Viro aloitti jo siirtymisen eurooppalaiseen raideleveyteen

Suomessa on käyty keskustelua olisiko aika aloittaa ratojen kaventaminen soveltumaan eurooppalaiseen 1435mm raideleveyteen. Sillä olisi jossain määrin merkitystä ainakin huoltovarmuuden osalta jos Norjan satamista voitaisiin ajaa suoraan Suomeen.

Nyt Virossa on otettu lusikka kouraan ja jo aloitettu uuden 800 km Rail Baltica ratayhteyden rakennustyöt Latvian ja Liettuan kautta Puolaan saakka. Tietenkin sitä eurooppalaista raideleyttä käyttäen. Nykyisin siellä on tämä venäläinen kuten Suomessakin.

Jos ja kun joskus päätämme junatunnelin rakentamisesta Suomenlahden ali Viroon olisi luontevaa ajaa sielläkin eurooppalaisilla teleillä. Toinen luonteva suunta on tietysti Ruotsin rataverkon yhdistäminen ainakin Ouluun saakka eurooppalaisella raideleveydellä. Toivotaan, että nämä raideliikenneinfran uudistukset etenisivät vielä tällä hallituskaudella. Sen Orpon tunnin junan voisi haudata saman tien.

PS. Olikin yllättävän ajankohtainen blogin avaus. ”Puolustusvoimat haluaisi rakentaa eurooppalaisen standardin mukaisen raideleveyden ensimmäisenä Haaparannasta Tornion kautta Rovaniemelle, sanoo kenraaliluutnantti, sotatalouspäällikkö Mikko Heiskanen pääesikunnasta.” Puolustusvoimat jyrähtää: Pohjois-Suomen rautateitä pitää kaventaa 89 mm verran, jotta sodassa meidän ei käy kalpaten | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

buimonen
Vihreät Loviisa

Töitä teen liiketoiminnan ja tietotekniikan välimaastossa järjestelmähankkeita suunnitellen ja vetäen. Vapaa-ajankalastuksen järjestö- ja nuorisotoiminta vie erittäin paljon vapaa-ajasta. Lempiaiheitani ovat luonnonsuojelu, tiede ja talous. Olen myös suvakki ja federalisti.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu