Kannattaisiko tietyömaat kieltää Helsingistä?

Helsinki on jälleen kerran ollut täynnä tietyömaita läpi kesän. Pahimmillaan tai parhaimmillaan voi olla käynnissä jopa 800 työmaata ja vuositasolla noin 7.000.

Ei ihme, jos välillä tuntuu, että kaupunki on yksi suuri liikenteen poikkeusjärjestely. Sujuva liikkuminen niin jalankulkijana kuin ajoneuvon kuljettajana vaikeutuu ja hermoja saattaa kiristää viikkotolkulla auki olevat kuopat, varsinkin jos niissä ei näy työmiehiä. Työmaat poistamalla poistuisi myös tämä haitta?

Laajemmin katsottuna, meidän kannattaa olla tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen. Työmaat kertovat kehittyvästä, hyvin toimeentulevasta ja eteenpäin suuntaavasta kaupungista, jonka infrastruktuuria ylläpidetään ja kohennetaan huolellisesti. Tähtäin on tulevaisuudessa, vielä paremmissa palveluissa ja turvallisemmassa kaupunkiympäristössä.

Tokihan on myös parannettavaa: työmaat on saatava nopeammin päätökseen ja liikenteen poikkeusjärjestelyt sujuvammiksi. Helsingissä harmillisesti n. 33 % urakoitsijoista tarvitsee jatkoaikaa kaivuutöiden loppuunsaattamiseen. Tämä on Suomen kaupunkien välisessä vertailussa heikoin luku (Suomen kuntaliiton tutkimus 2017). Lupaa haetaan monesti liian lyhyeksi ajaksi, olettaen että sen saa helpommin ja kevyimmin ehdoin. Tällaiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota urakkakilpailutusten yhteydessä ja lisäksi nopeammasta valmistumisesta seuraisi nykyistä käytäntöä parempi tili.

Valvonnalla taataan hyvien suunnitelmien muuttuminen hyväksi lopputulokseksi. Itse lisäisin työmaita valvovien katutarkastajien määrää nykyisestä 15:sta merkittävästi.
Kaupungin tulee myös kiinnittää huomiota urakoiden suunnitteluun nykyistä enemmän. Turhan moneen kertaan olen todennut, että paremmalla valmistelulla olisi estetty kalliit lisätyöt ja urakan venyminen.

Pyrkiessämme parempaan on kehittäminen kieltämistä mieluisampi periaate, joka tuottaa tässäkin parhaan lisäarvon helsinkiläisille.

Kirjoitan blogini Helsingin kaupungin kunnallispolitikkona, en poliisina. Kaikki tiedot mihin kirjoituksessani viittaan, on saatavilla julkisista lähteistä. Kirjoitus on julkaistus Elävä Helsinki -lehdessä.

 

 

0
DennisPasterstein
Kokoomus Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Dennis Pasterstein on Kokoomuslainen kunnallispoliitikko. Hän on ammatiltaan poliisi - ylikomisario ja työskentelee Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajana. www.dennispasterstein.com

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu