Ei tästä talouden kotinurkissa nyhjäämisestä tule hevon helvettiä – Suomen pitää oppia vientitaistelukansaksi

Suomi on pahasti kotimarkkinajuuttunut vientivieraantunut maa – jota täydentää kielimuuri, meren takaisuus ja itärajan takana umpihullu Putinin Venäjämafia.

Suomen pitää saada kunnon vientipotku – joka voitaisiin aikaansaada näin.

Turun junahankkeen älyttömät miljardit ja yhtä paljon talouselämältä pannaan rahaa tulosvastuullisiin maavientiyksiköihin suurlähetystöjen yhteyteen ja riittävän suurten alueiden keskeisiin kaupunkeihin

Näissä yksiköissä on vientikelpoiset alat edustettuna kulttuuria myöten – mutta ei urheilua koska ainoa mitä se vie on vain valtiolta rahaa – ja niin että korkeakoulut ovat myös mukana omassa resurssisensitiivisessä roolissaan maavientiyksiköiden tulosvastuullisuudessa.

Ja se tulosvastuullisuus on sitä että myynti- ja markkinointihaluiset ja -kykyiset pääsevät näyttämään kykynsä – niin että heillä on määräaikaiset minimipalkkasopimukset ja hyvä tulospalkkio jos he saavat aikaan tuloksia

Menettely opettaa tämän kansan vientiin yli kieli- ja merimuurien.

Ja pienetkin yritykset saa tulosvastuullisesta bonusmyyntitoiminnasta valtion ja talouselämän vientituella vientimahdollisuuden.

Sillä ei tästä talouselämän kotinurkissa nyhjäämisestä tule hevon helvettiä.

Suomen pitää oppia vientitaistelukansaksi.

eerojuhani vaarala

Metsien yksityisomaisuudellekin pitää saada yksityisautoilun tapaan yhteiskunnan määräämät liikennesäännöt.

***

Eikö nykyajan lukutaito ole tätä.

Kirjan olemus syntyi siitä - että kirja kertoi asioista jossain muualla. Siihen aikaan oli aika vähän ja aika harvoin muuta tapahtumista kuin työ ja muut arjen askareet. Ja sinne tyhjiä hetkiä mahtui täyttämään kirjat ja lukutaito.

Nykyisin on nuorten ympärillä vaikka mitä työn ja arjen askareiden ohella - ja se kaikki ei ole kirjallisuutta ollenkaan.

Nuoret lukee siis ympärillä tapahtuvaa, sosiaalisia viestejä, ihmisten puhetta ja erilaisia merkkejä kuten exit tai pysäköinnin liikennemerkki jne. Ja internetin videoita joissa puhutaan ja nuoret puhuukin toisilleen puhelimessa tai videokeskustelussa. Mutta ei kirjoita tekstejä.

Sitä on nykyajan lukutaito - osaavathan he sentään sanojen merkityksiä - vaikka eivät osaa niitä kirjoittaakaan.

Eikö sen voisi näillä perustein hyväksyä.

Ja sitä että sitten eriytyy toisistaan koulutuksen ja työn pohjalta kirjojen lukutaitoiset - ja kirjalulutaidottomat tilanne- ja puhelukutaitoiset.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu