Kuinka ratkasta julkisen liikenteen ongelma maalla?

Julkisen liikenteen tilanteeseen voi vaikuttaa politiikan avulla. Siihen voi vaikuttaa kuntapolitiikan avulla. Nyt on kuntavaalit lähestymässä ja suosittelen jokaisen ehdokkaan lukea strategiani aiheesta. Se in hyvin yksinkertainen strategia, joka saa ajatuksen liikkeelle. Tässä artikkelissa puhutaan nimenomaan busseista.

Aloitetaan siitä, että ongelmaa tulisi ratkoa siellä, missä ongelma on: missä ei ole tarpeeksi julkisia kulkuneuvoja, missä on työttömiä linja-auton kuljettajia, missä kulkuneuvo maksaa paljon ja missä odotusajat ovat kohtuuttomat.

Jos vähän asutulla alueella, jossa on suuri pinta-ala on liian vähän busseja, mutta bussit ovat tarpeettoman suurikokoisia, tulisi nämä hajauttaa pienemmiksi busseiksi. Hajautusta voi harjoittaa erilaisen päätöksenteon kautta ja se on mahdollista – tarvitaan vain byrokratian osaamista – tärkeintä on oikea asenne ja ymmärrys siitä, mihin on pyrkimässä. Pienet bussit tuovat lisää työpaikkoja, sillä tarvitaan enemmän kuljettajia, vähentävät ilmastopäästöjä, kasvattaen hyötysuhdetta, sekä tottakai vähentävät odotusaikoja. Pienet bussit voivat olla myös huomattavasti nopeampia. Jos kunta on vähävarainen ja ostaa itselle busseja omistukseen, en lähtisi ostamaan kalliita merkkejä, vaan pysyttelisin selvästi halvemmissa vaihtoehdoissa. Suunnilleen samankaltaisissa, mitä Venäjän federaatiossa tai EU:n vähävaraisimmissa maissa on käytössä. Huono aikataulu on huonompi asia, kuin epäkuuluisampi bussin merkki.
Jos kunta on tilaamassa yksityiseltä sektorilta, tulisi tarvittaessa budjetoida enemmän rahaa ja mahdollisesti siirtyä kunnan omistamaan vaihtoehtoon, jos yksityiseltä ei saa kunnalle tarvittavia palveluja.

Video aiheeseen liitteenä: https://www.youtube.com/watch?v=JEnXpBTS24s&t=3s

0
Dmitry Trubnikov
Helsinki

Kirjailija ja blogisti. Harrastan pöytätennistä ja juoksemista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu