Kierrätetäänkö oikeuskanslerin ammattitaidottomuutta valtioneuvoston kantamana perustuslakivaliokunnalle ja takaisin

Pitää edelleen kysyä – kierrätetäänkö oikeuskanslerin ammattitaidottomuutta valtioneuvoston kantamana perustuslakivaliokunnalle ja takaisin

Pitäisi asiasta kuulla myös ministereiden, STM:n ja lainvalmistelijoiden sekä perustuslakivaliokunnan kanta.

Miksi pandemialainsäädännön uudistaminen tulee puheeksi vasta nyt.

Onko oikeuskanslerin oma-aloitteinen käsittelyyn ottaminen – johon hänellä laillinen oikeus – sitä että se herää kun pyydetään.

Kuuluuko lailliseen oma-aloitteisuuteen myös velvollisuus siihen.

Missä kulkee raja että oikeuskanslerin PITÄÄ ottaa asia oma-aloitteiseen käsittelyyn.

Onko valtioneuvoston esitysten bumerangikierrätyksessä perustuslakivaliokunnassa kyse oma-aloitteisuuden puutteen seurauksesta.

Kun oikeuskansleri on sentään ylin lainvalvoja niin luulisi

a. Olevan strategisia käsityksiä siitä missä perustuslain suhteen ja lainsäädännön suhteen mennään

b. Oikeuskanslerin päivittävän julkisuudessa mikä on tilanne

c. Ottavan oma-aloitteisesti kantaa mitä pitäisi tai voisi tehdä kunkin asioiden suhteen – eikä se olisi lainsäädännön poliittiseen eikä virkamiessisältöön puuttumista vaan siihen 1. mikä on meneillään olevien asioiden vastaavuus olemassa oleviin lakeihin ja 2. mikä on lainsäädäntöprosessin systeeminen toimivuus.

Jos lainsäädännön systeeminen toimivuus ei ole oikeuskanslerin huoli niin kenen sitten – onko se kenenkään.

Ja valtioneuvoston esitysten bumerangipyörittely median aplodeeratessa kädet punaisena ja silmät sinisenä  – osoittaa ettei oikeuskansleri Pöysti taida tiedostaa koko kysymystä eikä omaa rooliaan oikeusvaltion perustöppöilyn itse asiassa tekijänä.

Eihän oikeusvaltio voi näin toimia. Jos joku instituutio ei hoida perustehtäväänsä niin viimeinen joka saa oikeusvaltiossa tapahtua on että valtioneuvosto kantaa sen ulkoistuksena munauksia toisensa jälkeen perustuslakivaliokunnalle.

Se nyt on viimeinen instituution osaamattomuuden ulkoistus joka demokratiassa ja oikeusvaltiossa pitää tapahtua.

Ja vielä – miksi perustuslakivaliokunta ei ole pannut merkintöjä hallituksen esitysten tyrmäyksiin että valmistelu- ja oikeuskanslerin työ ei ole kelvollista.

Ja kun tätäkään ei tehdä tapahtuu se pahin typeryys josta populistinen kansa ja media saa ja on saanut raadollisen onnen orgasmeja – joka on niiden tyylilaji numero yksi – että virkamiesten osaamattomuus asiassa kuten lainsäädäntö jota ministeri ei voi hallita tai oikeuskanslerin vastuu onkin aina hallituksen vika – miten voi tietää siitä mistä ei voi tietää.

Eli että kaikki mitä maassa menee ikinä pieleen on aina hallituksen vika – ei koskaan kansan, viranomaisten, median.

Siinä onkin sitten sotku josta kukaan ei mistään kiinni kun aina kaikki ulkoistetaan kermakakkuina hallituksen naamaan.

Pitäisi olla edes vähän analyyttinen jos älykästä vähänkään esittää.

Selviö on – että terveysviranomaiset ovat osoittaneet koko ajan kehityskykyä ja kehitystä – oikeusviranomaiset ja oikeusoppineet eivät ole vielä edes heränneet siihen – onko oikeusoppineet niin yliopistoissa kuin instituutioissakin niin hienoa väkeä että oman alan kehitysponnistelut ei siihen charmiin sovi.

Ja oikeuskanslerilla ei selvästikään ole alansa herätyskelloa.

https://yle.fi/uutiset/3-11871015

0
eerojuhani vaarala
Ruovesi

Vanha puheenvuorokonkari jotenkin peruutti tänne.

Taisi eksistentiaalifilosofi Sartre sanoa - maailmaa ei ole tehty nähtäväksi vaan muutettavaksi.

Picasso sanoi - säännönmukaisuudesta poikkeamisesta aukeaa variaatioiden valtakunta.

Näillä mennään.......

Kehittämälläni eettis-realismin aatteella - mitä enemmän asiassa on sekä etiikkaa että realismia, sitä parempi se on ratkaisuna - etiikan peruskallio on jokaiselle elolliselle hyvä elämänkaari muita tarpeettomasti vahingoittamatta

https://jussivaaralathoughts.blogspot.com/

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu