Journalismi on arvoketju – se mistä kaupallinen media saa rahoituksensa on journalismia – myös
Journalismi on arvoketju – se mistä kaupallinen media saa rahoituksensa on journalismia – myös
Mainos lehden alussa, juttujen keskellä ja etenkin aihealueen kuten vaikkapa politiikka- tai autoilusivujen keskellä on etenkin journalismia – kannatusmainokset vaikkapa kuntien kesälehtijulkaisuiden lopussa koottuna on vähiten journalismia.
Journalismi on tiedon jakamista – ja lehden palstatilan jakamista tiedon jakamiselle – on toimittajien tekemiä juttuja – ja sitten on mainoksia – mainoksien jakamaa tietoa – joka on siis median valinta – laittaa toimittajan jakaman tiedon sijasta mainoksen sisältämää tietoa.
Arvoketjussa kaupallinen media on siis väistämättä myös mainosten kohdalla journalismia – tiedon jakamista tiedon jakamisen arvoketjussa. Ja se mitä on jatkuvasti ja paljon esillä on muusta tiedon jakamisesta pois – kuten on urheilun yhä törkeämpi tunku Ylen netissä ja vieläpä yhä typerämmillä aiheilla kuten jonkun puukiekkotähden koira puri jotain lentokoneessa. Mikä urheilusuoritus ja -tulos se on.
Joka urheilun tunku on Ylen käyttämistä urheilun aggressiiviseen markkinoimiseen ja mainontaan – muita asioita julkisuudesta ulos työntäen – ja kaikki tämä urheilun aggressiivinen markkinointi maksetaan verorahoista – mukaanlukien toimittajien aktiivinen työ urheilun markkinoimiseksi. Ylen urheilutoimittajat kaikissa muissa jutuissa paitsi tulosjutuissa ovat urheilubisneksen markkinointiassistentteja veronmaksajien maksamilla palkoilla.
Media käyttää tiettyä julkaisutilaa – jakaa sitä eri asioille palstatiloina – joiden suhteelliset osuudet kokonaispalstatilasta kertoo mitä arvoja media arvostaa – yhtenä valintakriteerinä myös se paljonko media valitsee käyttää maksettuja mainoksia kokonaispalstatilasta. Sekin on median arvovalinta.
Journalismia ja mainoksia ei siis voi erottaa toisistaan – se kumpaa media käyttää vai käyttääkö vain toista – on median arvoketjun tietoinen journalistinen valinta – tietoinen valinta medialle on myöskin se että suhteettomasti markkinoi aggressiivisella jotain palstatilan valtaamisella muiden jäädessä palstatilaa vaille – arvovalinta journalismin arvoketjulle on myös se – kuka tuon arvovalintamainonnan ja -markkinoinnin maksaa – mainostajat, tilaajat vai veronmaksajat.
Eduskunnan arvovalinta on hyväksyykö se Ylen urheilutoimittajien markkinointiassistenttina toimimisen verorahoilla etenkin sellaisilla jutuilla joilla ei ole mitään tekemistä tulosurheilun kanssa – vaan vain urheilubrändin tunkemista julkisuuteen niin että se työntää muut aiheet Ylen julkisuudesta ulos – kuten puukiekkotähden koira puri jotain lentokoneesta.
Kommentit (0)