YLE: ”Yllättäviä liikennerajoituksia Saimaan kanavalla ” vs Suomen ulkomaankauppa ja Liikennejärjestelmäkehittäminen

 

Yle kertoi tänään Venäjän viranomaisten antamasta liikennekiellosta Saimaan kanavalla pimeä-aikaan. https://yle.fi/uutiset/3-11641872

Saimaan kanavan kehittäminen aloitettiin jo 1500 luvulla. Todella hieno historia ( linkki = http://kanaler.arnholm.nu/suomi/finland/saimaf.html ). Silloin kanava syväydeksi aiottiin noin 2 metriä.  Nyt kanavaa kehitetään ympärivuotiseen liikenteeseen yli 90 metrisille aluksille ja yli 4 metrin maksimi syväydelle.

Jatkuvaksi ympärivuotisuuden liikenteen ongelmaksi on kuvattu kuitenkin helposti syntyviä vaikeita ahtojää olosuhteita Viipurin lahdella. Josta syystä mm Kymi kanavaa pidettiin 1980-9oluvun loppuun asti vaihtoehtoisena ja/tai rinnakkaisena vaihtoehtona Saimaan kanavalle.  Nyt kahteen kymmeneen vuoteen asiasta ei ole keskusteltu eikä sitä mahdollisuutta otettu uudelleen käsittelyyn  huolimatta  uusien laiva tekniikoiden ja Euroopan ilmasto ja energia tavoitteiden takia asetettuja rekka volyymien siirtotavoitteita raiteille ja vesille.  Koska Suomi on sitoutunut ns Suomi on Saari puhtaaseen liikennemalli kehittämisiin.  Tarkoittaa pelkästään rannikoiden kautta tapahtuvaa laivaliikennettä (poikkeuksena herkästi haavoittuva Saimaa) ja kotimaan tavaraliikenne monopolin yksinomaista kehittämistä raide ja maantieliikenteelle.

Saimaan kanava ja  Suomen liikennejärjestelmä kehittäminen ovat sillä lailla ihmeellisessä asemassa, että Suomessa ajatellaan ja on ajateltu jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan että ainoa tavaraliikenteen kehittäminen sisävesillä on mahdollista  pelkästään Saimaalla ja sitä  aluetta koskeva.  Väärin nykylaivaliikennettä voidaan harjoittaa mm VTT:n mukaan kolmella vesistöllä Saimaalla, Kymijoen vesistöllä ja Kokemäenjoen vesistöllä niin että sille voidaan siirtää rekka liikenne volyymejä :  http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf

Tästä muiden sisävesiväylästön kehittämättä jättämisestä seuraa, kaksi toisistaan erillistä asiaa:

  1. Suomessa ei ole aloitettu koko sisävesiliikenneväylästön tutkimista kestävän kehityksen mukaisiin modal shift toimenpiteisiin, jolla etsittäisiin kolmen sisävesiväylästön yhteensovittamista tavoitteena kalliin energiaa ja ihmistyövoimaa paljon sitovan ja moninkertaisesti energiaa käyttävän suurten  rekka liikenne volyymien siirto edullisimmelle liikenne muodoille : raiteille ja vesiliikenteeseen   .
  2.  Ainoa sisävesien nykyinen meriyhteysväylä on altis keskeytyksille niin  Venäjän viranomaisten yllättäville päätöksille kuin talvi olosuhteille.

Suomen Sisävesiliitto ry. on  5.11.2021  tehnyt alla olevan aloitteen Valtiovarainministeriöön ehdottamalla pikaisia aloitus toimenpiteitä tutkimustoiminnan aloittamisilla , sellaisilla ,joilla Suomen liikennejärjestelmää kehitetään itsenäiseksi kotimaan päätöksillä toimivaksi toimialaksi, joilla samalla pyritään kestävän kehityksen mukaisiin rakenteellisiin liikennejärjestelmä muutoksiin maassamme. :

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu