Yhdistettyjen kuljetusten hiilidioksidi päästöjen vähennyspotentiaali – kotimaan tavaraliikenteessä – .raportti ja raportin puutteet
LVM on tänään julkistanut Suomen yhdistettyjä kuljetuksia koskevan hiilidioksiidipäästöjen vähennyspotentiaali arvion .
Yhdistettyjen kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähennyspotentiaali Suomessa (valtioneuvosto.fi)
Tiivistelmästä ote : ”Selvityksessä arvioitiin tilastollisin perustein yhdistettyjen kuljetusten mahdollisuuksia ja vaikutuksia liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin.”
Terveisiä vaan eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunnalle kun luette kyseistä raporttia niin uskon, että :
Yleinen huomio on että raportin lukija saa selkeästi käsityksen siitä, että yhdistettyjä kuljetuksia Suomessa ei voi järjestää sisämaassa eikä rannikolla muuten kuin raiteita ja maantieliikennettä hyväksikäyttäen. Ja se käsitys on ilmeisen puutteellinen ….koska
+++
Tutkimus onkin tehty pelkästään raide ja maantieliikenteen osalta ja niissäkin vain tietyille raideliikenne osuuksille, niiden maantieliikenne volyymien siirtotavoitetta ajatellen.
Ja
+++
Sisävesien noin 8000 km väyliä ja uutta sisävesiliikenne tekniikkaa eikä sille rakennettua logistiikka ole otettu mukaan arvioihin lainkaan.
Ja, kun esimerkiksi ottaa netistä linkin BMVI – Yhdistetyt kuljetukset , niin havaitsee että mm. Saksassa määritellään yhdistetyt kuljetukset seuraavasti:
” Yhdistetyt kuljetukset ovat inter modaalisia tavarakuljetuksia, joihin kuuluu lastausyksiköiden, kuten konttien tai vaihtokonttien tai raskaiden tavarankuljetusten puoliperävaunujen, siirtäminen rautateitse tai vesiväylillä pitkiä matkoja.”
+++
Miksi Suomessa ei vesiväyliä ole tutkittu eikä ilmeisesti tutkita lähiaikoinakaan lainkaan kyseiseen tarkoitukseen ?
+++
Edellä mainitusta tutkimus puutteesta voi vetää vain kaksi johtopäätöstä.
- Maamme liikenneinfra tutkijoiden keskuudessa liikennemaantiedon tuntemus ja tutkimushaaran mukaisten tutkimusten suorittaminen maamme liikennejärjestelmästä ontuu ja siksi ne puuttuvat myös em. tutkimuksista . Ongelma on selkeästi se että ei saada oikeata tietoa jota voitaisiin soveltaa Suomalaiseen liikenne infraan ja logistiikkaan. viite:
Multimodaalinen kuljetusjärjestelmä | Liikennejärjestelmien maantiede (transportgeography.org)
älkää vaan sanoko, että vesiliikenne investoinnit ovat liian kalliita. en viitsi enää vastata niihin samoilla 60-100 miljardin raideliikenne hanke vertailuilla joilla saadaan ainoastaan 4% pienennys hiilidioksidi päästöihin.
- EU liikennestrategian toteuttaminen inter modaalisten kuljetusten osalta liikennemuotosiirtymiä, jossa mm Short Sea liikenteen ja sisävesiliikenne yhteisten kalustojen vaikutus laajennetuilla sisävesialueella -Järvi Suomessa – on jätetty sisävesiliikenteen osalta tekemättä jo yli kymmenen vuoden ajan. JÄSENKIRJEET – sisavesiliitto.simplesite.com
vrt miljoona panostukset mm Tallina raideliikenne tunneli vaihtoehdon tutkimisissa Valkoinen kirja 2011 | Liikkuvuus ja liikenne (europa.eu)
ps .
nämä raideliikenne tutkimukset ovat ilmeisesti hyvin läheisessä yhteydessä suoraan mm eduskunnan kirjelmään LVM:lle https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/94452 jossa jo raiteille tehtyjä yhteisiä panostuksia ei sovelleta muihin liikenne infra rakentamisiin, …koska ei niin tulee mieleen että onkohan tarkoitus sitten , että valtion maakuntien ja kuntien yhteiset -jo päätetyt – uudet velanotot raiteille – ei saa vaarantua – vaan ne on turvattava uudella liikenteellä – (multimodaali liikennemuotosiirtymät ) hinnalla millä hyvänsä . ja samat henkilöt, jotka ovat jo päättäneet multimiljardi raideliikenne hankkeet , voivat antaa edelleen panoksensa ja tukensa useassa muussa välihallinnon portaassa tehtyjen päätösten turvaamisiksi.
Yhteisten tavoitteiden eteen myös Matti Vanhanen kirjoitti asiasta…
Kuinka monessa hallintoportaassa voi sama henkilö yhtä aikaa istua ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Edellä olevan johdosta laitoin kirjeen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaokselle :
Arvoisat
Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoksen jäsenet
cc oikeuskanslerin virasto , eduskunnan tarkastusvaliokunnan jäsenet, valtiovarainvaliokunnan pj ja vpj
Tiedoksenne. oheinen viesti eilen julkaistun yhdistettyjen kuljetusten tutkimuksesta.
Pyydän Teitä keskustelemaan ja ottamaan asian vakavasti, koska
On odotettavissa edelleenkin puutteellisia infra rahoitus ehdotuksia LVM:n ja Liikenne ja viestintävaliokuntien tahoilta, koska liikennejärjestelmä suunnittelun perustutkimus on edelleenkin osittain kokonaan tekemättä ja siten äärimmäisen puutteellista.
Ongelma on ollut jopa oikeuskanslerin tiedossa jo vuodesta 2010 alkaen . https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oikeuskansleri-vaatii-selvityksia-liikennehankesotkusta/1875602 ja päätös vuodelta 2014 http://www.okv.fi/fi/ratkaisut/id/388/
ja ongelma on edelleen olemassa huolimatta oikeuskanslerin LVM:lle antamista huomautuksista.
Tästä johtuen voidaan edelleen todeta , vedoten LVM:n itsensä julkaisemiin raportteihin , että vv 2005-2016 tehdyissä liikenne tutkimuksissa , ovat kaikki sisävesiliikenne selvitykset http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne-poliitisia-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf
jotka olivat pää asiallisia puuttuvia dokumentaatioita joiden puutteessa voitiin vuoden 2015 perustutkimusvertailu Ruotsin liikennejärjestelmään tuottaa samoilla puutteellisilla vertailutiedoilla niin, että ( sivu 8 alaosa) , kyseisessä vertailu tutkimuksessa jätettiin jopa tietoisesti, ja jälleen yksi EU ssa sovittu liikennemuoto pois tutkimuksen suorituksesta .
Eli tutkimus tehtiin LVM:ssä vakioksi otetun ja muille ministeriölle ja mediaan saadun virheellisen – neljän liikennemuodon ( esimerkki virheellisen tiedon syvyydestä : liikenneministeriön kansliapäällikkö vuonna 2017-125 juhlakirjoituksessaan Liikenne- ja viestintäministeriö 125 vuotta https://impulssilvm.fi/2017/05/11/liikenne-ja-viestintaministerio-125-vuotta/ toteaa lentoliikenteestä:
”Siitä tuli neljäs liikennemuoto vesi-, rautatie- ja tieliikenteen rinnalle” :
avulla EU ssa selkeästi jo vuonna 2011 sovitun viiden liikennemuodon sijaan.) Liikennemuodot |
https://ec.europa.eu/transport/modes_en
Huomion arvoista on, että kyseisiä sisävesiväyliä (viides liikennemuoto) maassamme on enemmän mitä raideliikenteeseen rakennettuja raideväyliä .
Ja edelleen olemme vahvasti harhateillä:
kun raideliikenteeltä puuttui, ja edelleen puuttuu kilpailevat vaihtoehdot, niin Sipilän hallituksen aikaisten perus päätösten mukaisesti kehitetään ja tutkitaan edelleen multimiljardi hankkeilla pelkästään raideliikennettä. Päätös sarja on ymmärrettävä jatkumo ,muttei missään nimessä hyväksyttävää ei EU sopimusten toteuttamisen eikä maamme liikenteen energia päästö ja taloudellisuus kannattavuus mielessä.-
yhteistyöterveisin
veikko hintsanen
Ilmoita asiaton viesti