Vihreiden käsikirja katujen autioittamisesta
Miten saadaan Helsingin kadut autioitettua mahdollisimman tehokkaasti? Sitä kannattaa kysyä vihreiltä, jotka ovat osoittaneet olevansa autioittamisen mestareita. Esimerkiksi Hämeentiestä saatiin kalliilla remontilla ja uusilla liikennejärjestelyillä kolkko ja autio.
”Katujenautioittamiskäsikirjan” mukaan yksityisautoilijoiden painostamista jatketaan, kunnes kaikki ihmiset saadaan kulkemaan julkisilla, jalan tai pyörällä vuodenaikaan ja säähän katsomatta. Suuresta maailmasta opittu vihreä ideologia ei myöskään huomioi erilaisissa elämäntilanteissa olevia ruokakuntia: yksityisautoilun vähentäminen on helpompaa ajokortittomalle etätyöntekijälle tai opiskelijalle kuin suurperheen arkea pyörittäville työssäkäyville vanhemmille. Näin saavutetaan käsikirjan oppeja noudattaen aikaan autio ja kolkko kaupunki, jossa kivijalkakauppa ei käy. Keskustasta saadaan mahdollisimman hiljainen, jolloin siellä on helppoa liikkua pyörällä ja jalan.
Katujenautioittamiskäsikirjasta löytyy monia hyviä ideoita, joilla autojen hävittämistä katukuvasta voidaan nopeuttaa. Yksi parhaista on kiinteiden ja tehottomien pyörätelineiden asettaminen kaduille. Näillä pyörätelineillä saadaan helposti satoja asukaspysäköintipaikkoja vähennettyä juuri niiltä alueilta, joilla pysäköintipaikoista on suurin pula. Erityisen sopiviksi käsikirjassa katsotaan puistikkojen ja muiden virkistysalueiden läheisyydessä sijaitsevat paikat, jotta paikalliset asukkaat saadaan varmasti hermostumaan pysäköintipaikkojen menetyksestä.
Päättyvällä valtuustokaudella nähtiin yksi käsikirjan nerokkaimmista oivalluksista. Keskustatunnelin suunnittelua ei tyrmätty, vaan sen tilalle suunniteltiin täysin ylimitoitettu, kustannuksiltaan miljardiluokan tunneliverkosto, jolloin varmistuttiin siitä, että puolueiden usko tyssää naurettaviin kustannuslaskelmiin. Tämä meni tismalleen käsikirjan oppien mukaan.
Kolmantena oppina on massiivisten julkisen liikenteen infrastruktuurihankkeiden toteuttaminen siten, että suunnitteluvaiheessa kustannukset esitetään epärealistisen matalina. Projektin käynnistyttyä hinta sitten nouseekin täysin yllättäen ja pyytämättä kymmenillä prosenteilla. Esimerkkinä tämän opin onnistuneesta soveltamisesta voidaan mainita Kruunuvuoren sillat, joiden kustannusten on tätä kirjoittaessa arvioitu nousevan ”vain” noin puolitoistakertaisiksi valtuustolle alun perin myytyyn hintaan verrattuna.
Kun käsikirjaa selailee, voi sieltä löytää kappaleen, joka käsittelee Länsisataman ja Länsiväylän liikenteen ruuhkauttamista. Raskaiden ajoneuvojen lähes taukoamaton liikenne Länsisatamasta saadaan nykyään melko sujuvasti imaistua pois keskusta-alueelta Länsiväylää pitkin Jätkäsaaren liikennesumpun jälkeen. Jotta tilanne ei helpottuisi, löytyy siihen käsikirjasta pari ”lääkettä”: Vastustetaan satamatunnelia, jotta ruuhkat saadaan jatkumaan maksimaalisina kaupunkialueella, ja muutetaan Länsiväylä kaduksi, jotta liikenne matelee mahdollisimman pitkään kaupunkialueella. Näiden toimien toteuttamisen jälkeen voidaankin sitten todeta, että tarvitaan tietulleja vähentämään Helsingin ruuhkia. Käsikirjan kirjoittajan täytyy olla nero.
Todellisuudessa tällaista katujenautioittamiskäsikirjaa tuskin on olemassa, mutta jos on tutustunut vihreiden kuntavaaliohjelmaan ja päättyvän kauden ehdotuksiin ja aikaansaannoksiin liikenneratkaisujen osalta, on vaikea välttyä ajatukselta, että tällainen salainen kuntavaaliohjelman lisäpöytäkirja on olemassa ja että sen toteuttamiseen suhtaudutaan äärimmäisen vakavasti.
Kirjoitan blogini kunnallispoliitikkona ja kuntavaaliehdokkaana, en poliisina. Kaikki tiedot mihin kirjoituksessani viittaan, olen saanut tietooni poliisityön ulkopuolella.
Eikös ne maksajat ole vähenemässä Hesasta eli muuttamassa muualle kiihtyvään tahtiin? Vihreä ihanneyhteiskunta jää jäljelle.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä Helsinkiin tavoiteltava punavihreä ihanneyhteiskunta tuo mieleen ennemminkin 70-luvun Moskovan, kuin suuren (läntisen) maailman.
Ilmoita asiaton viesti
Miten saadaan keskustat autioiksi? Nykyisenlainen kehitys jossa ahneet kiinteistönomistajat ovat hilanneet liiketilojen vuokrat kaupunkien keskustoissa niin törkeän korkeiksi että yrittäjillä ei ole varaa ja kannattavaa toimia enää tiloissa ja sitä myötä ne siirtyvät kuvottaviin ja hengettömiin kauppakeskuksiin, joita Suomeen on rakennettu viime vuosikymmeninä poskettomia määriä.Tämä surkea ja Suomen kaupunkikeskustojen kannalta surullinen kehitys täytyisi saada pysäytettyä, mutta omistajat (usein kokoomushenkiset) eivät ahneudeltaan kykene ajattelemaan pikavoittojen toivossa isompaa kuvaa ja sitäkautta katukuvaa. Täällä Kuopiossa ainakin ”kehitys” on ollut surullista katsottavaa keskustan kannalta, samaa olen huomannut monissa muissakin kaupungeissa, ja mielestäni tällä on enemmän tekemistä keskustojen ongelmiin kuin blogistin mainitsemat liikenteeseen mahdollisesti tulevat muutokset.
Ilmoita asiaton viesti
Markkinatalous hoitaa kyllä hinnat oikealle tasolle. Jos liikehuoneistoja alkaa tyhjentymään niin hinnat laskevat ja jos kysyntä on kovaa niin nousevat, kaava on melkko yksinkertainen.
Enemmän ratkaiseen keskustojen saavutettavuus ja viihtyvyys. Kauppakeskuksissa on hyvä sää ympäri vuoden, keskustoissa on aina säävaraus.
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin toden tuntuista tekstiä Dennis Pasterseinilta. Totta on että kaikki Helsingin ympäröivät kauppakeskukset ovat pääsyyllisiä Helsingin keskustan hiljenemiseen, mutta Vihreiden lääkkeet vain pahentavat sitä ja kiihdyttävät tätä kehitystä.
Kuten eräs keskustan yrittäjä sanoi hyvin, että ei 1000 € käsilaukkua tulla ostamaan Ratikalla. Se vaan on fakta. Ei Suomen ilmastossa myöskään fillareilla tulla töihin pakkasella tai sateella ja sitä säätä meillä riittää suurimman osan vuodesta.
Jos todella halutaan puolustaa keskustan elinvoimaa, niin eikö niitä keinoja pitäisi kysyä niiltä jotka siellä asuvat ja harjoittavat elinkeinoaan. Työntekijöiltä, yrittäjinä jne.
Ilmoita asiaton viesti
Moni liikenteen ongelmista ratkeaisi keskustatunnelilla.
Ilmoita asiaton viesti