Yhdistettyjen kuljetusten hiilidioksidi päästöjen vähennyspotentiaali – kotimaan tavaraliikenteessä – .raportti ja raportin puutteet

 LVM on tänään julkistanut Suomen yhdistettyjä kuljetuksia koskevan hiilidioksiidipäästöjen vähennyspotentiaali arvion .

Yhdistettyjen kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähennyspotentiaali Suomessa (valtioneuvosto.fi)

 

Tiivistelmästä ote : ”Selvityksessä arvioitiin tilastollisin perustein yhdistettyjen kuljetusten mahdollisuuksia ja vaikutuksia liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin.”

Terveisiä vaan eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunnalle kun luette kyseistä raporttia niin uskon, että :

Yleinen huomio on että raportin lukija saa selkeästi käsityksen siitä, että yhdistettyjä kuljetuksia Suomessa ei voi järjestää sisämaassa eikä rannikolla muuten kuin raiteita ja maantieliikennettä hyväksikäyttäen.  Ja se käsitys on ilmeisen puutteellinen ….koska

+++

Tutkimus onkin  tehty pelkästään raide ja maantieliikenteen osalta ja niissäkin vain tietyille raideliikenne osuuksille, niiden maantieliikenne volyymien siirtotavoitetta ajatellen.

Ja

+++

Sisävesien noin 8000 km väyliä ja uutta sisävesiliikenne tekniikkaa eikä sille rakennettua logistiikka  ole otettu mukaan arvioihin lainkaan.

Ja, kun esimerkiksi ottaa netistä  linkin  BMVI – Yhdistetyt kuljetukset , niin havaitsee että mm. Saksassa määritellään yhdistetyt kuljetukset seuraavasti:

” Yhdistetyt kuljetukset ovat inter modaalisia tavarakuljetuksia, joihin kuuluu lastausyksiköiden, kuten konttien tai vaihtokonttien tai raskaiden tavarankuljetusten puoliperävaunujen, siirtäminen rautateitse tai vesiväylillä pitkiä matkoja.”

+++

Miksi Suomessa ei vesiväyliä ole tutkittu eikä ilmeisesti tutkita lähiaikoinakaan lainkaan kyseiseen tarkoitukseen ?

+++

Edellä mainitusta tutkimus puutteesta voi vetää vain kaksi johtopäätöstä.

 

  • Maamme liikenneinfra tutkijoiden keskuudessa liikennemaantiedon tuntemus ja tutkimushaaran mukaisten tutkimusten suorittaminen maamme liikennejärjestelmästä ontuu  ja siksi ne puuttuvat myös em. tutkimuksista .  Ongelma on selkeästi se että ei saada oikeata tietoa jota voitaisiin soveltaa Suomalaiseen liikenne infraan ja logistiikkaan.  viite:

Multimodaalinen kuljetusjärjestelmä | Liikennejärjestelmien maantiede (transportgeography.org)

älkää vaan sanoko, että vesiliikenne investoinnit ovat liian kalliita. en viitsi enää vastata niihin samoilla 60-100 miljardin raideliikenne hanke vertailuilla joilla saadaan ainoastaan 4% pienennys hiilidioksidi päästöihin.

 

  • EU liikennestrategian toteuttaminen inter modaalisten kuljetusten osalta liikennemuotosiirtymiä, jossa mm Short Sea liikenteen ja sisävesiliikenne yhteisten kalustojen vaikutus laajennetuilla sisävesialueella -Järvi Suomessa – on jätetty sisävesiliikenteen osalta tekemättä jo yli kymmenen vuoden ajan. JÄSENKIRJEET – sisavesiliitto.simplesite.com

 

vrt  miljoona panostukset mm Tallina raideliikenne tunneli vaihtoehdon tutkimisissa            Valkoinen kirja 2011 | Liikkuvuus ja liikenne (europa.eu)

 

ps .

nämä raideliikenne  tutkimukset ovat ilmeisesti hyvin läheisessä yhteydessä suoraan mm eduskunnan kirjelmään LVM:lle  https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/94452  jossa jo raiteille tehtyjä yhteisiä panostuksia ei sovelleta muihin liikenne infra rakentamisiin, …koska ei niin tulee mieleen että onkohan tarkoitus sitten ,  että valtion maakuntien ja kuntien yhteiset -jo päätetyt – uudet velanotot raiteille – ei saa vaarantua – vaan ne on  turvattava uudella liikenteellä – (multimodaali liikennemuotosiirtymät ) hinnalla millä hyvänsä . ja samat henkilöt, jotka ovat jo päättäneet multimiljardi raideliikenne hankkeet ,  voivat antaa edelleen panoksensa ja tukensa  useassa muussa  välihallinnon portaassa tehtyjen päätösten turvaamisiksi.

Yhteisten tavoitteiden eteen myös Matti Vanhanen kirjoitti asiasta…

Kuinka monessa hallintoportaassa voi sama henkilö yhtä aikaa istua ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu