Egypti astui lännen, Naton ja demokraattisen Euroopan kannalta vihollisen leiriin.
Egyptille pitää tehdä oikein kalliiksi tämä Ukrainalle ja Euroopalle vaarallinen virhe
Egypti astui lännen, Naton ja demokraattisen Euroopan kannalta vihollisen leiriin.
Siitä pitää olla Egyptille ja sen taloudelle pahoja haittavaikutuksia.
Esimerkiksi Suomen on Egyptin tekoon reagoitava välittömästi taloudellisin pakottein ja diplomaattisin keinoin – nimittäin Egypti uhkaa SUORAAN Suomen turvallisuutta tällä teolla. Sillä jos Venäjä voittaa Ukrainassa – siitä seuraa välitön sotilaallinen uhka Suomelle.
Yle
” Venäjä yrittää saada myytyä sotakalustoaan takaisin, kertoo The Wall Street Journal -lehti.
Lehden mukaan Venäjä on vuoden ajan käynyt neuvotteluita muun muassa Pakistanin, Valko-Venäjän ja Brasilian kanssa tavoitteenaan saada moottoreita venäläisiin hyökkäys- ja kuljetushelikoptereihin.
WSJ:n lähteet kertovat, että Egyptissä kävi viime huhtikuussa venäläinen delegaatio, joka neuvotteli Egyptin presidentti Abdel Fattah al-Sisin kanssa tavoitteenaan saada yli sata venäläistä helikopterin moottoria takaisin.
Lehden mukaan Egyptin presidentti olisi suostunut Venäjän pyyntöön, ja moottoreiden toimitukset alkaisivat ensi kuussa. ”
****
Jälleen yksi syy julistaa Venäjä terroristivaltioksi ja sen kaikki edustajat pidätettäväksi osallisena terrorismiin
Yle
Venäjä iskenyt siviilialukseen Odessan satamassa
Ukrainan mukaan Venäjä on iskenyt laivaan, joka oli saapumassa Odessan satamaan. Iskussa kuoli yksi ihminen ja neljä loukkaantui.
Kolme loukkaantuneista on filippiiniläisiä, kertoo Ukrainan eteläisen sotilaspiirin tiedottaja. Alus operoi Liberian lipun alla.
Ukrainan mukaan alukseen osui lentokoneesta ammuttu Kh-31 -ohjus.
Itämeren suulle pitää tehdä tarkastuspiste
Jossa alus pysäytetään ja rekisteröidään – ja sen on luvattava noudattaa Itämerellä sääntöjä.
Yksikin sääntörikkomus – ja aluksen seilailut Itämerellä on jatkossa ohi.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkija-arvioi-suomenlahden-sabotaasin-mahdollisia-vastatoimia-houkutteleva-mutta-huono/#6dad6040
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä että kontrollia lisää Itämerelle, koskee myös laivojen pilssivesiä ym.
Toteutus taitaa olla käytännössä vaikea, ellei mahdoton.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se sikäli olisi mahdotonta – kun rekisteröinti Itämeren suulla tehtäisiin vain kerran – ja kun alus tulee seuraavan kerran niin tiedetään mikä se on – ja velvollisuus on mm näkyä koko ajan missä päin Itämerta se seilaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulostaa aluksi hyvältä, mutta merien kulkuvapaus koskee myös Itämerta. Miten saada esim. Venäjän laivaston aluksia noudattamaan määräystä käyttää AIS-systeemiä.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vaiheessa varmaan riittäisi siviilialusten kuri – merien kulkuvapauteen kuuluu myös vastuu.
Ehkä sotalaivoissa voisi sanoa jo lähtökohtaisesti olevan vapauksien ottaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Tekniikka ei ole suurin haaste vaan politiikka.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan – mutta kun konkretisoidaan prosessit ja perustellaan eri näkökulmista – niin poliitikkojen on helpompi hahmottaa ainakin siltä kannalta.
Lisäksi on toinenkin asia – jota ei ole vielä sanottu – että länsihän kääntää koko ajan toisenkin poskensa Putinille ja sanoo, lyö toisen kerran – ja Putinhan lyö.
Eli olisi aika ottaa jo harteikas ote Itämeren turvallisuuteen – että täällähän ei toimita miten sattuu – ja länsi tekee esimerkiksi Tanskan ja Ruotsin välisestä salmesta – Itämeren Bosborin salmen.
Ilmoita asiaton viesti