Ajaako Vihreät ja Demarit kävelykeskustaa lasten turvallisuuden kustannuksella?

Jo vuosien ajan jatkunut keskustelu ydinkeskustan katujen muuttamisesta kävelykaduiksi on mielenkiintoinen ja vaatii syvempää tarkastelua, jota esitetyt mallit eivät kestä. HS 22.1.2021 Pitäisikö Esplanadit muuttaa jopa kokonaan autottomiksi? Demareiden ja vihreiden mielestä Helsingin kävelykeskustan laajennus etenee liian hitaasti

En vastusta kävelykeskustan kehittämistä. Esimerkiksi ajatus Kaivokadusta kävelykatuna on hyvinkin kannatettava, sillä alue on liikenneturvallisuuden ja ruuhkien kannalta hankala kokonaisuus.

Onnettomuuskartalla Kaivokadulla on pisteitä turhan paljon. Ahtaassa tilassa liikkuvat jakeluliikenne, henkilöautot, ratikat, pyörät ja jalankulkijat. Usein kaikilla on kiire. Olisi perusteltua poistaa ajoneuvoliikenne Kaivokadulta kokonaan.

Autojen sulkeminen Kaivokadulta ja Esplanadeilta aiheuttaisi kuitenkin kovan paineen lähialueen kaduille. Suomeksi sanottuna ruuhkat ja vaaratilanteen lisääntyisivät.
Vihreiden puheet siitä, että liikennemäärä keskustassa vähenisi lähitulevaisuudessa, kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ihan keskustan tuntumaan on rakentunut ja rakentumassa suuria asuinalueita, joissa on yhteensä noin 100 000 uutta asuin- ja työpaikkaa. Jos viidenneskin uudesta liikenteestä on autoliikennettä, keskustan läpi kulkee jotakin reittiä pian 20 000 autoa nykyistä enemmän.

Jotta nykyinen ja tuleva ajoneuvoliikenne mahtuisi Helsingin keskustaan, näen edelleen yhtenä hyvin varteenotettavana vaihtoehtona keskustan ali kulkevan kokoojakadun jonka mm. Demarit ja Vihreät torppasivat syksyllä 2019. Kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäen juoni oli nerokas, suunniteltiin mahdollisimman mahtipontinen ja kallis keskustatunneli ja samalla hintalappu saatiin nostettua niin korkealle, että valtuuston päätös oli jo varmistettu ennen ensimmäistäkään käsittelyä.

Mutta uutta ei tarvitse kokonaan rakentaa, vaan olemassa olevaa Ruoholahden tunnelia voidaan laajentaa. Tunnelissa liikkuu nykyään noin 2 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Jos tunnelia jatketaan alle kilometrin verran Siltavuorenrantaan, voisi kapasiteetti helposti kymmenkertaistua jolloin vaikutukset ydinkeskustan osalta olisivat merkittävät.

Samaan rahaan saisi paitsi sujuvampaa ja turvallisempaa liikkumista, myös puhtaampaa hengitysilmaa keskustaan. Katualueita vapautuisi valtavia määriä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Kaivokatu, osa Simonkatua, Mikonkatu, Postikatu, ehkä Kaisaniemenkatukin, jos linja-autot kulkisivat kahteen suuntaan Vilhonkatua.

Vihreille ja Demareille riittäisi ilmeisesti se, että keskusta muutettaisiin kävelykaduiksi ja nykyinen autoliikenne ohjautuisi Ullanlinnaan, Töölöön, Punavuoreen ja Kallioon. Liikenneturvallisuus on nähtävästi tarkoitus jättää taka-alalle. Tehtaankadun ala-asteen ja Taivallahden koulun vanhempaintoimikuntien viesti – ei lisää autoja eikä vaaratilanteita – on kaikunut kuuroille korville.

Kirjoitan blogini kunnallispolitikkona ja kunnallisvaaliehdokkaana, en poliisina. Kaikki tiedot mihin kirjoituksessani viittaan, olen saanut tietooni poliisityön ulkopuolella.

+2
DennisPasterstein
Kokoomus Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Dennis Pasterstein on Kokoomuslainen kunnallispoliitikko. Hän on ammatiltaan poliisi - ylikomisario ja työskentelee Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajana. www.dennispasterstein.com

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu