Yksipuolistako ?

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa….

++++

EU:ssa on sovittu vuonna 2011 toimenpiteet kestävän kehityksen mukaisesta liikennetavoitteista vuoteen 2050 mennessä niin että tavoitteena on 50% raskaan maantieliikenteen keski pitkien ,pitkien ja ylipitkien matkojen volyymien siirto raiteille ja vesiliikenteeseen. (jako = lyhyet matkat -keski pitkät,  pitkät  ja ylipitkät)

Suomessa on noin 9000 km (euroopassa eniten väestömäärään ja kolmanneksi eniten pinta alaan suhteutettua sisävesiväylästöä).  Se pitää sisällään noin 1,6 miljoonan ihmisen ja noin 100 miljoonan vuositonnin raskaan liikenteen kuljetukset, joita ei ole otettu mukaan tulevaisuuden liikenneverkko arvioihin , eikä valtion budjetti toimenpiteisiin , vaan Suomessa on keskitytty pelkkään raideliikenteen kehittämisiin ja raskaan liikenteen volyymien siirtotavoitteiksi EU tuki ja tavoitteiden saavuttamisiksi.

++++

Mielestäni valtion tulisi välittömästi ja pikaisesti nyt maanantaina julistettavalla  budjettikaudella aloittaa hallitusohjelmassa luvatut EU sisävesiliikenne tavoite  suunnitelmat, joiden tärkein asia on  kolmen suurimman vesistön saattamiseksi yhdeksi liikenneverkoksi, ja meriyhteyteen.

Tämä  EU tavoite vaihtoehto parantaisi huomattavasti aiottuja päästö ja energian säästö tavoitteiden saavuttamisia , sisävesiliikennemahdollisuuksia ,ja erityisesti kun itä suomen osuudella jossa sijaitsee esim. metsäteollisuuden raaka aine pankit kun  kulutus etelä ja länsi Suomessa edellyttää puun ostoja taloudellisen kuorma auto hankinta ketjun ulkopuolelta .

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta mm. Tuotanto ja jakelu maantielogistiikan johto tehtävissä, Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksessa, Hamina Kotka alueen transit toiminnoissa ja sisävesiliikenteen tutkijana ja kehittäjänä, lastintarkastajana ja elektroniikka romu keräys logistiikan aloittajana Suomessa. www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu