Ylen artikkeli 3..5.2022 pilkkaa Suomen kestävän kehityksen liikennejärjestelmämahdollisuuksia ja EU liikennestrategisia tavoitteita
Ylen julkistama esitys vesiliikenteen siirtämisestä raiteille pysyvästi, ilman sisävesiliikenne arvioita EU liikennestrategian toteuttamisissa on todellista EU liikennestrategian pilkkaamista.
Suomessa jälleen puhutaan pelkästään yksittäisistä puista(Saimaan vesialue ja Saimaan kanava) kun pitäisi puhua koko metsästä(Suomen sisävesialueesta liikenteestä ja EU liikennestrategiassa sovituista tavoitteista,) ja koko metsän (sisävesiliikenteen valtakunnallisesta ) parantamisesta, parannusten toteuttamisista , ilmasto ja energia ongelmista ja niiden( liikenteen )osa ratkaisuista
+++
Tässä raideliikenteen tukijoille karkea arvio kahdesta asiasta, joita LVM ei ota tarkasteluun ja yliopisto tason liikenteen tutkijat ovat karttaneet tutkimasta ja tuomasta esille – ja edelleen karttavat tutkimasta -ikään kuin ruttoa konsanaan- erityisesti sitä , että he voisivat päästä samoihin tuloksiin mikäli tutkisivat sisävesiliikenteen mahdollisuuksia maassa, jossa on 8000 km valmiita väyliä muttei liikenneverkkoa …ja vain 6000 km raiteita ja niitä edelleen rakennetaan kymmenmiljardi verovaroin ja panostuksin
- liikenteen ulkoisten kustannusten säästö minimissään valtiolle on noin 800 miljoonaa / vuosi mikäli EU sisävesiliikenne tavoitteet mukaanluettuina raskaan liikenteen maksimaaliset siirrot vesille min 50% voidaan toteuttaa.
- EU liikennestrategia liikennemuotosiirto tavoite volyymi vuodelta 2011 olisi lukuna noin 1 250 000 rekkalastin siirto määrä vuosivolyymissä vesille vuoteen 2050 mennessä. – karkea arvio
+++
Suomen median ja Itä Suomen aluehallinnon kahden maakunnan viimeinen sana ylen mukaan 50 000 rekka lastin siirto vesiltä raiteille ja maanteille.
Vaihtoehtona on ollut vuodesta 1997 alueellisen TEN:T sisävesiverkoston tekeminen koko järvi Suomeen niin että koko Järvi Suomen alueella voidaan harjoittaa sisävesiliikennettä ,
Jolloin meillä olisi ollut jo reitti Lappeenrannasta Poriin valmiina ja mitään ongelmaa ei sisävesiliikenteen kehittämisissä olisi näkyvillä.
+++
Vaan samalla voitaisiin kehittää tavaraliikenteeseemme niin nykyisen raideliikenne buumin kuin rekka liikenteen ( euroopan toiseksi tiheintä rekka liikennettä /Espanjan jälkeen) halvempaa, ilmastoystävällisempää vesiliikennettä. Tätä sisävesiliikenteen kehittämistä ei ole tahdottu toteuttaa mm seuraavista syistä.
-
- EU TEN_T sisävesiliikenneverkot
- puutteellinen suunnittelu alkaen vuodesta 1997 on suoritettu ilman kattavan alueellisen liikenneverkon huomioimista -eli muun sisävesialueen yhteyttä euroopan ydinverkkoon .joksi sovittiin Saimaan alue ja kanava . Kaksi muuta vesistöstä Kymi ja Kokemäen joen vesistöt ovat ilman yhteyttä ydinverkkoon ja sen kautta euroopan jokiliikenteeseen Suomen kanavat (arnholm.nu) kaikki perustavat tiedot sisävesiliikenteen mahdollisuuksista kattavan verkon avulla ovat valtiolla käsittelemättä erityisesti sitten vuoden 2011 , ja nyt olemme sisävesiliikenteen osalta tilanteessa jossa meillä ei ole kumpaakaan EU ssa sovittua ydin eikä alueellista TEN_T liikenneverkkoa suunnitteilla eikä toiminnassa.
- EU TEN_T sisävesiliikenneverkot
Em puutteet alueellisten väylien osalta on pidetty samoin poissa päätöksistä tietoisen liikenne tutkimuksen ja poliittisten päätösten avulla mm Keitele Päijänteen osalta selkeitä
sisävesiväyliikenteen esteitä EU tilintarkastutuomioistuimen mukaan jäsenvaltioissa.
-
-
- EU tilintatarkastustuomioistuimen mukaan pullonkauloja, kuten laivojen alikulun mahdollistavista siltojen korkeuksisista ,Suomessa väylät ovat osittain ja suurella merkityksellä ,jopa tsatojen miljoonien kanava korjaukset 90 luvulla jäivät torsoksi pelkästään sillä että sillat ovat jätetty kaikki nostamatta vv 2005-2010 Jyväskylän energian biomassa kuljetuksiin kuin sen jälkeisissä liikenneväylien korjausvelka ar’vioissa vv 2011-2022 t . KORJAUSVELKA JA SISÄVESILIIKENNE – Sisävesi.fi (sisavesi.fi) , vaikka jopa EU tilintarkastustuomioistuin on asiasta huomauttanut . pullonkaulojen korjaamisista niin mitään ei tapahdu …Press Release Inland Waterways (europa.eu)
-
Saimaan kanavan käyttö suuryritysten ei liikennepolittiisiin tarkoituksiin
-
-
- Neste Oy ja sen osallistuminen Vesitiet ry :n perustamiseen ja poistuminen yhdistyksestä, kun Neste Oy:n tavoite öljytuotteiden suoratuonnista laivoilla Saimaan alueelle saatiin loppumaan. Uolevi Raade ja Saimaan kanava Englanti on eilen 28.02.2022 kieltänyt venäläisten alusten tulemisen Englantilaisiin satamiin . On vaan ajan kysymys, milloin Venäjä asettaa pakotteita… (uusisuomi.fi)
- Metsäteollisuus , ei halunnut valtakunnan muita osia sisävesiliikenteen piiriin 1 LIIKENNE VERKOT SUOMESSA JA NIIDEN KEHITTÄMINEN (sisavesi.fi) ja sen takia mukana aktiivisesti pelkän Saimaan kanavan kehittämisissä jossa ollaan oltu noin 1% kokonais liikenne tasolla valtakunnan vienti ja tuonti liikenteessä koska tavoitteena on ollut pitää tämä voimassa jolla taataan metsäteollisuuden raaka aine hankinta monopoli ,josta poliittinen päätös hyväksyttiin vuonna 2007 sivu 6/11 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)
-
Liikenteen tutkiminen :
-
-
- Suomessa ei suoritettu neljän liikennemuodon tutkimusmalli vs EU viiden liikennemuotojärjestlmän sovittu malli tarkoittaa että Suomessa ei ole tehty valtakunnan tason sisävesiliikenne tutkimuksia lainkaan vv 2010-2018-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) sivu 8/11 ja sisävesien kehittäminen meriliikenne ja Saimaan syväväylä perusteisesti voi jatkua neljässä eri tutkimuskeskuksessa = Turussa, Porissa, Helsingissä ja Kotkassa -ilman sisävesiliikenteen muun kuin Saimaan syväväylän osalta ….ks alla oleva 2.5.2022 julkistettu #merenkulun markkinat #
- Suomeen tehtiin vuoden 2000 jälkeen useita merenkulun tutkimuksia – pelkästään meriliikenteestä (ja Saimaan syväväylä osuutta) -jotka siirrettiin hallitusohjelmiin sellaisinaan – vaikka EU ssa oli selkeä merenkulun jako sisävesi ja meriliikenteisiin ,joita tulisi käsitellä omina liikennemuotoinaan. näin ei tehty vaan olemme yhä ilman selkeää sisävesiliikenne strategiaa valtakunnan tasolla. vesiliikennestrategia-2014.pdf (sisavesi.fi)
- esimerkkinä hallitukselle tuotettuna yksipuolisena tutkimuksena , ja sittemmin Sipilän hallitus ohjelmaa siirrettynä tutkimuksena jolla laitettiin alkuun yltiöpäiset raideliikenne hankkeet Suomeen 3.3 Suomi Ruotsi vertailut (sisavesi.fi)n
-
Ympäristö poliittiset puutteet
-
-
- YVA menettelyissä verrattuna siihen mitä EU ssa on sovittu liikenteen osalta . Suomessa asia koskee erityisesti metsä raaka aine hankintaan liittyviä tarkasteluja eri liikennemuotojen päästöistä ja energian kulutuksista tonnikm kohden. Sisävesiliikenne ja ympäristöluvat Suomessa. – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)
-
lisätietoa sitä etsiville löytyy suomeksi
Sisävesi.fi – Tämä sivusto käsittelee Suomen sisävesiliikennettä ja sen tulevaisuutta (sisavesi.fi)
SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi
Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro
ja englanniksi
Sisävesiliikenne Euroopassa (inlandnavigation.eu)
Voiko tämän tiivistää tippaleipärakentamiseen?
Ratkaisut ja säädökset ovat yksittäisyyttä painottavia, jolloin avautuu hyvä reviiri, josta voi alkaa yksittäistyyliin puolustaa.
Kun toimivuudelle on usein tarvetta, ja esim tavaran siirtelyä tarvitaan, voidaan nojata entistä enemmän pakottavuuteen.
Kun valtioita tai tahoja ei ole kokonaisuutena, tai näitä ei haluta, tarvitsee säätää sen pilkonnan, jota aikoinaan tehtiin coolisti, Afrikan kartan äärellä. Oli tämäkin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Molotov%E2%80%93Ribbentrop-sopimus
Voiko EUn nähdä reaalikeputteluna? Reaalisesti ottaen, saatava kehiin edes jotain, josta sitten aletaan pitää kiinni kynsin hampain. Syntyy palojen napsimista ja kasvua, kun raatoa leikattu sopiviin osiin….
Jolloin välttämätön realiosuus tehty rakenteissa, ja voidaan mennä eteenpäin, ts tiivistää taas jotain isompaan yhteyteen.
Kulun puolesta, tässä tulee mieleen sentralisoimisen ja juuritason toiminan välinen hankaus. EUn on sanottu toimivan jopa luovasti. Vaikka kitinä on vähäisempää kuin Stalinin K-järjestelyissä, sitäkin vähän ilmenee. ?
Tekee mieli kytkeä nämä suoraan kokonaisuuteen. Sivustakatsojia on, tällä tavoin olemassa, vaikka media pitääkin paikkaa, omissa bokseissaan, ja yleensäkin tehdään kaikkemme, että olisimme normaalisti, siis ajattelun ja käsittelyjen suhteen.
Kenelle näitä kakkuja sitten jaetaan, ja kenen tämä maailma on,… voihan tätäkin kysyä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin en näe kaikkia pointteja kommentissasi siitä, miten ne liittyvät sisävesien kehittämisiin EU ssa sovitun mukaisesti Suomen omiin liikennejärjestelmän ylläpitoon ja kehittämisiin
Yksinkertaistan viestini esitettyihin faktoihin :
Se että meillä ajetaan noin vuodessa noin 1 250 000 rekka kuormallista maanteillä ylimääräistä -kun ne tulisi sopimusten ilmasto ja energia säästöjen nimissä siirtää sisävesille -ihan vaan näin karkeasti laskettuna ,
eikä vuoden 2010 jälkeen valtio ei ole tehnyt tutkimuksia liikennemuotosiirtojen mahdollisuuksista vesille lainkaan, vaikka on sopinut näistä siirroista ja niiden tutkimisista EU liikennestrategian voimaan tullessa vuonna 2011….- Ja valtio on sopinut, että EU liikennestrategia säädöksistä, niin että mikäli niissä on ristiriitaisuuksia, niin Liikennestrategia tavoitteet ovat ensisijaisia sitten vasta jäsenvaltion sisällä tehdyt päätökset…
Edelleenkin valtio vaan pikku hiljaa kohde kerrallaan ilman kokonaisajatusta siirtyy päinvastaiseen, eli toimitaan kaikin käytettävissä olevin keinoin juuri nopeilla päätöksillä- kuten mm tapahtui vuonna 2013 kun Itämeren laivojen rikkidirektiivistä johtuvat kustannustason nousut olivat tulossa niin kompensaatiot tehtiin rekkaliikenteeseen- eikä merenkulun sisällä tehty tai saati tutkittu EU ssa kaksi vuotta aiemmin sovittujen rekka liikenteen siirtojen sisävesille toimenpiteiden ja kompensaatioiden mahdollisia vaikutuksia.
Samoin raideliikenne tarpeet siirtää vesiltä ulkomaan kauppaa raiteille(Tallinna Helsinki tunneli) ja sisämaan liikennettä -samoin raiteille – Saimaan kanavan sulkeutumisen johdosta… .ovat samaa ja samojen tahojen valtiotason lobbausta niin lehdistön kuin poliittisten puolueiden avulla virkamiehiin ja sitä kautta alustaviin raportteihin parlamentaarisiin komiteoihin ,valiokunta työskentelyyn jne.,….
Ilmoita asiaton viesti
Tallinna-Helsinki-tunnelin maininta tässä yhteydessä, on kieltämättä suhteutusta antava poiminta. On meri, mutta halutaan myös maayhteys.
Maayhteyttä pitkin, voidaan matkustajia siirtää nopeammin. Rahavirtaa on ehkä odottaa enemmän, kuin massiivisemman bulkin siirtelystä.
Kun bulkkia tosiaan täytyy rahdata, niin paremman tuoton voi saada kuljetuksen osuudesta, jos ei tosiaan käytä halvempia ratkaisuja, tai nojaudu luonnon suomiin vahvuuksiin.
Armeija, ja suora sotilaallinen puolustus, jonka viimeksi mainitsin tämän teeman yhteydessä, on tosiaan alue, jossa ei katsota tuottoa ainakaan täällä niin tarpeelliseksi, koska jos kohta ei olisi oikein mitä puolustaa.
Jenkeissä tilanne on toinen, ts sodan kautta kulkemisella, voi saavuttaa paljon. Maat poikkeavat merkittävästi, tässä mielessä. Sama koskee tietysti ylipäätään öljyn varaan isosti rakennettaessa. Laivat ja peruslogistiikka, kuluttavat näitä varoja tehokkaasti, toisin kuin suruton kulutuskäyttö, omine lisäkuluineen.
On tosiaan sektoreita, joissa ei haeta luontevuutta, ja päästöttömyyttä. Tähän ei ole järjestelmässä kannusteita, ts perinteisen talouden ulkopuolelle jäävään. Järkiratkaisut toimivat yhtä hyvin, kuin Venäjä logistiikka, Ukrainan sodassa.
Ilmoita asiaton viesti
Laivaliikenteen osalta, tuli arveltua EUsta heikosti, ensimmäisessä kommentissa. Menin oletuksilla. Siellä on tapana tehdä epäpragmaattisia käytäntöjä.
Merenkulun ja logistiikan osalta, Suomi voi olla heikko, ja EUn alueella, tällaiset olisi enemmän perusosaamista, tyyliin Saksa ja Lidl Suomessa.
Vaikka EU tässä teemassa loistaisi säädöksillään, ja jopa toteutuksillaan, täällä olevasta alueesta, se ei kovasti tunnu murhetta kantavan. En ole tarkkaan lukenut syitä, miksi laivaus ei toimi kunnolla. Jääkö vika Suomeen, vai minne.
Ilmoita asiaton viesti
niin tämä jatkuu ja jatkuu… mikäli oltaisiin epäjohdonmukaisia kuten Karjalaiset…. niin nyt tulisi edellyttää että VR siirtää painopisteen Suomen sisävesien kehittämisiin , jos ei niin valtio perustaa oman VR:rrää vastaavan Sisävesi Oy:n kehittämään raiteilta ja maanteiltä siirrettävää liikennettä vesille. Yhtiö valtuutetaan vuoteen 2050 mennessä rakentamaan suomessa vähintään 20 laivaa joista 10 sisävesibulkkia ja 10 itämeri -sisävesikonttilaivaa joilla voidaan lyhentää multimodaali ketjut suoraan eurooppalaisesta satamasta Järvi Suomen lastien siirto hubeihin ( 150 laituria yhteensä kolmella vesistöllä Kokemäenjoen, Kymijoen ja Vuoksen vesistöissä) Tavoite on saada EU liikennestrategian sisävesiliikenne toimimaan ilmasto energia ja taloudellisuus tavoitteiden mukaisesti https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/vr-myym%C3%A4ss%C3%A4-ven%C3%A4l%C3%A4isen-tyt%C3%A4ryhti%C3%B6ns%C3%A4-n%C3%A4in-kuljetukset-ven%C3%A4j%C3%A4lle-loppuvat/ar-AAWU3Wf?ocid=msedgntp&cvid=ec8d457f69d54af89de626e4cfe79a2a
Ilmoita asiaton viesti
Tästä on kyse jokapäiväiseen elämäämme vaikuttavissa logistiikan eri vaihtoehtojen punninnassa. https://nakoislehti.hs.fi/2b27fc89-39ec-427b-aa40-98df1edc2ac3/51
+++
;Kati Kontinen kirjoittaa tämän päivän Hesarin mielipidesivulla maaseudun kuljetuksista.
”Maaseudun elinkeino elämälle yksityistiet ovat elinehto. ”
”Kuljetukset sisältävät maito ,vilja ja eläinkuljetukset tuotantolaitoksille. toisaalta lannoite ja rehukuljetukset tiloille. Vuotuisesta hakattavasta puutavarasta lähtee 90 % yksityisteiden varsilta., noin 4000 puurekkaa päivässä-”
Hän haastaa päättäjät yhteisiin talkoisiin selvittämään yksityisteiden kuntotieto ja kohdistetaan niukkenevat perusparannusvarat oikeisiin kohteisiin.
Järvi Suomen alue vastaa yli 30% maamme puuhuollosta. Tarkoittaa 1300 rekkaa päivässä pelkässä puun ajossa. Tarkoittaa yli miljoonaa kuorma auto kuormallista vuodessa, pelkässä puun ajossa Järvi Suomessa. Jossa puun ajoa kuin muutakin liikennettä, voitaisiin mm VTT vuoden 2009 raportin 37/73 mukaan siirtää kilpailevaan järjestelmään. Vesiliikenteeseen kuluttamasta vähemmän yksityisteitä ja erityisesti valtion omistamia kanta ja valtateitä.
Kuka saisi sanan näille Tapio Oy :n esittämille talkooväelle että ottaisivat EU liikennestrategia suunnitelman sisävesiliikenne tavoitteet mukaan yksityistie tarpeisiin.
Ilmoita asiaton viesti