Toyotalta lupaavia akku-uutisia
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/toyota-lupailee-vallankumouksellisen-akun-prototyyppia-ensi-vuodeksi-latausaika-jopa-vain-10-minuuttia/3381583b-cf4a-4eac-998b-af7ab3c01145
Näyttäisi siltä, että Japani on ensi vuoden Olympialaisten lisäksi räjäyttämässä pankin myös sähköautoilun rintamalla. Joissain huhuissa povattiin julkistusta jo tältä vuodelta siirtyneen kisan yhteyteen. Parempi ehkä myöhään kuin ei silloinkaan. Teknologia on ainakin kehittynyt edelleen.
Kiinteäelektrolyyttinen akku poistaisi suuren osan nykyisten lithiumakkujen murheista, kuten pitkän latausajan ja paloherkkyyden. Totta puhuen koko akkuteollisuus kokisi melkoisen mullistuksen jos linkattu uutinen pitää paikkansa. Jos henkilöauton saisi ladattua vartissa ja sillä ajaisi yli 500 km, niin yhtään hyvää syytä jatkaa polttomoottorien kehittämistä on vaikea keksiä.
Voipi olla, että ensi vuosi on käänteentekevä automarkkinoilla. Tai sitten ei. Nyt ehkä hiukan himmailisin auton pikaista vaihtamista jos siihen ei ole mitään pakkoa pariin seuraavaan vuoteen.
Tähän saakka olen hehkuttanut biokaasuautojen puolesta, mutta jos Toyota todella tuo markkinoille tämän uuden akkuteknologian, niin vaihdan saman tien mielipidettäni.
Sähkömoottori on aivan eri luokkaa olevan hyötysuhteensa takia lähitulevaisuudessa todennäköisesti ainoa järkevä vaihtoehto. Mutta tuleeko virta akuista vai vedyn avulla polttokennoista ei vielä ole selvä asia ja voi jopa olla että molemmat säilyttävät aseman aktiivisessa kehityksessä vielä pitkään.
Selvää on kuitenkin että fossiiliset polttoaineet sekä toivottavasti lisääntyvässä määrin biodiesel ja biokaasu ovat välttämättömiä vielä useita vuosia, koska autokannan merkittävä uusiutuminen vie varmasti yli kymmenen vuotta aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta alkaa tulla jo hieman ähky näiden akkusensaatioiden kanssa. Vaikka uutinen Toyotan julkaisemana toki onkin paljon vakuuttavampi kuin vaikkapa suomalaisen autotallikeksijän.
Akkutekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan ilman mitään otsikoitakaan. Sinä aikana kun Teslan S-malli on ollut tuotannossa, akkujen tehotiheys on kaksinkertaistunut ja hinta puolittunut.
Ilmoita asiaton viesti
Jossain määrin samaa mieltä. Toyota on kuitenkin oikea peluri automarkkinoilla siinä missä Tesla vasta opettelee autojen sarjatuotantoa.
Ilmoita asiaton viesti
No jooh… mutta olen Muskin leirissä, vaikkei varaa olekaan ostaa moisia ainakaan vielä. Mies sentään tietää mitä haluaa (lähinnä asuttaa Marsin sun muuta järkevää ihmistenkin kannalta), ja on valmis uhrauksiin sen vuoksi.
*****
”Tähän saakka olen hehkuttanut biokaasuautojen puolesta, mutta jos Toyota todella tuo markkinoille tämän uuden akkuteknologian, niin vaihdan saman tien mielipidettäni.
”
Se on hyvä, että asiat edistyvät… Ei minulla Toyotaa vastaankaan mitään ole. Hyvin tuo 90-luvun mallikin toimii vielä käytössä. Ja liputtaisin itsekin biokaasuautojen sijaan Tesloja sun muita. En oikein jaksa uskoa tuohon biokaasun tulevaisuuteen kovinkaan paljoa.
Mutta uusien akkuteknologioiden ”läpimurtoja” mahtuu 13 kpl kuukauteen. Odottavan aika on pitkä. Joku joskus kuitenkin tullee toimimaan, olettaisin. Tarpeeksi kova yritys usein tuottaa viimein tulosta.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista, ehkä on tapahtunut jokin ennakoimaton läpimurto?
Vuonna 2018 Panasonic sanoi, että 10 vuotta menee:
https://www.greencarreports.com/news/1119946_panasonic-says-solid-state-batteries-are-still-10-years-off
Viime kesän Toyota oli vielä sitä mieltä, että 2025 tulee markkinoille:
https://www.caranddriver.com/news/a33435923/toyota-solid-state-battery-2025/
Nythän tuo aloituksessa linkitetty uutinen kertoo ensi vuodesta, mutta ”vain” prototyypistä.
Idea on ”vanha”, toteutus vaan on ollut erikoiskohteissa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery
Jos latausaika on 10 minuuttia, niin sehän on jo miltei liian lyhyt: eihän siinä ehdi juoda rauhassa kahviakaan (-; Samallahan myös toimintasäde menettää merkitystään, koska ei ole tarvetta yhdellä latauksella päästä koko päivää ajamaankaan.
Uuden akkutyypin voi olettaa olevan alkuunsa kalliimpi, mutta ehkä se ”vaiva” korjaantuu massavalmistuksella.
Pahoissa onnettomuustilanteissa en luottaisi kiinteänkään akun palamattomuuteen. Jostakin kuitenkin tulisi vettä rikkoontuneeseen akkuun ja oikosulun lämpö polttaisi vaikka alumiinia.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ajatellaan sähköauton tarvitsevan lataushäviöineen n. 20kWh sähköenergiaa 100:n kilometrin ajoa varten , tarvittaisiin 300km:n ajoon siis 60kWh sähköenergiaa.
Jotta tuo onnistuttaisiin akkuun lataamaan kymmenessä minuutissa, vaatisi se 360 kW:n tehon.
Normi-omakotitalon ( 3 x 25A) sähköjärjestelmästä saatava maksimi sähköteho on 17kW.
Ilmoita asiaton viesti
Tuotapa ei näissä latausaikoja kertovissa uutisissa usein mainita. Tuo 360 kW:n teho tarvitsee yli 500 A:n sulakkeen 400 voltin jännitteellä. Eli jo sulakemaksut tekisivät ajamisesta kallista vähän autoilevalle. Tuollaiset latausnopeudet käytännössä voidaan toteuttaa vain yleisessä käytössä oleviin latausasemiin jolloin voitaisiin syöttö tehdä teollisuuskäyttöön soveltuvilla korkeammilla jännitteilläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se on, mutta jos sähköautoheimolle esittää tällaista https://www.is.fi/autot/art-2000006640262.html ..saa kuulla, että ” eihän kukaan idiootti nyt kalliissa latauspaikassa autoaan lataile…kotona ne ladataan yön yli”…mutta kuinkahan monennen kerran kuullemme taas ”breaking news” : latausaika puristettu sekunteihin => lataus ei onnistu kotioloissa .
Ilmoita asiaton viesti
Eihän siitä, että akun voi ladata nopeasti, seuraa että sitä ei voisi ladata myös hitaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus joutuu ihmettelemään leikkiikö joku tyhmää vai……..vai onko kysymyksessä se kuuluisa tahallaan väärinymmärrys.
Yritetään rautalangasta : Sekuntilataus ( eikä minuuttilataus) onnistu kotona.
Ilmoita asiaton viesti
Jospa nyt vaan ihan suomen kielellä ja kokonaisia lauseita käyttäen kertoisit mikä on ongelmasi.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköauton keskeinen ongelma ei mielestäni ole latausaika, vaan toimintasäde ja akun hinta. Kyllä monen käyttäjän auto joutaisi olemaan yön tolpassa jos nuo ehdot täyttyisivät.
Ilmoita asiaton viesti
Aika typerää sekoittaa kotilataus tähän, Sepolta vain lievästi huvittava normisuoritus. Suurimmat lataustehot saa nyt ja tulevaisuudessa vain tehokkaimmilla latausasemilla. Kuriositeettina mainittakoon, että Ionityn 350 kW aseman latausjohto on nestejäähdytetty. Suurteholaturit ovat luonnollisestikin sitten myös kalleimmat latauspaikat. Nykyistenkin Ionityjen ym. suuritehoisimpien latauspaikkojen käyttäjiä ovat pitkää matkaa reissaavat.
Ilta=Sanomissa ja muussa ämpäri- ja autokansan viettikiihottimissa on kauhisteltu kuinka kallista se sähköauton lataaminen voikaan olla. Niissä jutuissa on aina ollut kyse suurimmista lataustehoista JA roaming-hinnasta (= vieraan latausverkon asiakkaat voivat ladata, mutta hinta voi olla erikoisen kova.) Ja on myös itkettu, että on vahingossa ladattu väärän operaattorin pömpelistä. Hitto soikoon, kortti pois semmoisilta, jotka eivät erota latausaseman operaattoreita toisistaan. Liikenteessä on jatkuvasti enemmän, kiireisiä ja vaativampia hahmotustilanteita.
Ilmoita asiaton viesti
Toyota tuskin pilaa mainettansa ja siksi on syytä olettaa tulossa olevan jotain merkittävää.
Tuo 10 minuutin lataus tarkoittaisi lähes Megawattiluokan lataustehoja. Niitä ei kovin helposti irtoa sähköverkosta ilman puskurina toimivaa välivarastoa (akkua). Tarvittaisiin muuten todella paksut piuhat ja paljon kuparia. Kuukausimaksu saulakkeellekin olisi huima.
Ilmoita asiaton viesti
Sehän nyt on jonkinverran kiinni tuon uuden akkutyypin latauskestosta ja hinnastakin, mutta jos latausasemassa olisi kaksi kiinteää ajoneuvoakkua, niin siinähän tauon (yön) jälkeen 2 ensimmäistä autoa tulisi ladattua pikavauhdilla ja kolmannelle sitten annettaisiin ruokatunti aikaa. Oletuksena, että akun pystyy purkamaan samalla vauhdilla kuin lataamaankin. Ilmaista ei sähkö tuossa kuitenkaan olisi ja juhannuksen viettoon menijöillä voisi tulla hidas matka.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tuollaisia virtoja kannata syöttää pienillä jännitteillä eikä mistään puskurivarastoista, vaan muuntaa paikan päällä kV-luokan jännitteistä. Säästää kaapeloinneissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan nyt välikommenttina sanon, että Toyota on vielä aivan olematon pelaaja sähköautoissa. Suuri japanilainen jumittui näihin höpöhybrideihin eli itselataaviin hybrideihin, joissa kaikki energia saadaan polttomoottorilla. Nyt toki on ladattavia ollut useampi vuosi myynnissä, mutta ei ainakaan Suomessa oikeaa sähköautoa, liekö muualla? Nyt on kiire saada sähköautoa kehiin, vaikea sanoa tuleeko mullistavaa tekniikkaa Toyotalta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo Toyotan ilmoitus sopisi oikeastaan tuohoin kuvioon: Älkää ostoko nyt muunmerkkisiä sähköautoja, Toyotalla on kohta paljon parempi sähköauto myynnissä. Tämä ilmoitus ei juurikaan sattuisi Toyotan tuotteisiin, koska niissä ei ole sitä täyssähköautoa (merkittävästi).
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalaisten yhteistyökumppanien kanssa on yhteistyössä tehty jokunen malli Kiinan markkinoille.
https://www.electrive.com/2020/04/21/toyota-has-3-new-bevs-for-the-chinese-market/
Ilmoita asiaton viesti
Eläis ja näkis vaan. Mutta jos vain tuo aurinkoa paistaisi, olisi liikkuminen tällä vehkeellä ehkä jo jopa jokseenkin kannattavaa > https://www.is.fi/autot/art-2000007678383.html
Ilmoita asiaton viesti
Saako tuolla vedettyä täyden lietekärryn Hangosta Utsjoelle mökkiteitä myöten ja kusitauotta? Muuten ei käy lainkaan suomalaisille autoäijille. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen miettinyt miksei hybridiautoilun edelläkävijä, joka tuli mukaan ladattavalla Priuksella varsin myöhään, ole lähtenyt sähköautokisaan. Osaamisen puute ei ainakaan ole syynä.
Toinen mielenkiintoinen case on Hiacen tuotannon lopettaminen kun ei ollut järkevää suunnitella sille uutta Diesel-moottoria. Nykyinen ”Hiace” on vain eurooppalainen paku Toyotan valepuvussa.
Sanoisin Toyotan keskittyneen sekä laadukkaiden vetyautojen, että kiinteäelektrolyyttisten akkujen kehittämiseen. Molemmissa se tullee ottamaan kärkipaikan haltuunsa kuten Prius teki aikanaan hybrideissä. Tylsä mutta perin luotettava brändi.
Ilmoita asiaton viesti