren satamaan on pian kaksi metriä syvempi – ruoppaus tuo Helsinkiin entistä painavampia aluksia ja 160 000 siikaa | Yle Uutiset | yle.fi

Jätän nimen kenelle osoitin tästä pois / se löytyy yllä mainitusta artikkelista

muuten

 

quote :

Kiitos hienosta artikkelista Vuosaaren väylästä.

: Meriväylä Vuosaaren satamaan on pian kaksi metriä syvempi – ruoppaus tuo Helsinkiin entistä painavampia aluksia ja 160 000 siikaa | Yle Uutiset | yle.fi

Jossa toteat mm että :

”Hankkeella parannetaan Helsingin Sataman kilpailukykyä. Se mahdollistaa rahtialusten lastimäärän lisäämisen, isompien rahtilaivojen pääsyn satamaan, ja siten pienentää kuljetuskustannuksia. Väylävirasto arvioi, että konttialusten kantokyky voi jopa kaksinkertaistua.”

Vertaat hienosti rakennusaikaista päästöjen pienentämistä

”Merenpohjan siirtäminen vesitse suoraan Hernesaareen tuottaa noin puolet vähemmän päästöjä kuin vastaava rekkakuljetus.”

ja

” Että Vuosaaren satamasta lähtevä rahtialusliikenne päätyy yleensä Saksaan tai Puolaan, missä pidemmän matkan kontit siirretään isompiin aluksiin. ”

Minä olisin kirjoittanut tuon viimeisen lauseen seuraavasti.

 

Että  Vuosaaren satamasta lähtevä rahtialusliikenne päätyy yleensä Saksaan tai Puolaan, missä valtameriliikenteen kontit siirretään suurempiin aluksiin ja lähialueille menevistä noin 20% pienempiin aluksiin ja loput raiteille ja rekkoihin.

+++

Miksikö kirjoittaisin noin

no siksi että

Kirjoittamani tarkoittaa, (viite : Inland Navigation )   että Vuosaaren hanke on osalogistinen rannikkosatamia ja pelkästään Itämeren meriliikennettä suosiva osa optimointi,jossa ei oteta huomioon koko Suomen ulkomaan kaupan  tavaraliikenne ketjuja , eikä erityisestikään EU liikennestrategisia tavoitteita maantieliikenne volyymien siirroista raiteille ja vesiliikenteeseen, joita

VALITETTAVASTI

Suomessa ei ole tutkittu 30 vuoteen niin että sisävesien kestävän kehityksen mahdollisuuksia otettaisiin tarkasteluun liikennemuotosiirtymien toteuttamisissa EU liikennestrategian mukaisesti.

Ja siksi Helsingin Vuosaaren ruoppaus voidaan ja nähdään hyvänä -ja tarpeellisena asiana.

Ruoppauspäätökset ovat kuitenkin tehdyt Ilman,  että logistisen ketjun koko valtakunnan tason rekka liikennettä olisi yhdistettynä tarkasteltu, kuten esim Keitele Päijänne tutkimuksessa edellytettiin jo vuonna 2010  https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78214/Julkaisuja_3-2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y   ja vertailtu mukaan lukien se, että miten paljon valtakunnan tasolla rekka liikennettä voidaan vähentää EU tavoitteiden toteuttamisiksi siirtämällä niitä raiteille ja vesille . Valkoinen kirja 2011 | Liikkuvuus ja liikenne (europa.eu) on edelleen  ” jäissä” ja valtion tutkimus tavoitteiden ulkopuolella : ks sivu 8/11 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)

Mikäli tahdotaan, vesiliikenteellä voidaan korvata jopa 30-50% maamme rekka kontti liikenteestä rannikkosatamien ja Järvi Suomen väliltä mikäli sisävesi väylät yhdistetään keskenään ja sitten  kanavilla  rannikoille https://www.bing.com/newtabredir?url=http%3A%2F%2Fsisavesiliitto.simplesite.com%2F445968775   ja sisämaasta suoritetaankin suoralaivakuljetuksia Saksaan ja Puolaan.  www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf  taloudellisuus vertailut 6 ja 7  ja kestävän kehityksen vertailut 17-22 .

Lisätietoa

Veikko Hintsanen

merikapteeni, EMLog

 

www.sisavesi.fi

JÄSENKIRJEET – sisavesiliitto.simplesite.com

Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

ps vastaus tuli yleltä nopeasti… ja sen jälkeen on tyypillisesti hiljaista,  kunnes kirjoitetaan jälleen uusi vastaava artikkeli jostain muusta ilman kritiikkiä ja vaihtoehtojen esiintuomista.

Kestävä kehitys ( ja 107 turhaa huomautusta siitä medialle ) | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

 

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu