Vuosikymmenen kestänyt raideliikenne hype vs todellisuus

Kaksi vuotta sitten mm Kunta- lehti siteeraa  Oikeusministerin puhetta  länsimetron avajaisissa Kiinan Kouvolan rata yhteydestä :

” – Myös Suomen valtion viennin ja tuonnin sekä kansainvälisen kaupan näkökulmasta rautatietieyhteys Euroopan ja Aasian välillä on hyvin merkityksellinen.
– Rautatieyhteys Suomesta Kiinaan on ympäristöystävällinen, nopea ja taloudellisessa mielessä erittäin kilpailukykyinen, Häkkänen totesi.”

https://kuntalehti.fi/uutiset/tekniikka/kiinan-rata-paihitti-lansimetron/

Nyt kaksi vuotta avauksen jälkeen tilanne on liikenne Kouvola -Kiina välillä  käytännössä lähes loppunut

Syy : taloudellisuus olikin Feikki – juttu, jota ei suurelle yleisölle tuotu esiin , koska se tehtiin Kiinan valtion tukimenettelyin. Jotka nyt  lopetettiin.

+++

Kouvola kuitenkin saatiin hypetettyä  2010 luvulla raideliikenteen kaikkivoivalle ja ilmastoystävällisyys ajatukselle .

Nyt Kouvolasta on tulossa Ylen mukaan kriisikunta mm. kyseisen raide liikenteen yleisten kustannusten ja sille tehtävien turhien investointien takia https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/02/kouvolasta-rakennettiin-suora-junayhteys-kiinaan-kiinan-valtio-maksoi-niin

+++

Suomalainen raideliikenne hype ja Kiinan Tallinna Helsinki rahoitus ovat samoin  sotkeneet koko maamme liikenne infran suunnittelun ja EU liikennestrategian mukaisen kehittämisen ilmasto energia ja taloudellisuus mielessä.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tunnin-junat-turkuun-ja-tampereelle-vs-kunta-ja-omistajaohjausministeri-paateron-huoli-rantaradasta/

ja https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/voisiko-sanna-marin-erota-paateron-tavoin/

ja https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/mediahallinnan-osaajienvaltioneuvosto-ja-vesterbacka-esimerkki-25-11-2019-kuinka-kaksi-naennaisesti-eri-hanketta-ajaa-samaa-tavoitetta/

 

+++

Kuvan laskelmasta käy selville Kouvolan Kiinan raideliikenteen lisäinvestointien tuoma paine Kouvolan budjettiin ja veronmaksajille = 476 euroa / asukas…..

Tallinnna -Helsinki tunnelin tehokkuuden takuuksi on Suomen valtion suunnitelmissa Suomen puolella kehittää raideliikenne verkkoa niin että järjestelyt toisivat nelinkertaisen (vrt Kouvola / kriisikunta) eli noin  1666 euron lisävastuun jokaista Suomalaista kohden…. Em. investoinnin lisäksi Jokaisen Suomalaisen tulisi käyttää tulevaa tunnelia vähintään niin,  että 2192 euron yksityinen investointipanos hoituu Tunnelin rakentajien budjetin hoitamiseksi.

+++

Ehdotan,  että Valtio LVM etunenässä aloittaa kokonaisvaltaisen kaikki liikennemuodot ja eri liikenne volyymien tarpeen   käsittävän tulevaisuuden liikenneinfran kehittämisvaihtoehto vertailut nyt vuosikymmenen pelkän raideliikenne ja sen varaan tehtävän koti ja ulkomaan liikennevolyymien hoito hypettämisen jälkeen…..

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu