Yksipuolista meppien toimenkuvan selvittämistä ?

Hesarin pääkirjoitus toteaa ja kuvaa tänään  meppien velvoitteita hienosti.

 

voisiko kotimaan etu tarvita myös meppien toimia ja tarkistusta siitä,  mitä EU ssa on sovittu ja miten sitä toteutetaan Suomessa?

+++

tässä yksi esimerkki  ylläolevasta tarkastuksen tarpeesta.

  • Kolmekymmentä vuotta on viety maamme liikennepolitiikkaa EU tavoitteiden vastaiseen suuntaan. Niin voidaan selkeästi todeta että meillä on

Kaksi kuvaa liikenteestä 3.4.2024: Suomi vs EU | Uusi Suomi Puheenvuoro

  • Ja YK:kin antoi 24.1.2024 samoja EU tavoitteisia ohjeita liikenne järjestelmämme kehittämisiksi

Miten Suomi aikoo toteuttaa YK:ssa 24.02.2024 sovittua maakohtaista liikennestrategiaa ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

 Suomessa vaan mennään omaa EU sta päinvastaiseen tulokseen vievää suuntaa :

Ainoastaan yksi valopilkku on näkyvissä – Liikenne ja viestintä valiokunta on antanut 23.3.2024 EU intermodaali liikenne käsittelyn yhteydessä ultimaatumin Liikenne 12 työryhmälle selvittää maamme sisävesiliikenteen mahdollisuudet edesauttaa EU tavoitteiden toteuttamisissa.

LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi)  perustelut kohta 4.

+++

Edellä olevasta syystä kysyin Microsoftin copilotilta :

Mitä keinoja EU parlamentin Suomalaisella jäsenellä eli mepillä on valvoa EU ssa sovitun lainsäädännön toteuttamista Suomessa.

 

 Vastauksena sain seuraavaa ,  Meppien tulee :

Seurata aktiivisesti lainsäädännön kansallista täytäntöönpanoa ja ottaa yhteyttä suoraan kansallisiin viranomaisiin, jos hän havaitsee puutteita.

Osallistua keskusteluun Euroopan parlamentissa ja sen valiokunnissa, jossa hän voi nostaa esiin kysymyksiä liittyen EU-lainsäädännön soveltamiseen Suomessa.

Käyttää parlamentaarista kyselyoikeutta, jolla hän voi esittää komissiolle kysymyksiä ja vaatia selvityksiä lainsäädännön soveltamisesta.

Olla yhteydessä Euroopan komissioon, joka on vastuussa siitä, että EU-lainsäädäntöä sovelletaan oikein kaikissa jäsenvaltioissa1.

Edistää kansalaisten tietoisuutta EU-lainsäädännöstä ja sen merkityksestä, mikä voi lisätä painetta kansallisiin päättäjiin noudattaa EU-sääntöjä.

 

Tiedoksi ja vinkiksi edellä olevaan …

 

Ylläolevaan olemme ajautuneet kun olemme toteuttaneet Suomi on Saari liikennemallin liikenne infra rakentamista ja liikenteen kehittämistä EUsta eroavalla suunnittelulla ja toteutuksella.

Em EU laskelmasta jonka Trafi on julkaissut  eli tuosta mainitusta 7,4 miljardista voitaisiin säästää noin puolet puolesta eli 1,5-2 miljardia pelkästään sillä,  että mahdollistettaisiin ja toteutettaisiin alla olevat  EU liikennestrategisten toimien mukaiset tavoitteet Suomessa .

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu