Hieno asia tämä ilmoitus” Chrome poisti tämän mainoksen, koska se käytti liian paljon laitteen resursseja. ”
Hieno asia tämä ilmoitus” Chrome poisti tämän mainoksen, koska se käytti liian paljon laitteen resursseja. ”
Olen jo pitkään ajatellut että yhä isommat biteiltään kasvavat videot ja mainokset rasittavat laitteita niin – että ihmiset joutuvat ostamaan kapasiteetiltaan aina vaan isompia laitteita. Siis pakotetaan ostamaan.
Nyt Googlen Chrome ilmoittaa ” Chrome poisti tämän mainoksen, koska se käytti liian paljon laitteen resursseja. ”
Joten Google puolustaa laitteen omistajan oikeutta laitteensa resurssien riittävyyteen.
Ja se on hienoa.
Asiassa on vielä sellainenkin informaatiofilosofinen asia – että lisääkö käytettyjen bittien lisätty määrä mitään aineetonta arvoa.
Konkreettisesti – onko supertarkalla kuvalla tai videolla mitään aineetonta informaation lisäarvoa että ihmisen karvatkin näkyy tarkasti.
Ja vielä – asiassa on vielä taiteen historian kiistatta osoittama esteettinen fakta – ylivoimaisesti suurin osa korkeimpiin kategorioihin luetusta kuvataiteesta – ei ole valokuvan eikä etenkään hypertarkan valokuvan tarkkaa – vaan päinvastoin – hyvinkin epätarkkaa.
Eikä naturalistisissa korkealle arvostetuissa taideteoksissakaan tärkein kriteeri – eikä oikeastaan kriteeri ollenkaan – ole se että ne esittää tarkasti kohdettaan – vaan se – että ne on niin taiturimaisesti toteutettu – että taideteos ylittää nähdyn todellisuuden kopioinnin – saavuttaen ja luoden ihan oman todellisuutensa.
Jolloin katsoja nauttii hämmästellen ja ihastellen suuresti taidokkuutta miten taiteilija pensselinvedoilla on luonut maalaukseensa – sekä visuaalisen että katsojan mielen illuusion – joka on ihan tämän nähdyn todellisuuden tuolla puolella.
Kuin kaunis uni. Taidemuseot ovat täynnä kauniita unia.
Näin ollen hypertarkkojen kuvien ja videoiden ja niiden massiivisten bittimäärien aineeton arvoanti – on jotakuinkin olematonta.
Niin että kiitos Googlelle ja Chromelle tästä kauniista käyttäjälähtöisestä eleestä.
Tämä nykyinen jatkuvan bittimäärän kasvuvaatimusten kasvu saa jo riittää – ympäristön ja energiankulutuksenkin sekä tietotekniikan lämpöpäästöjenkin vuoksi.
Olenkin jo odotellut etteikö viisi blogia vuorokaudessa avaa blogistin silmiä.
Ilmoita asiaton viesti
Ai, sulla meni ohi koko asia
Ilmoita asiaton viesti
En vain malttanut…ja niin. Koneellani ei näy mainoksia. Ei ensimmäistäkään.
Ilmoita asiaton viesti
Miten sen estät?
Paras tapa on ettei avaa selainta ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla ole hajuakaan. Ystävä asentaa koneen. Edellisessä oli lähes pari miljoonaa estettyä mainosta. Tässä uudessa ei ole edes laskuria.
Toimin siis pöytäkoneella,ja soitan vähäiset soittoni puhelimella.
Ei mainoksia,eikä roskapostia…
Ilmoita asiaton viesti
Puheenvuoron alustahan on jo pitkään toiminut yhtä hienosti kuin Chrome tässä tapauksessa: etusivu näyttää vain yhden avauksen kultakin kirjoittajalta.
Ilmoita asiaton viesti
Miten sen estät?
Paras tapa on ettei avaa selainta ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Toisille internet on näköjään aita – toisille portti.
Ilmoita asiaton viesti
Känsälänkin kannattaisi mennä sinne aitauksensa kauimmaiseen nurkkaan portista ettei pahastu siitä mitä portilla tapahtuu
Ilmoita asiaton viesti
Eikä mennä aitauksensa ulkopuolelle sillä siellä eksyy liian avaraan maisemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Voin minä tietysti viedä Känsälän kädestä pitäen aitauksen ulkopuolelle – mutta minun kyydissä saattaa tunnissa tuntua siltän kuin olisi kolme päivää yhtäsoittoa ollut Linnanmäen vuoristoradalla ja muissa vastaavissa laitteissa.
Ilmoita asiaton viesti
Älä kehtaa. Onhan sinulla parhaillaan/pahimmillaan kolmekin blogia näkyvillä
Se mitä kritisoin on tilanne jossa viet näkyvyyttä ehkä paremminkin alustetuilta blogeilta säkimällä kahdeksaakin blogia sivun kiertoon.
Ja minulle on yksi lysti ymmärrätkö vai et……..
Ilmoita asiaton viesti
uBlock Origin on hyvä suodatin jos ei rakasta mainoksia. Saatavilla ainakin Firefoxille ja Chromiumille. Luultavasti myös Chromelle, mutta en viitsi asentaa sitä tarkistaakseni asian.
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen meni yhdeltä kommentoijalta ohi koko asuan ydin.
Kysymys ei ollut siitä että näkyykö mainoksia vai ei – vaan siitä että leikkaako Chrome sellaiset liian isot mainokset pois jotka uhkaa ylittää käyttäjän laitteen kapasiteetin.
Puheenvuoron käyttäjien suurin ongelma on etteivät ymmärrä lukemaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Chrome yksinään ei leikkaa tarpeeksi. Vai haluatko sinä nähdä mainoksia? No, ehkä kaikkia meitä tarvitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Et vieläkään käsittänyt blogin ydintä, huh
Ilmoita asiaton viesti
Juu, taisin keskittyä vain yhteen osaan asiaa. Niin se ihmisen muisti joskus toimii. Hohhoijaa.
Puhut makuasioista; minulle on tärkeää, että kun katson jotakin kuvaa netin kautta, se on hyvälaatuinen. Suttuisista rasterimössöistä tässä onkin kärsitty jo vuosikymmeniä. Jos hyvälaatuisten kuvien lataaminen kestää useita sekunteja, se on hinta minkä joutuu maksamaan kauneudesta.
Kun blokkaa mainokset pois, jäljelle jää yllättävän vähän ladattavaa/nettisivu.
Ilmoita asiaton viesti
Vieläkin meni ohi…..
Ilmoita asiaton viesti
Jep, lue uudelleen, ehkä sitten alkaa asia selkenemään.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös niistä odottamisista päästy eroon silloin joskus 2004..2007 välillä kun loputkin 3kt/s yhteydet päivittyi 8-33x nopeammaksi?
Kuvanlaatu toki parantunut teknologian kehittyessä, sitä tahtia kun teknologiaa otetaan käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti