Autoilun kustannukset kallistuvat


Liikenne ja siihen liittyvä keskustelu on ollut Suomessa kuumempaa kuin koskaan. Olen viimeisten vuosien aikana seurannut keskustelua pitkälti sivusta, mutta kuitenkin pyrkinyt imemään erilaisia näkökulmia omaan ajatusmaailmaani.

Keskustelussa on kaksi hallitsevaa näkökulmaa, joissa molemmissa on selkeästi hyvät puolensa, mutta myös huonoja ja kestämättömiä perusteluita. Nämä näkökulmat ovat ympäristö ja ihmisten kustannusten nousu. Toisaalla autoilua ja autoilun kustannuksia perustellaan ympäristön näkökulmasta, joka on tietysti ehdottoman hyvä asia. Toisaalta taas ihmisten kustannusten nousu autoilussa päästöjen ja ympäristöarvojen takia on asia, joka hiertää Suomen kokoisen kansan syviä rivejä.

Autoilun kustannusten puolestapuhujien yksi tärkeimmistä argumenteista on sähköautojen ja muiden vähemmän saastuttavien autojen hankkiminen. Kuitenkin edelleen suurimmalle osalle kansasta näiden hinnat ovat edelleen liian korkeita. Monelle suomalaiselle autolaina on mörkö, jota ei mielellään oteta monen vuoden vuosipalkkaa vastaavia summia.

Vastaavasti ihmisten autoilun ja samalla elinkustannusten noususta huolissaan olevat perustelevat näkökulmiaan Suomen pienellä vaikutusmahdollisuuksilla. Suomi on yksi Euroopan kalleimmista maista autoilun näkökulmasta ja samaan aikaan Suomen mahdollisuudet vaikuttaa maailman päästöongelmiin ovat erittäin rajalliset.

Näiden kahden pääasian keskinäinen taistelu on hallinnut keskustelua pitkään. Enkä yhtään ihmettele miksi. Keskustelun eri osapuolten argumentit ovat täysin toisiaan poissulkevia, joten oikeaan keskusteluyhteyteen on tällaisessa tilanteessa täysin mahdotonta päästä.

Autoilun kustannuksiin eniten vaikuttava asia Suomessa on hallituksen päätökset ja liikkumisen ankara verotus. Tämä juontaa juurensa nykyisen aikaisempien hallitusten päämäärä päästöttömyydestä. Tavoite sinällään on hieno, kunnioitettava ja kunnianhimoinen. Tavoitteeseen ei päästä kovin keveillä keinoilla ja hallituksellamme ainoa ratkaisu tuntuu olevan ankara verokuri sekä muut taloudelliset keinot.

Ohessa tärkeimmät hallituksen keinot päästöjen hillintään:

  • Tiemaksut kaupunkeihin. Tiemaksuilla pyritään ihmisten siirtämiseen joukkoliikenteeseen.
  • Pysäköintiä vaikeutetaan parkkipaikkoja vähentämällä. Esimerkiksi työpaikkapysäköinnin etua pyritään muuttamaan verotettavaksi eduksi.
  • Suuripäästöisten autojen verotusta korotetaan. Tavoitteena saada ihmiset siirtymään sähköautoihin.

Olen varmastikin juuri näiden kohdistusten erityistä kohderyhmää, sillä omistan auton, mutta voisin myös liikkua kohtuullisen sujuvasti julkisilla keinoilla. Olen kuitenkin täysin eri mieltä siitä, että näitä uudistuksia tulisi tehdä tällaisessa mittaluokassa kuin mitä nyt suunnitellaan. Oma auto vain sattuu olemaan välttämättömyys erittäin monelle työn tai muiden tärkeiden asioiden takia.

Olen täysin ymmärtäväinen siis näitä ihmisiä kohtaan, jotka taistelevat autoilun hinnan nousua vastaan. On totta, että Suomen vaikuttavuus globaalin ilmaston lämpenemisen ehkäisyssä on käytännössä mitätön. En myöskään usko, että juuri kukaan auton omistaja mielellään ajaa kovinkaan vanhalla autolla.

Hintojen nousua on entisestään kiihdyttänyt polttoaineen kova hinta. Vaikka polttoaineen hinta kiipesi hetkellisesti ylös Ukrainan sodan alettua, on perusteltua kysyä, miksi Suomessa oli Euroopan kalleimmat polttoaineet jo ennen tätä?

Suomessa on myös noustu jättimaisesti barrikadeille. Facebookin Stop! Autoilijoiden kuritukselle – ryhmä on saavuttanut valtaisan jäsenmäärän. Ryhmä on myös tehnyt ahkerasti kansalaisaloitteita ja järjestänyt mielenosoituksia saadakseen äänensä kuuluviin.

Valitettavasti nämä äänet ovat kaikuneet kuuroille korville. Yksikään sivuston kautta alkunsa saaneista kansalaisaloitteista ei ole saanut aikaan mitään. Tämä ei tietystikään ole ryhmän tai kyllästyneiden autoilijoiden vika.

Oma mielipiteeni on, että autoilijat ovat turhan hyvä lypsylehmä Suomen valtiontaloudelle. Samalla, kun autoilun verotusta kiristetään, voidaan toisaalla myöntää veronalennuksia. Kuitenkin iso osa maksaa pienelle ryhmälle suhteessa todella rajusti.

Keskusteluun tulisi saada jonkin asteinen järki, että keskustelua voitaisiin käydä järkevästi. Nyt kun, toisaalla huudetaan puhtaamman autoilun puolesta, vastapuolella torjutaan tätä kehitystä liian kalliina. Kaiken tämän voisi ratkaista hallituksemme. Milloinkohan näemme ensimmäisen kompromissin? Itse en siihen usko.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu