Sammio
Kirjaudu blogeihin

Tiedote

Blogisti, oletko aluevaltuutettu tai kuntapoliitikko? Saat asiasta merkinnän profiiliisi tekemällä ilmoituksen ylläpidolle: Ota yhteyttä

Jännästi Suomen medioissa kätkeytyy suuria näköaloja sen teksteihin – mutta niitä ei osata nähdä 

Jännästi Suomen medioissa kätkeytyy suuria näköaloja sen teksteihin – mutta niitä ei osata nähdä

Tässä esimerkki. Suomen laajalevikkisin lehti Iltasanomat kirjoittaa asuntojen kokoon liittyvässä jutussa näin:

” – Rakennusliikkeet myyvät sitä, mikä käy kaupaksi. Taustalla on yhteiskunnan sinkkuuntuminen ja dinkkuuntuminen sekä yksinasuvien määrän kasvu, Kärkkäinen sanoo.

– Etenkin nuorempi polvi on myös sitä mieltä, että elämää voi olla asunnon ulkopuolellakin.

Kärkkäisen mukaan nyt näyttää siltä, että suuremmillekin asunnoillekin on kysyntää. Näissä kuitenkin myös hankinta- ja asumiskustannukset ovat suuremmat.

– Mielenkiintoista on seurata, miten pandemia vaikuttaa asuntojen kysyntään tulevaisuudessa. Johtaako se siihen, että halutaan esimerkiksi ylimääräinen työhuone? ”

Jutussa käsitellään myös etätyön tilatarvetta.

Mutta ei osata avata rakennusteollisuus RT:n johtaja Kärkkäisen lausetta siihen kukkaansa johon se pitäisi avata.

” – Etenkin nuorempi polvi on myös sitä mieltä, että elämää voi olla asunnon ulkopuolellakin. ”

Juuri tuo idea – asunto on nukkumista ja syömistä varten – muu elämä on muualla. Hirmuinen asumisen kosketuspinta palvelusektoriin.

 Jopa niin että ihmiset voivat jopa ostaa tai osaomistaa pienen asunnon kaupungista – käydäkseen siellä silloin kun siltä tuntuu.

Ja että on siis erilaisia asumisen muotoja:

1. Koti on nukkumis- ja syömispaikka – eläminen tapahtuu muualla

2. Koti on nukkumis- ja syömis- sekä etätyöpaikka johon tarvitaan lisää tilaa mutta eläminen tapahtuu muualla.

3. Koti on paikka jossa elellään ja oleskellaan ilman lapsia kaiken ikäisinä ja taloyhtiössä on kaikenlaisia yhteispalveluita mukaanlukien hyvät oleskelu- ja harrastustilat – joka ei todellakaan tarkoita edes välttämättä ollenkaan itse rakennuksessa olevaa kuntosalia – mikä tympeä mielikuvitukseton idea että yhteinen tila olisi vain kuntosali – kun kuntosali voi olla tontilla olevassa vajassakin.

3. Koti on lapsiperheen koti jne.

Tuosta Rakennusteollisuuden johtajan lauseesta ei osata avata kokonaista dynaamista kulttuurista historiallista asumisen muutosnäkymää ja sen kosketuspintoja eri yhteiskunnallisiin toimintoihin.  Jossa kodin keittiökin voi olla pelkkä ruokapöytä, kahvinkeitin, pieni hella, mikro ja jääkaappi – ja kännykän linkkilista  ammattikeittiöihin jotka tekee ja tuo annoksen kotiin – päivän tai useamman päivän annoksena.

Sen sijaan jankataan kauttaaltaan Suomen medioissa poikkileikkausluontoisesti samoissa pikkuasioissa pääsemättä lähellekään kulttuurisia dynaamisia muutosprosesseja.

Niin että Suomen medioista pitää sanoa – ne leimallisesti ovat todellisuuden poikkileikkauspäivittelijöitä.

Mutta tähän tilanteeseen on erinomainen ratkaisu.

Jokaiseen mediaan hankitaan journalismin strateginen suunnittelija – joka ensinnäkin osaa tiedostaa yhteiskunnan dynaamisia kulttuurisia prosesseja ja niiden puutetta – ja joka ei päästä toimittajaa itsenäisesti juttutehtävän tekoon.

Ennen kuin on keskustellut ja hahmotellut toimittajan kanssa paitsi poikkileikkausnäkymät – mistä ja miten otetaan – niin myös dynaamiset prosessi- ja kulttuurin muutosnäkymät – mistä ja miten haetaan. Kuten esimerkissä osoitan.

Ja opetetaan toimittajat pongaamaan teksteistä ja haastatteluista ne kohdat – ne ovet – joista aukeaa ne isoimmat dynaamiset prosessiasiat.

Toivotan toimittajille työniloa ja lukijoilla dynaamisten prosessien hahmottamisen iloa maailmasta.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu

Kommentit (0)

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kommentoida.